Gå til innhold

Registrere .us domene

Anbefalte innlegg

Hei!

Var litt usikker på hvor denne skulle, men postet den her.

Kan hvem som helst registrere et .us domene? Jeg har sett litt rundt på nettet, og det står mange steder at du må bo i usa, eller ha noen tilknytning til landet osv. Stemmer dette? Jeg ser også at f.eks. domeneshop.no selger .us domener, så da vil jeg anta at jeg også kan ha mulighet til å skaffe meg et?

Noen som vet noe om dette? Det er et kort og muligens (etterhvert) attraktivt domene, som skal brukes til en Norsk-språklig side.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet om en på dette forumet som bor i Norge, og har et .us domene, på whois søk står han også oppført med norsk adresse.

Håper noen kan klarne opp dette. :)

9297453[/snapback]

Man kan ha et firma/organisasjon registrert i et annet land selv om man ikke er statsborger der.

Lenke til kommentar
Greit, men jeg blir ikke klok på dette. Ser på domeneshop.no at det står at alle kan søke på .us domener. Anyone?

9297495[/snapback]

Vel, om du bare setter i gang og søker hos dem er vel problemet er løst? Går det ikke ser du jo hva som er galt.

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/.us

Restriksjoner på bruk av .us-domener

.us krav om lokal tilstedeværelse gjør at .us-domener bare kan registreres til følgende:

* Enhver person som er innbygger eller bosatt i USA,

* Ethvert selskap eller organisasjon registrert i USA,

* Ethvert utenlandsk selskap eller organisasjon med en bona fide tilstedeværelse i USA

For å sikre at kravene oppfylles gjennomfører NeuStar ofte «stikkprøver» på registrantinformasjonen.

Det forlanges også at registranter skaffer komplett kontaktinformasjon uten utelatelser. Tilleggsinformasjon er også påkrevd. [1]

Lenke til kommentar

Takk for det, Lurifaksen. Er siden din norsk-språklig? Vet du om de som styrer med de .us domenene sjekker dem av og til (for meg virker det lite sannsynlig siden det finnes ganske mange)?

Fisk1: Jeg skal ikke bestille domenet fra domeneshop, men bare brukte dem som et eksempel, siden det sto at alle kunne registrere et der.

Ok, Admin'c, da bør jeg kanskje finne et annet domene. :hmm:

Endret av iHap
Lenke til kommentar
Takk for det, Lurifaksen. Er siden din norsk-språklig? Vet du om de som styrer med de .us domenene sjekker dem av og til (for meg virker det lite sannsynlig siden det finnes ganske mange)?

9297553[/snapback]

Jeg bruker det bare til mail (etternavnetmitt.us), men har satt opp link til webserveren min, også men det er nok temmelig irrelevant hva domenet brukes til.

Uansett, så tror jeg det er stor forskjell på teori og praksis her - sjekket nettopp whois på domenet mitt, og domenet mitt er registrert i mitt fulle navn og norske adresse, inkludert land: NORWAY. Ikke noe triksing her.

Så jeg tror du trygt kan bestille et .us domenenavn. Sjekket godaddy.com, og jeg fikk i alle fall ingen advarsel om restriksjon på .us i begynnelsen av bestillingen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...