Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC henger seg, får ikke boota fra CD

Anbefalte innlegg

Specs;

Windows XP 32bit professional

Abit Fatal1ty AN9

Gainward 7950 x2

AMD 3800+ dual core

2x 1024mb RAM DDR2

70gb Raptor disk 10k rpm (systemdisk)

Problem:

Kjøpte relativt ny pc hos en kamerat, som jeg formaterte og installerte WinXP på.

I etterkant av totalformatering av systemdisk og installasjon av OS har pc'en med jevne mellomrom enten hengst seg eller rebootet. Ofte ifm kjøring av spill eller tunge programmer (PS CS3). Ifølge softwaren som overvåker vifter og CPU så holder CPUen en temperatur 35-40 grader. Noe som ikke skulle være spesielt høyt.

Har ikke overvåkning på PSU, men viften går og det er ikke full load på den, så skulle ikke tro at den blir overopphetet.

Når det gjelder grafikkort kan det være at det går varmt som forårsaker det, men det jeg stusser på er at pc'en rebooter når jeg bruker photoshop, som jeg mener ikke skulle kreve spesielt mye av grafikkortet.

Det jeg tror er mest sannsynlig er at det er feil på RAMbrikkene, men har ingen andre å teste med, og vet ikke hvor lyst jeg har å gjøre det om det skulle vise seg å være feil med hovedkortet.

Har UBCD (ultimate boot cd) som har programmer for test av både disker og RAM, men her dukker problem nr 2 opp. Jeg får nemlig ikke boota fra noen CD'er. Jeg har satt CD-ROM som boot device #1, men pc'en henger seg når dette kommer opp:

"Boot from CD-ROM: "

Må reboote og ta ut cd'en. Da går det helt fint og laste windows.

Både CD-rom og DVD-rom har funkert utmerket før jeg oppgraderte pc'en. Brukte de nemlig på den forrige pc'en. UBCDen har jeg brukt tidligere så den fungerer.

I første omgang ønsker jeg å finne løsningen på dette problemet med å får boota fra CD slik at jeg får testet disker og minne.

Noen som kan hjelpe meg med hva som kan være feil?

Takk på forhånd for all hjelp.

Magnus

Endret av mesto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...