Gå til innhold

Nei det er ikke 96% himmbrent!!!

SmoPe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ordla meg litt feil. Jeg blir kanskje ikke sur, men jeg synes det er så håpløst. Og til sprithansi, jeg har skrevet til en professor i kjemi ved Ntnu og stilt han endel spmål anngående dette temaet. Så får vi se hva han svarer. Men etter hva jeg har lært så tviler jeg litt på noen av utsagnene dine. Men tiden får vise hva som stemmer. Jeg håper bare at du underkaster deg de svarene jeg får (hvis han gidder å svare). For ellers er du staere og mer påstålig enn kona mi og det sier ikke lite.

Lenke til kommentar

Sprithansi har rett på en ting, (etter min lærdom, og det er rett så lenge det ikke er motbevist) hvis du tar å plugger ett VELDIG bra spritapperat i blodåra og tar spriten intravenøst sa kan du få 100% sprit. men at han greier å lage 96% med beina på bordet tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Sprithansi har rett på en ting, (etter min lærdom, og det er rett så lenge det ikke er motbevist) hvis du tar å plugger ett VELDIG bra spritapperat i blodåra og tar spriten intravenøst sa kan du få 100% sprit. men at han greier å lage 96% med beina på bordet tror jeg ikke på.

:rofl: Spørs om det er så trygt og plugge den rett i blodåren.. :roll:

Lenke til kommentar

Hansi har rett. Det er ikke noe problem å lage 96% sprit med riktig utstyr. Et vanlig hb-apparat vil ikke klare det, men det er ikke vanskelig å konstruere et apparat som gjør det. NEI, jeg gidder ikke komme med tegninger! Ps: Dersom du tar produktet du tror er 96% og destillerer det en to-tre ganger til, så nærmer du deg godt. Gode destillasjonsapparater virker på samme måte som om du destillerer mange ganger.

Grunnen til at man ikke klarer mer enn 96% er fordi vann og etanol danner en azeotropisk blanding. Vanligvis utnytter man at en væske har lavere kokepunkt enn en annen for å skille dem fra hverandre ved destillasjon. Men en 4% løsning av vann i etanol har faktisk lavere kokepunkt enn andre kombinasjoner. Dermed er dette den reneste spriten du kan få ved destillasjon. Endrer du trykket så endres også disse betingelsene. Det kan utnyttes til en viss grad.

Dersom man ønsker 100% sprit så er ikke det å vanskelig. Hiv oppi ett eller annet fast stoff som binder vannet. Da er det lurt at denne forbindelsen ikke er helsefarlig:-)

Det er fordømt mange som tror at 100% sprit vil fyke ned til 96% når man tar av korken. Det er det ingen grunnlag for å tro. Etanol er til en viss grad hygroskopisk (vanntiltrekkende) så selvfølgelig så synker konsentrasjonen litt når man tar av korken. MEN MEN MEN:

Det er ingen direkte fysikalsk sammenheng mellom hvor hygroskopisk en væske er og hva slags azeotropiske egenskaper den har!

Setter du spriten inni en fuktig bastu så kan den godt ende på 80% for alt jeg vet, men i et vanlig rom på flaske så snakker vi om maks en prosent.

Tilslutt til flisespikkerene: Ingen faste stoffer/ væsker kan være 100% rene. Men de kan være så rene at de for all praktisk bruk kalles for rene. Dette avhenger selvfølgelig av hva du skal bruke forbindelsen din til.

Hilsen en kjemiker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fillern alltid skal det kom en eller annen som har peil å ødelegge en god disskusjon. Men jeg skal nå hente inn svar fra en som har god peil.

Og selv om det kan virke som om 2roll har peil så vil jeg gjerne vite hvem det er som kommer med svarene og da får jeg hente de selv.

Rødsprit har jeg ikke peil på. Men bare drikk det du så finner du sikkert ut hva det er som er farlig med det.

Lenke til kommentar
Hei!

Tror nok du misser litt her. Det er fullt mulig å lage 99,99% sprit. Det kalles teknisk sprit. Hvordan det blir fremstillt forteller jeg ikke, men det er fullt mulig.

Det blir nok litt vanskelig å fremstille dette med ett hjemmebrenningsanlegg, siden temp og trykk spiller en stor rolle.

Den sterkeste spriten som noen gang har blitt laget og solgt, var 98% destillert av poteter og ble solgt i Polen under krigen eller noe.. :)

Lenke til kommentar
Hvis vi ikke klarer å lage 99,99% sprit, så for al del ikke fortell dette til kundene våres (som f.eks Arcus). Vi har nemlig klart å lure dem i mange mange år. :rofl:

Sikker på at dere ikke har solgt ren sprit til de :)

Ren sprit = 96%

Eller 4% vann om du leser "Til salgs" i avisene.

Lenke til kommentar

SpritHansi: Forstår det slik at du jobber på en fab. i Norge. Leverer dere både 96% og 100% til Arcus?

Hvordan lager dere disse? Bruker dere fermentering og destillasjon eller oksidasjon av eten?

Hvordan fjerner dere alkoholen, bruker dere molekylsikt (zeolitter) eller ternær azeotropisk destillasjon? Eller noe annet.

Morro å vite litt om spriten vi bruker på labben.

Lenke til kommentar
SpritHansi: Forstår det slik at du jobber på en fab. i Norge. Leverer dere både 96% og 100% til Arcus?

Ja, det stemmer. Både 96% og 100%

Hvordan lager dere disse? Bruker dere fermentering og destillasjon eller oksidasjon av eten?

Vi destillerer

Hvordan fjerner dere alkoholen, bruker dere molekylsikt (zeolitter) eller ternær azeotropisk destillasjon? Eller noe annet.

Med fjerne spriten mener du hvordan vi lager 100%? Det er riktig som en skrev tideligere. Vi tilsetter ett stoff/væske som binder seg til vannet for deretter å bli destillert ut.

Lenke til kommentar

Sorry, akkurat som du antok så mente jeg: hvordan fjerner dere vannet:-) (Det er lett å fjerne spriten...skål)

Takk for svaret.

Vet du hva dere tilsetter? Bruker dere cyklohexan, benzen eller et salt for eksempel? M.a.o. tilsetter dere et pulver som løser seg eller en organisk luktende væske som dere har fått beskjed om å behandle med varsomhet?

Lenke til kommentar

Spriten er lett å fjerne ja. Hehe.

Ja, vi bruker det du skrev, Cyklohexan. Det binder seg med vannet og deretter destillerer vi ut dette. Da sitter vi igjen med så og si ren sprit.

Vi har også en annen metode vi pleier og fortelle. Vi kaster en avholdsmann oppi 96%. Siden har ikke drikker alkohol, må han forsyne seg av vannet og dermed har vi 100%. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...