Gå til innhold

Fra IBM C92 til SONY GDM-F520, er det noe poeng?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg kjører for øyeblikket på et "dual-screen" oppsett med 1x IBM C92 19" CRT-skjerm og 1x Panasonic PanaSync 5G 17" CRT-skjerm.

Ting er egentlig ganske greit fordelt. Alt foregår egentlig på IBM-skjermen, bortsett fra surfing og chatting. Det foregår som oftest på Panasonic'en.

Spillene kjøres på IBM-skjermen, samtidig som jeg da kan sitte å surfe og chatte på den andre.

Men dette er egentlig to elendige skjermer.

Jeg kjører på 1600x1200@60Hz på IBM-skjermen, og 1200x1024@60Hz på Panasonic-skjermen.

Jeg vet at 60Hz er lite, for lite. Men jeg plages enda mer om jeg kjører på lavere oppløsning. Jeg klarer rett og slett ikke lavere oppløsninger.

Men det er klart at lave 60Hz sliter på hjernerota.

Ikke bare nok med det, men når jeg spiller på IBM-skjermen så er bilde helt feil.

Bilde er alt alt for mørkt, til tider i spill så har jeg ikke kjangs til å se hvor jeg er eller beveger meg. Og mange spill støtter ikke regulering av lysstyrke osv.. mens jeg kjører i "windowed mode". Uansett, når jeg regulerer. Så får jeg bare enda fortere vondt i hode, når bilde er lysere. Da skjærer det i hjernebarken rett og slett. Etter 30min, så er du helt kake i hue.

Panasonic-skjermen på sin side, har møkk, ja møkk, grodd fast i skjermen. Som det ikke lengre er mulig å vaske bort. Disse er begge gamle skjermer.

Og jeg føler det er på tide å foreta en liten oppgradering.

Hva har det å si om du har et 8800GTS 640MB skjermkort, og en PC som drar alle spillene dine på max grafikk. Når skjermen allikevel torpederer hele opplevelsen.

Så da så jeg på to andre CRT-skjermer som jeg kan få kjøpt brukt, til en veldig billig penge. Vi snakker da bare en totalt utgift på ca 1500 kroner for 2x CRT-skjermer.

Siden jeg ikke ønsker å gå over til LCD-skjerm enda. Når jeg først skal gå over til LCD, ønsker jeg å ha råd til å kjøpe en skikkelig "gaming" skjerm til 5000kr+.

Så dette er da en midlertidig billig løsning, til jeg skaffer meg LCD om et par år.

Jeg så på en "Sony GDM-F520" som da skal erstatte IBM-skjermen.

Den er 21" og kan kjøre på 1920x1440@85Hz som burde være en del bedre enn det jeg kjører på idag.

Også så jeg på en "Sony CDP E400" som da skal erstatte Panasonic-skjermen.

Den er 19" og kan kjøre på 1800x1440@75Hz (er ikke helt sikker på den) eller hvert fall 1600x1200@75Hz / 1200x1024@85Hz. Som også burde være litt bedre enn det jeg har idag.

Er dette to godkjent skjermer? Eller vil dere fraråde meg ifra å anskaffe de?

Er det noe annet jeg burde tenke på?

Vil det være verdt pengene, er det en merkbar oppgradering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...