Aak1 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Ok. Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg har prøvd å tatt en del bilder av en kattunge inne i min hjemmelagde softbox. Men her er problemet: Katter poserer ikke uten videre. Så for å få katten skarp så må jeg ha lang lukkertid, men da er det igjen veldig vanskelig å få bakgrunnen helt utbrendt. Det blir største blenderåpning, som gjør at jeg må treffe med fokus 100%, og høy iso som lager en del støy. Noen forslag til å få dette til å lykkes? jeg har gjort noen forsjøk nå. Dette er det beste jeg har fått til. - Nikon D80 med 18-70mm kit - F/3,5 - 1/40 sek - ISO-640 - 18mm EDIT: Ett lite sprøsmål til, hvordan kalibrerer(?) jeg LCD skjermen min? Endret 16. august 2007 av Aak1 Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Fint bilde, litt uskarpt, men tipper den er ganske aktiv:D Ang. kalibrering av skjermen får man best resultat med en skjermkalibrator (f.eks Spyder Xpress) Denne koster rett over tuesenlappen. Ellers kan man jo bruke noen slike soft kalibreringer som Adobe gamma, men de gir ikke like bra resultat. Jeg har selv kjøpt en slik som nevnt over og det ble ganske stor forskjell i fargene før og etter, har en Canon IP4300 printer med fargeprofiler for canon sitt eget papir, og printen er ganske close i fargene mot skjermen. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Bruk mer tid på kantleggingen, og bruk gjerne feather-effekt for å få en lengre og mykere overgang til bakgrunnen. ..eller en liten og snedden Huey til 949 kroner; http://pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=79&ca=2 http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=64381 Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 noen tips på hvordan jeg kan få det skarpere, og bruke raskere lukker? Uten å skru opp ISO? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 ..mer lys - punktum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå