Jan-E. Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg bor sånn til at jeg må ha ei UHF-antenne som er ca 2 meter lang for å se TV2, og i den ligger det mye vind som flytter på den, og så kan jeg tenke meg å kunne finjustere antennen fra stua etter vær og atmosfæriske forhold. Tenkte å bruke en motor til parabolantenne og lurer da på hvordan jeg kan styre den uten satelittuner, altså manuelt. Går dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg bor sånn til at jeg må ha ei UHF-antenne som er ca 2 meter lang for å se TV2, og i den ligger det mye vind som flytter på den, og så kan jeg tenke meg å kunne finjustere antennen fra stua etter vær og atmosfæriske forhold. Tenkte å bruke en motor til parabolantenne og lurer da på hvordan jeg kan styre den uten satelittuner, altså manuelt. Går dette? 9297564[/snapback] De fleste moderne parabolantenne-motorer bruker en kommunikasjonsprotokoll som heter DiSEqC, og er kun beregnet på å kobles direkte til tuneren. Har søkt litt rundt på nettet og funnet denne styreenheten. (google-søk: satellite antenna positioner) I tillegg til denne styreboksen, trenger du også selve motoren, og det finner du f.eks. hos TVECO Elektronikk (paraboler og tilbehør -motorer og actuatorer - actuatormotor 12/18/24"). Disse motorene virker tydeligvis bare med en frem- og tilbakegående bevegelse, så det må visst en del tilpassing til for å få montert de sammen med antenna/stativet på en fungerende måte... Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Javel ja. Det blir nok litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Enn motorstyring til analogt utstyr, er det mulig å styre de manuelt. Ligger nok en god del slikt rundt om kring. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 For justering av en slik antenne så behøver du en antennerotor som blir brukt til amatørradio. http://www.permo.no/A/rotor.htm Disse koster fra 1500,- og opp her til lands, og er helt unødvendig til ditt formål. Hvis antennen flytter seg, så fest tykk nylon i tuppen på den, og fest denne i taket på hver side av antennen og/eller forsterk festet på antennen slik at det holder bedre. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 For justering av en slik antenne så behøver du en antennerotor som blir brukt til amatørradio. http://www.permo.no/A/rotor.htm Disse koster fra 1500,- og opp her til lands, og er helt unødvendig til ditt formål. Hvis antennen flytter seg, så fest tykk nylon i tuppen på den, og fest denne i taket på hver side av antennen og/eller forsterk festet på antennen slik at det holder bedre. 9364818[/snapback] Hvorvidt det er "helt unødvendig" å kunne justere antennen fra stua når man får inn signalene som reflekser kan vel diskuteres. TV2-senderen er litt over 2 mil unna og uten fri sikt, men signalet går mest over hav. Det er jo kjent at refleksene forandrer seg etter været og årstida(snø i fjellene gir bedre signal). Og iflg. linken du ga meg så lages det jo antennerotorer beregnet på TV og radio-antenner..... En annen sak er hvor mye jeg er villig til å betale for slikt utstyr da det er høyst usikkert om jeg om et år får inn digitale signaler fra den samme senderen, men det påståes at reflekser bare er av det gode for digitale signaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå