theydestroyedme Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 hei! det mye omtalte digital bakkenettet. Altså det står at den har mpeg4 kvalitet eller no. Betyr det at kvalitete blir bedre eller at det bare er det samme bildet som blir forstørret ? jeg skjønner ingenting. Jeg har plasma-tv og surround anlegg, så jeg lurer på får jeg HD kvalitet på NRK nå? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Det digitale bakkenettet er ikke bedre enn vanlig parabol eller digitalt kabel tv, det er bare en erstatter for de som har vanlig antenne (slike man får inn nrk og tv2 på) og vil gi deg flere kanaler og digital kvalitet lik andre digitale løsninger. Lenke til kommentar
siggii Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Når det digitale bakkenettet begynner vil noen av nrk og tv2s sendinger bli sendt i HD-kvalitet. Det betyr at både bilde og lyd vil bli vesentlig mye bedre enn det du er vandt med. Støtter plasmaen din Full hd (1080p) vi du i hvertfall merke forskjell. Er det en HD-Ready tv vil det bli vesentlig bedre da også. Lurer du på mer? www.rikstv.no .Der kan du lese alt. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg har hørt at sendingene er i 720p når de skal sende i HD? Vet ikke, men... Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Etter hva jeg har lest tenker NRK å starte med testsendinger i HD aller tidligst neste år, altså 2008 eller senere. TV2 har jeg ikke lest noe om en gang. I europa blir en populær sendestandard 720p50, og jeg tipper det gjelder Norge også. For oss sportsidioter i Norge er det en fordel om det blir 720p50 kontra 1080i50 da man har 50 hele bilder å leke med. 1080p krever pr. dag for mye båndbredde å sende da det krever dobbelt så mye som 720p, men 1080p50 er jo drømmen som sendestandard da. Som skrevet av noen andre oppi her, dette er kun til for å erstatte de gamle analoge nettet, ikke for å introdusere HD. Mye produseres i HD av serier for å ha det i HD for fremtiden, men sendes i SD og jeg tror det fort både blir 2009 og 2010 før vi får HD som vanlig sende format i Norge. Så ideelt sett bør man sikkert ha en tv for å se på 720p sendinger og en 1080p tv(ikke feks. philips...som ikke har ekte 1080ptver men markedsførings lureri) til å se på 1080p filmer på HD dvd og blueray. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå