Gå til innhold

Skyte i RAW, hvor finner jeg bildene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøper en kortleser i morgen jeg da. for slik som det er nå går det ikke an å kopiere RAW bilder fra kamera til pc

9295395[/snapback]

Dette er veldig rart. Får du kopiert JPEG fra kamera til PC vanligvis? Jeg får kopiert uansett type, skulle ikke tro filtypen hadde noe å si. Mitt kamera kommer opp som en ekstern harddisk når jeg kobler det til PCen.

Lenke til kommentar

Canon oppfører seg av og til som kameraverdendens svar på Microsoft - for å beskytte deg mot rawfilene dine (eller noe sånt) lar de deg kun hente dem ut via kameraet med den medfølgende programvaren.

Om du bruker kortleser, så kan ikke kameraet beskytte deg mot deg selv lenger.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Canon oppfører seg av og til som kameraverdendens svar på Microsoft - for å beskytte deg mot rawfilene dine (eller noe sånt) lar de deg kun hente dem ut via kameraet med den medfølgende programvaren.

Om du bruker kortleser, så kan ikke kameraet beskytte deg mot deg selv lenger.

9295683[/snapback]

medfølgende programvare skal jeg iaffal ikke bruke :p. kortleser er lettere også, da slipper jeg å ta med kamera til pc hver gang jeg skal kopiere bilder.

Lenke til kommentar

Bruker Canon EOS 350D, og tar omtrent BARE RAW bilder, eg har aldri hatt tull med og overføre bildene (bruker kortleser). Når eg skal laste bildene inn på pc, så må eg selfølgelig bruke programmet som fulgte med kamera (Zoom Browser EX), og velge start to download picture.

Når dette er gjort så er det bare til å klikke på eit bilde, og velge Edit > Display original mode, og da lagrer det seg automatisk eit JPEG bilde som er klart til redigering.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm.. Tror da ganske sikkert at du ikke må ha medfølgende programvare installert.. (Har 400D) Jeg tar bare RAW om dagen, og har ingen problemer med å få de inn på pc'en. Grunnen til at jeg aldri la inn medfølgende programvare var fordi CD'en som fulgte med ville ikke la seg lese av CD spilleren min. når man kobler til kameraet vil den komme opp som ekstern disk. Nå bruker jeg Adobe Photo Downloader.

Men en ting jeg la merke til når kameraet var koblet til pcen via USB, brukte den vedlig lang tid. Jeg lånte en kortleser av en kamerat, og det virka som det gikk mye kjappere. Selv om det i teorien ikke skulle være slik. (låner den fortsatt) :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På skolen har vi canon 350DD, og de skyter med .RAW og .CR2. Dersom du tar med .RAW vil det lønne seg å bruke photoshop eller programmet Capture One PRO for å legge inn bildene og redigere med. Dersom du ikke har cs2 eller cs3 versonen av photoshop er du nødt til å bruke Capture One Pro for å få lagt inn bilder med .CR2.

.CR2 er canons raw format, og de har dette fordi de har en ekstra pakke til et par tusen som du kan kjøpe til pc eller mac for å få de i .RAW når du laster inn på maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...