Gå til innhold

Kamera til nybegynner <4000


Anbefalte innlegg

Sitter å tenker litt her nå.

 

Panasonic Lumix DMC-FZ50

Olympus E-410

 

Jeg har vel egentlig mest lyst på Olympus kameraet, men spørsmålet mitt er om det er verdt det, altså i prisforskjell.

 

Mange vil kanskje svare at det kommer helt an på bruken, og det er jeg jo enig i... Men syns du selv at det er verdt det, og hvor mye skiller kameraene i egenskaper/bildekvalitet etc.?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speilrefleks (som E-410) har jo en rekke fordeler fremfor kompakt.

 

Du har mye bedre lysfølsomhet (mye mindre støy på høy ISO), og mer frihet til å bytte objektiver. Mer innstillingsmuligheter, bedre batterilevetid, raskere utløserrespons og så videre. Bedre bildekvalitet generelt også.

 

Men så har du FZ50 som kommer med et meget anvendelig brennviddeområde i samme objektivet. Du kan riktignok kjøpe double zoom kit til Olympus'en, men da må du bytte objektiv om du ønsker å gå fra vidvinkel/normal til tele.

 

Valget er ditt :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg gått "gradene": Fra kompaktkamera (Kodak DC3200, Kodak DX6340) via ultrazoom (Panasonic FZ-10) til speilrefleks (Samsung GX-1L). Jeg synes at FZ-10'en var et godt springbrett før speilrefleks, og selv om bildene blir mye bedre med Samsung'en, så er det ikke til å komme bort fra at mye var enklere med FX-10'en (ett objektiv med 12x zoom, ingen objektivbytter, ingen støvproblemer etc.), så jeg angrer ikke på at jeg ventet litt med speilrefleks.

Lenke til kommentar

Jeg er vel det man kan kalle amatør fotograf (tror ikke jeg har brukt 1 kamera på 2 år :p )

 

hvertfall så kjøpte jeg meg Olympus SP-550 UZ i går og første inntryker er veldig, veldig bra (ikke at jeg har noe å sammenligne mot men)

 

jeg syns bildekvaliteten er veldig bra på bildene, har tatt rundt 100 bilder siden i går av alt mulig og har ikke fått noen dårlige bilder enda.

 

skal se om jeg får langt opp noen bilder

Lenke til kommentar

Først en tilleggsopplynsing til ovenstående herrers forklaring på forskjellen på E400/500 og E410/510: Om jeg ikke overså det, nevnes det ikke at 410/510 har Live View, altså kan (ikke må) kjøre søkerbildet live på LCD'en, slik som E330.

Det kan i noen situasjoner være en gild opsjon. i tillegg har Olympus videreutviklet teknikken fra deres pioner E-330, som hadde en konstruksjon som stjal veldig mye lys til den optiske søkeren.

Dessuten er E-400/410 faktisk en god del mindre enn FZ50. Jeg har selv forgjengeren FZ30 (som er 97% likt FZ50, og identisk i størrelse) og et E-400. Det er betydelig mindre og svært mye lettere, både med 14-42 og 40-150-objektivet.

I det siste har det også vært kampanjer her og der på E-400, som nå da ikke er siste modell, med priser helt ned til 4000 med 14-42, og rundt 5500 med begge (14-42 og 40-150). Det er intet mindre en meget rimelig for et helt greit kamerahus og overraskende gode kit-objektiver.

Men så er det det som nevnes her om at man jo faktisk ofte må drasse med seg minst to objektiver for å dekke opp det et ultrazoomkamera har innebygget. Disse to kitlinsene gir jo med sin cropfaktor på 2x nøyaktig samme brennvidde som Fuji 6500/9600 med sine 28-300. FZ50 har en litt annen brennvidde med 35-420, så det spørs jo da hva man er mest glad i, god vidvinkel eller svært lang tele.

Når det gjelder bruk som turkamera er iallfall ikke jeg i tvil, jeg som har ett bein i hver "leir". Det blir FZ30 jeg slenger på skuldra. E-400 brukes til stasjonært bruk, samt i dårlig lys med høy ISO, som var hovedmålet med kjøpet av dette.

Det klages på FZ50's støydemping som dreper detaljer, men husk at det fortrinnsvis gjelder ved økende ISO. Man ikke kjøre høy ISO. Jeg har låst mitt til ISO 100, og tar alle bilder på dette. Da er det bare å innrette seg med god støtte om lukkertidene øker. Bildestabilisatoren gjør ellers en glimrende jobb ved bruk av tele på dagtid. Jeg har ikke sjans til å matche skarphet på frihånd med E-400 på full tele, det blir mer bevegelse enn jeg tror uansett.

Jeg har en bekjent med FZ50, og kan ikke se særlig plagsom forskjell i detalj-gjengivelse på bilder tatt ved ISO 100 iallfall.

Det er iallfall et svært allsidig kamera som du kan lære deg mye med manuelle innstillinger, ekswtern blits, god bildestabilisator, et objektiv som ikke tyter en mm frem ved zooming, god LCD, skarp og fin elektronisk søker og mye annet.

Ja, forresten, elektronisk søker. Om du ikke har blitt fortalt dette, har alle ultrazoomkamera elektronisk søker. Det er altså ingen optisk søker. Dette fordi den ikke hadde klart å gjengi korrekt søkerbilde på så enorm spennvidde i brennvidden. Men de har jo da fordelen at de inneholder samme info som den store LCD'en, så man ser alle opplysninger på skjermen som den store ville vist.

 

Mine erfaringer og noen bilder fra både E-400 og FZ30 kan du ellers se mer om på min kameraside.

Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting, noen som har erfaring med å bestille fra utlandet?

 

Regner ikke med at amazon er den billigste butikken, men syns at dette tilbudet var veldig bra. Det er E-410, med begge objektivene, til 711$ noe som tilsvarer rundt 4200 norske kroner, 5250 med toll, og sikkert nærmere 5500 med frakt eller noe i den duren. Det er fortsatt billigere enn det jeg kan kjøpe kameraet for her i Norge, selv om det er kun med 1 objektiv.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting her :)

 

Hva ville dere gått for?

 

 

Canon EOS 400D med 18-55 objektiv

http://www.bhphotovideo.com/c/product/488297- Olympus E-410 med 14-42 og 40-150 objektivene

 

Som dere kan se koster de det samme begge to. Det jeg da lurer på er om det er noen stor forskjell i bildekvaliteten på de to kameraene? Får jo med ett objektiv ekstra på Olympus sitt, så det er jo vanskelig å matche egentlig.

 

EDIT: Ser av Sammenligningen at 400D har en større sensor, vil dette gi stort utslag?

 

Jeg er fortsatt fristet mer av Olympus, ettersom jeg kan bruke sjermen som søker, noe jeg syns høres praktisk ut ^^

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Forskjellen i størrelse har ikke noe så si for objektiv bildekvalitet, men det gir Olympus større dybdeskarphet. Hva man foretrekker av mulighet for mindre dybdeskarphet og at det er lettere å få stor dybdeskarphet er en smaksak. Ellerst er 400D litt bedre på støy ved høy iso, mens E-410 leveres med bedre standardzoom. At den i tillegg leveres med telezoom gjør at jeg synes den er et bedre tilbud. Jeg liker størrelsen på Olympus' kamera bedre enn størrelsen på 400D, og liveview er det jo mange som setter pris på. Du får velge med hjertet, fordi du kan nesten ikke kan velge feil mellom disse to modellene. Jeg holder likevel en knapp på at Olympus' kit er det som gir klart mest for pengene, og ingen kan hevde at det tar dårligere bilder.

Lenke til kommentar
Bare lurte på en ting, noen som har erfaring med å bestille fra utlandet?

 

Nei, jeg setter 5 år's reklamasjonsrett foran det å spare noen kroner.

 

Og det har jeg hatt stor glede av når det gjelder objektivet som jeg kjøpte litt over to år siden. Det fikk jeg byttet på reklamasjon i forrige uke uten diskusjon og krangel.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hvordan vil det være å få tak i objektiver til Olympus kameraet i Norge? Eller andre artikler?

 

Fortalt til to kompiser at jeg går for E-140 nå, og begge sa "Olympus??" "Hvorfor ikke Nikon/Canon?" :p Ble jo litt skeptisk av dette da, selv om jeg svarte at det ikke var noe problem ^^

Lenke til kommentar
Hvordan vil det være å få tak i objektiver til Olympus kameraet i Norge? Eller andre artikler?

Såvidt jeg har skjønt, så skal ikke det være noe problem. Ser at bla. FotoVideo har en del.

 

Fortalt til to kompiser at jeg går for E-140 nå, og begge sa "Olympus??" "Hvorfor ikke Nikon/Canon?" :p Ble jo litt skeptisk av dette da, selv om jeg svarte at det ikke var noe problem ^^

9427482[/snapback]

Dumt av dem. Si til dem at det er ikke alle som gidder å kjøre Volkswagen og Toyota. Noen må kjøre Honda også :)

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...