Gå til innhold

Romantisk middag for to, ikke flink på kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å søke på google. F.eks "3 retters middag" eller hva enn du måtte finne på. Haugevis av oppskriftsider og fine guides rundt omkring.

Det er egentlig ingenting som heter "kan ikke lage mat", så lenge du kan lese og har en liten vekt+litermål klarer du det uansett. Finn ut hva hun IKKE liker på forhånd da, så du slipper å få en overraskelse. En kompis av meg mekket komplett julemiddag for 4 stk, kun etter oppskrift fra internett.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, du passer nå på å vente til siste liten Herr Brun ... :p

Forrett: Honningmelon, eller Cantaloup. 2 skiver Parmaskinke. Drikke: Kjøleskapkald Sherry (tørr).

Hovedrett: Stek, eller grill 2 biffer av Steinbit (ca. 180 gr. biffer). Anrett på tallerken. Naper fisken med choronsaus (Bearnaise med litt ketchup, eller tomatpure). Strø over rekehaler (ferske reker, ca. 100 gr pr. pers), og aspargestopper (30 gr. pr. pers). Stek pommes frites til (ja, det vil si at du steker/koker disse i olje, ikke i ovn). Pynt med persille, sitronbåter, og kanskje en liten kvast fersk Koriander. Husk en skål med bladsalat/godt brød på bordet. Drikke: En halvdyr Chianti er ikke å forakte.

Dessert: Ta ca. 3 dl. Vaniljeis, og 12 cl. whisky (Ballantines for eks). Dette kjører du mykt med kremvisperen. Anrettes i pene glass/skåler. Dryss over revet sjokolade og nøtter. Serveres med en god kopp kaffe.

Bon apetit!

Hele smørja skulle ikke ta mere enn ca 1 time å tilberede.

:cool:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Vurderte sterkt en god biff ja, men jeg er litt spent på tilbehøret. Hva er enkelt å lage og smaker godt? :p Tror jeg prøver meg på indrefilet, men hvordan skal jeg krydre den? Hvilken saus smaker godt? (ikke berneaise!) Hvilke grønnsaker passer best? Tenker jeg lager fløtegratinerte poteter til, men hva gjør jeg med biffen? :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

hvis du fløtegratinerer potetene så trenger du egentlig ikke en saus. Da kan du eks. flambere biffene, og etterpå koke ut pannen med kraft.

Lenke til kommentar

har ikke oppskriftene men

1. kamskjell og scampi som forett

2. biff er jo bænkers med bernaise (ikke kjøp ferdig men heller posebernaise) og fløtegratinerte poteter (gidder du ikke lage selv og synes det blir for mye posemat med halvferdig er bakt potet helt ok, halvkok dem først så går det mye kjappere)

3. Kan tenke meg at en sorbet er godt nå på sommeren, om du gidder så er det godt med en kake til

matprat.net har noen tips og for guds skyld har du aldri stekt en biff før så les og prøv på forhånd. Kan være lurt å lage hele skiten en gang før selve middagen så du vet sånn halvveis hvordan ting funker. Du kan ikke lese deg til alt.

edit:f

får lese litt mer før jeg poster :p peppersaus er en klassiker, som tilbehør kan du jo lage en grønnsakswok for å gjøre det litt anderledes? Går jo også ann å se på kokebøker i butikkene. Du kommer langt med ting som høres avanserte ut som egentlig ikke er det. Desertalternativ to kan jo være creme brule, den ferdiggreia til freia(?) har jeg hørt mye godt om, poenget er at du skal kunne kakke på toppen uten å gå igjennom med skjeen.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...