Gå til innhold

Kyoto og klima nøytrale biler er ren svindel!

Anbefalte innlegg

Jeg skrev om dette på bloggen min og mener at dagens ordning om “klima kvoter” på flyreiser, og såkalte “klima nøytrale” biler er en gigantisk svindel for at “rike” folk skal føle seg bedre mens de spyr ut dritten sin.

9295848[/snapback]

Jeg er fullstendig enig! Vet dere hva "klimakundene" betaler for? LUFT! Det er helt idiotisk!

Det aller mest idiotiske, er at kvotene er beregnet slik at land som i dag ikke slipper ut noe i det hele tatt også har en CO2-kvote. Denne selger de videre til Norge, og vips. Så kan noen bortskjemte Nordmenn ha gooood samvittighet for at de ikke gadd å gå til butikken i dag. Eller så kan dobbeltmoralistiske politikere forsvare sin egen idiotiske forurensning (med bruk av privatjetter osv) ved å si "men vi kjøper jo CO2kvoter..." og pøse på med et retarded valpeblikk.

Utslippene er derimot ikke redusert en tanke engang.. tvert imot!

Industrisjefen: "Ja, i dag kan jeg jaggu slippe ut et par-tre tonn til med CO2, for jeg har kjøpt billig kvote fra Paraguay! Hurra!"

9304037[/snapback]

Som sagt, et kvotesystem er en god ide om man vil begrense utslippet til en viss mengde, og om man innfører et kvotesystem, så er det ingen grunn til å anta at den megden ligger over dagens nivå. Problemet er som sagt at det ikke er noen kvoter i dag, utslippet er ikke begrenset og ikke kvotert. Det bare kalles klimakvoter, uten å være det

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet så er klimakvoter en god ting - pengene overføres til fond/organisasjoner som staten/selger har godkjent slik at de kan jobbe for å minske CO2 forbruker.

Men jeg er helt enig at pr. dags dato ikke fungerer optimalt. Men vi skal ikke forkaste ideen, helt enda, la den få litt tid til å modne/utvikle seg.

Lenke til kommentar

Åja. Kanskje misforstått litt, men allikevel..

Så med dagens opplegg betaler de bare for å få lov til å forurense? Hva er miljøvennlig i det? Hvordan kan stortingspolitikere forsvare bruk av privatjet ved at de kjøper seg fri fra forurensning?

Grrr.. Jeg får nesten lyst til å bli "toppolitiker" selv. Stem på meg som diktator, folkens? :)

Lenke til kommentar
Så lenge jorda har eksistert har klimaet forandret seg. Det var til og med varmere i vikingtida enn det er nå. Det er som sagt bare for pengenes skyld. Det kommer ikke ren luft ut av bilen din om du betaler cO2 avgift! Herregud så dumt opplegg.

9304084[/snapback]

Japp. Den første delen er vi alle enige i. Men modeller forskere har beregnet viser også at klimaet har forandret seg drastisk siden vi mennesker startet opp industriaktiviteten vår. Jeg velger å tro at større deler av denne utviklingen er forårsaket av utslippene våre.

Lenke til kommentar
Åja. Kanskje misforstått litt, men allikevel..

Så med dagens opplegg betaler de bare for å få lov til å forurense? Hva er miljøvennlig i det? Hvordan kan stortingspolitikere forsvare bruk av privatjet ved at de kjøper seg fri fra forurensning?

Grrr.. Jeg får nesten lyst til å bli "toppolitiker" selv. Stem på meg som diktator, folkens? :)

9304112[/snapback]

Ideen er at man betaler til en organsisasjon, som så bruker pengene på å minske utslipp et annet sted i verden like mye som din aktivitet slipper ut. Forsåvidt en grei tanke om organsiasjonene gjør som de skal,og mange er villig til å betale, også når prisene uunngåelig øker (jo flere som kjøper kvoter, jo dyrere vil de bli).

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ideen er at man betaler til en organsisasjon, som så bruker pengene på å minske utslipp et annet sted i verden like mye som din aktivitet slipper ut. Forsåvidt en grei tanke om organsiasjonene gjør som de skal,og mange er villig til å betale, også når prisene uunngåelig øker (jo flere som kjøper kvoter, jo dyrere vil de bli).

AtW

9304130[/snapback]

Ganske fornuftig, ja. Nå vet jeg ikke hvordan det er med korrupsjon ol, men det skulle ikke overraske om de som sitter i disse organisasjonene har ei litt høyere årslønn enn deg og meg (tilsammen :p )

Men på den annen side, synes jeg staten kan gå inn og delvis subsidiere tiltak som kan redusere utslipp drastisk.

Dét er et lite irritasjonsmoment ved tankegangen her til lands. Man skal ikke oppmuntres til å gjøre noe bra. Man skal heller straffes for å gjøre noe dårlig.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Japp. Den første delen er vi alle enige i. Men modeller forskere har beregnet viser også at klimaet har forandret seg drastisk siden vi mennesker startet opp industriaktiviteten vår. Jeg velger å tro at større deler av denne utviklingen er forårsaket av utslippene våre.

Global oppvarming er ikke begrenset til Jorgen, man ser den nå på flere planeter i vårt solsystem. Å skylde på industriell aktivitet på jorden er derfor latterlig.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Rent bortsett fra den manglende sammenhengen mellom CO2 og klima så kommer prosjektene som skal gi mindre CO2 gjerne i tilllegg til og ikke istedet for andre prosjekter som gir mye CO2. Så totalt blir det større utslipp av CO2 i landene hvor man har disse "miljøtiltakene".

Lenke til kommentar
Rent bortsett fra den manglende sammenhengen mellom CO2 og klima plager det deg ikke at selv den rødgrønne regjeringen ikke har funnet en slik kvoteselger som faktisk reduserer utslippet av CO2?
Har du en kilde på det siste der?

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/polit...ticle483462.ece

9303993[/snapback]

Jeg synes klimakvoter i utgangspunktet er en god idé (noe du selvsagt ikke gjør, da du tydeligvis mener at mennesker ikke har noen innvirkning på den globale oppvarmingen), men det forutsetter selvsagt at tiltakene man betaler for virkelig reduserer CO2-utslipp.

EDIT:

Rent bortsett fra den manglende sammenhengen mellom CO2 og klima så kommer prosjektene som skal gi mindre CO2 gjerne i tilllegg til og ikke istedet for andre prosjekter som gir mye CO2. Så totalt blir det større utslipp av CO2 i landene hvor man har disse "miljøtiltakene".

Men disse lavutslipps-prosjektene dekker vel et behov (strøm, produksjon av varer osv.) som ellers måtte ha blitt erstattet av et mer forurensende prosjekt?

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...