Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ekstrapoeng realfag - VG2 og VG3

Anbefalte innlegg

Hei! Skal nå begynne på realfag VG2 hvor jeg har valgt:

-Matte R1 og R2

-Fysikk 1 og 2

-Kjemi 1 og 2

-Biologi 1 eller 2

Det jeg lurer på, er hvor mange poeng man får for hvert fag (over ett år og to år).

Så langt har jeg fått med meg at jeg kan maksimalt få 4 ekstrapoeng(?), og at man får 0,5 poeng for matten per år, samt 0,5 ekstra hvis du tar både R1 og R2 (~2mx og 3mx). Til sammen vil jeg da få 1,5 poeng bare ved matematikken, om min info er korrekt.

Er det samme om jeg tar fysikk begge årene, eller er den regelen om at du får 0,5 i tillegg kun tiltenkt matematikk?

Kan hende dette er et nytt system dem begynner med i år, ikke vet jeg, men i så fall trenger jeg oppdatert informasjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_o.../poengutrekning

Om de har laget et nytt system for dere tullinger (:p) vet jeg ikke.

Men hos oss nå VK2 så får man 0,5 for 1 fagene, og 1 poeng for 2 fagene. Og jeg vet at man får et halvt ekstra poeng for matten. Og du må absolutt ikke glemme fordypningspoeng. :) Og er det ikke 6 poeng og ikke 4. Fordypning er max 4..

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Nei ikke vet jeg :wee: Må si jeg ble bare mer forvirret av å lese den greia der. Noen steder står maks 6 poeng, andre maks 4 poeng. Sikkert vanskelig for meg å se sammenhengen siden jeg ikke vet noe om det fra før.

Er vel ikke store forandringene fra i fjor vil jeg tro, uten at jeg er sikker. Hva er maks poend du kan få da, HoaXed? Hadde tenkt å ta biologi for å få nok timer, men om det er maks 4 poeng, noe jeg får ved å ta kjemi 1&2, fysikk 1&2 og matte 1&2, så dropper jeg biologien og velger et annet fag i steden.

Lenke til kommentar
Nei ikke vet jeg :wee: Må si jeg ble bare mer forvirret av å lese den greia der. Noen steder står maks 6 poeng, andre maks 4 poeng. Sikkert vanskelig for meg å se sammenhengen siden jeg ikke vet noe om det fra før.

Er vel ikke store forandringene fra i fjor vil jeg tro, uten at jeg er sikker. Hva er maks poend du kan få da, HoaXed? Hadde tenkt å ta biologi for å få nok timer, men om det er maks 4 poeng, noe jeg får ved å ta kjemi 1&2, fysikk 1&2 og matte 1&2, så dropper jeg biologien og velger et annet fag i steden.

9298835[/snapback]

Maks jeg kan få er 6 realfag, og 4 fordypning og ut ifra det jeg kan se av det du har hvis det følger våre regler har du det. :) Jeg tar 2BI og 3BI på ett år dette året bare for å få nok poeng. :)

Realfagspoeng for Kunnskapsløftet 

Det gis inntil 4 tilleggspoeng for realfag (realfagspoeng) i Kunnskapsløftet. Det kan ikke gis dobbel utteling for fag som overlapper hverandre.

Alle programfag i programområde for realfag med et omfang på 140 timer (5 timer à 45 minutter per uke) gir 0,5 realfagspoeng, bortsett fra Matematikk R2 og Fysikk 2 som gir 1,0 realfagspoeng. Fagene med 84 timer (3 timer à 45 minutter per uke) gir ingen realfagspoeng. Dette gjelder Matematikk X, Geofag X og Teknologi og forskningslære X).

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Du kan altså få 10 poeng til sammen? (Tenker da uten alderspoeng o.l. da dette ikke gjelder for meg).

Hva ligger i fordypningspoeng foresten? Hvordan får man det?

9298848[/snapback]

Beklager, fordypningspoeng er tatt bort. Har funnet en riktig og troverdig kilde;

Melding om fordypningspoeng og innsøking på norske universiteter og høgskoler.

Fra høsten 2009 - altså om to år - faller ordningen med fordypningspoeng bort.

Det vil si at ved innsøking på norske universiteter og høgskoler vil en bare kunne legge realfagspoengene til karakterpoengene.

Elevene i Reform-94 kan tilegne seg inntil 6 realfagspoeng, 0,5 poeng for hvert realfag i VKI og 1,0 poeng for hvert realfag i VKII. Av disse vil kun 4 være tellende ved opptak til høyere studier høsten 09 (se § 7-8 Tilleggspoeng for realfag punkt (8)).

Elevene i Kunnskapsløftet kan bare få inntil 4 realfagspoeng. (Se også § 7-8 Tilleggspoeng for realfag punkt (1) og (2)).

En vil få 0,5 realfagspoeng for alle realfag som en tar som studieretningsfag eller programfag, bortsett fra R2 eller 3FY der en vil få ett realfagpoeng.

Rådgiverne

Lenke til kommentar

Doh, jeg er jo såklart en del av "Kunnskapsløftet" :tease: Men det blir vel likt for alle uansett, så det forandrer vel ikke annet enn tall :)

Det vil si at hvis jeg tar planlagte fag, vil jeg teoretisk sett få følgende:

-Matte R1 og R2: 0,5 + 1

-Fysikk 1 og 2: 0,5 + 1

-Kjemi 1 og 2: 0,5 + 0,5

-Biologi 1: 0,5

Sum: 4,5

Det vil si at jeg kan ta vekk biologi. Men nå husker jeg ikke hvilke studieretninger som faller bort ved å ikke ha biologi? :hmm:

Lenke til kommentar
Doh, jeg er jo såklart en del av "Kunnskapsløftet" :tease: Men det blir vel likt for alle uansett, så det forandrer vel ikke annet enn tall :)

Det vil si at jeg kan ta vekk biologi. Men nå husker jeg ikke hvilke studieretninger som faller bort ved å ikke ha biologi? :hmm:

9298863[/snapback]

Totally right my friend. Biologi er forøvrig sjeldent en nødvendig fag å ha når du søker deg videre. Sats heller på de tre andre og velg et morsomt fag istedet. Da vil du lettere overleve og levere gode resultater i de tre andre. :)

Lenke til kommentar

@HoaXed: Så sant så sant! Skal snakke med rådgiveren på skolen ang. valg som faller bort ved å ikke ha biologi, og hvis det ikke er noen spesielle finner jeg meg et kjekt fag som kan sprite opp den ellers mørke og tunge dagen :)

@micke090: 4,0 poeng mener du vel?

Teknologi og Forskningslære hørtes meget interessant ut! Men tviler på at de har det valget på min skole...?

Lenke til kommentar
@HoaXed: Så sant så sant! Skal snakke med rådgiveren på skolen ang. valg som faller bort ved å ikke ha biologi, og hvis det ikke er noen spesielle finner jeg meg et kjekt fag som kan sprite opp den ellers mørke og tunge dagen :)

Teknologi og Forskningslære hørtes meget interessant ut! Men tviler på at de har det valget på min skole...?

9298878[/snapback]

Ja mente 4 poeng, satt akkuratt og telte på timelista mi her :p

Vår skole er i hvert fall eneste i kommunen som har det, men de andre skolene har hatt tilsvarende spennende ekstrafag, alternativet her var geofag x...

Lenke til kommentar

9298878[/snapback]

Ja mente 4 poeng, satt akkuratt og telte på timelista mi her :p

Vår skole er i hvert fall eneste i kommunen som har det, men de andre skolene har hatt tilsvarende spennende ekstrafag, alternativet her var geofag x...

9298888[/snapback]

Spesielle opptakskrav

§ 4-1. Spesielle opptakskrav i tillegg til generell studiekompetanse

I tillegg til kravet om generell studiekompetanse har departementet fastsatt spesielle opptakskrav for studier og fagområder som er listet opp nedenfor

Helse- og veternærfag

1. Medisin, odontologi, ernæring og farmasi

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2) + Fysikk 1 + Kjemi (1+2)

2. Bioingeniør og Reseptarutdanning

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2) + Fysikk 1/Biologi 1/Kjemi 1

3.  Ortopediingeniør

Matematikk (R1 +R2) + Fysikk 1

4. Tannteknikerutdanning

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2)/Fysikk 1/Kjemi 1

5. Veterinærmedisin

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2) + Kjemi(1+2)

Informatikk, realfag, natur- og miljøfag

1. Informatikkutdanning

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2)

2. Integrerte masterstudier i informatikk ved UIO, studieretningene Nano- og mikroelektronikk, Avbilding, robotikk, Simulering og visualisering

Matematikk (R1 + R2) + Fysikk 1

3. Realfag, natur- og miljøfag

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2) + Matematikk R2/Fysikk(1+2)/Kjemi (1+2)/Biologi(1+2)/

Informasjonsteknologi(1+2)/Geofag(1+2)/Teknologi og forskningslære(1+2)

Arkitektur og tekniske fag

1. Arkitekturutdanning ved NTNU

Matematikk(R1 + R2) + Fysikk 1

2. Arkitekturutdanning ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og Bergen arkitektskole

Opptaksprøve

3. Integrert masterstudium i teknologiske fag

Matematikk(R1 + R2) + Fysikk 1

4. 3-årig ingeniørutdanning

Matematikk (R1 + R2) + Fysikk 1

For søkere som blir tatt opp til tretreminordningen, gjelder ikke det spesielle fagkravet

Økonomiske og administrative fag

1. Integrert masterstudium i økonomiske/administrative fag

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2)

Pedagogiske fag

1. Allmennlærerutdanning og 5-årig integrert lærerutdanning

Søkere må dokumentere minimum 35 skolepoeng og et gjennomsnitt på 3,0 i norsk og matematikk (Vg1 + Vg2)

2. Allmennlærerutdanning med musikk

I tillegg til kravene under punkt 1, må søkeren dokumentere kunnskaper og ferdigheter i musikk etter nærmere regler

Lenke til fullstendig forskrift: http://odin.dep.no/filarkiv/305722/200604428_v1.pdf

Lenke til kommentar

Se der ja! Takker :)

Av det jeg kan se trenger jeg faktisk ikke biologi for å komme inn på noen av de studiene der...?

"2. Bioingeniør og Reseptarutdanning

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2) + Fysikk 1/Biologi 1/Kjemi 1"

Det betyr vel R1 + Fys1, Bio1 eller Kjemi1?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei!

Kan man få flere realfagspoeng ved å ta opp fag (privatist) mens

man fortsatt går på videregående. La oss si at en f.eks har 4 realfagspoeng fra før,

men leser på egen hånd og tar geofag eksamen (privatist). Får man da 4,5 realfagspoeng?

:hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Doh, jeg er jo såklart en del av "Kunnskapsløftet" :tease: Men det blir vel likt for alle uansett, så det forandrer vel ikke annet enn tall smile.gif

Hvis du tenker på Tannlege, Veterinær eller Lege så kreves ikke Biologi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...