Medisinmannen Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hei. Kjøpte katoder til lettsykkelen min forgje uke. I dag fikk jeg de og skulle teste de. Jeg satt på cordelene på batteriet, svart på minus først. Skrudde fast (en fastnøkkel bak også skrujern forann). Så skulle jeg gjøre det samme på + siden; skrudde opp, satt nedi(mellom en skru og en kabelsko) cordelene og skulle til å skru igjen. Tok fastnøkkelen i ene håndet, skrujern i andre. Når jeg tok fastnøkkelen nedpå mutteren bak gnistret det og smalt litt. Kjipte meg som søren og jeg ble redd Prøvde en gang til, men samme skjedde. Hev fra meg fastnøkkelen og prøvde med bare skrujernet forann. Det gikk. Slo på tenningen og testet lysene. De lyste, så jeg slo av tenningen og skrudde av - siden først siden det gikk bra på den. Så til + siden. Det gnistret det litt, så jeg skrudde litt opp og røsket ledningen ut. Noen cordeler henger igjen, men jeg tør faen ikke røre de ! Hva må jeg gjøre for å ungå dette? Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Du har ikke vært bot i ramma når du har skrudd?? Hvis du ikke har det er det noe galt med invertern til katodene... Men det er bare tull å sette katoder på en motorsykkel.. lagde spenningsregulator og satt to katoder under bakskjermen på mopeden min, men de tok fort kveld.. Steinsprut dreper dem... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 .. lagde spenningsregulator og satt to katoder under bakskjermen på mopeden min, men de tok fort kveld.. Steinsprut dreper dem... 9310483[/snapback] Og ikke tillatt brukt.... Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Kjører mest på vei, har en racing sykkel, så det blir vel ikke noe problem med steinsprut. Men ja, jeg har nok værtborti rammen. Inverteren er ikke ødelagt. For å ikke skremme ræven av meg, hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 passe på å ikke vær borti rammen når du setter på batteriet.... Viss jeg ikke tar feil (noen må bekrefte det), så er minuspolen på batteriet tilkoblet rammen, så da kan det være lurt å koble på + polen først. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 - går til jord. Hva mener du med å ikke sette på batteriet når jeg er er borti rammen? Ikke røre rammen når jeg rører batteriet? Så jeg skal alså: Ikke røre rammen i det hele tatt. Skru opp pluss polen og sette nedi den gule ledningen, skru igjen. Skru opp minus polen og sette nedi den svarte ledningen, skru igjen. Noe jeg burde være forsiktig med mtp. ledningene fra katodene? Ikke la de røre rammen elns? Ha på meg noe? Bruke spesielt fastnøkkel? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 ehm, bortsett fra resten, bør man ikke koble til jord først uansett? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 + først og så minus. Slik er det på bil. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Er ikke jord koblet til da :S Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Har ikke noe å si hvilken pol man kobler til først, så lenge men passer på at + ikke får kontakt med jord. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Så det smalt fordi + kom i kontakt med jord? Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hvorfor ikke bare nappe ut sikring evt. Batteri for å slippe problemet og kortslutning mens du skrur? Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Jeg skal koble katodene rett på batteriet. Hvordan skal jeg slå av batteriet? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 + først og så minus. Slik er det på bil. 9314409[/snapback] Er du heeeelt sikker på det!? Jeg har lært at man bør koble minus til jord på bil først. så pluss, slik at man har jordingen på plass i tilfelle det skulle være noe feil (overledning f.eks.). Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 + først, så minus. Da er det minst fare for kortslutning. Kobler du minus først er alt metallet rundt bateriet tilkoblet minus. Begynner man så å vimse rundt med en skiftnøkkel for å koble pluss kan det fort bli liv..... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 "Pluss før minus" er viktigst ved lading (og spesielt dersom du skal få jumpstart av en annen bil). Positiv pol skal da tilkoples først, mens den negative klypa skal koples til chassiet et annet sted enn på batteriet. Dette for å forhindre at sveisebuen som oppstår antenner eventuell hydrogengass som kan bli utviklet av batteriet. Lukkede, vedlikeholdsfrie (gelè)batterier har ikke dette problemet. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Største grunnen til at man alltid skal koble av jordledningen først på batteriet når man driver å kobler elektrisk er for å forhindre akkurat det trådstarter erfarte: kortslutning mot jord. Hvis man kobler av plus først er det fare for kortslutning ide man kobler den av fordi nesten alt rundt plusspolen er tilkoblet minuspolen (jord). Har en bekjent som koblet av plusspolen først og fikk skiftenøkkelen han brukte til å komme i kontakt med chassis: Batteriet eksploderte. Heldigvis fikk han ikke syre i ansiktet. Når man kobler til batteriet igjen skal ting i motsatt rekkefølge, dvs. jord kobles til helt til slutt. space Endret 22. august 2007 av space17 Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 + først og så minus. Slik er det på bil. 9314409[/snapback] Dette er riktig- Samme bør gjøres på lett sykler/mopeder og alt med slike batterier- samt sånn jordingsanordning.. Lenke til kommentar
dkt Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 + først og så minus. Slik er det på bil. 9314409[/snapback] Dette er riktig- Samme bør gjøres på lett sykler/mopeder og alt med slike batterier- samt sånn jordingsanordning.. 9339206[/snapback] stemmer ikke helt, har et veterankjøretøy som er "jorda" med pluss, altså + er koblet til chasi. Men som sagt så er det somregel - som er jorda Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 + først og så minus. Slik er det på bil. 9314409[/snapback] Dette er riktig- Samme bør gjøres på lett sykler/mopeder og alt med slike batterier- samt sånn jordingsanordning.. 9339206[/snapback] stemmer ikke helt, har et veterankjøretøy som er "jorda" med pluss, altså + er koblet til chasi. Men som sagt så er det somregel - som er jorda 9350120[/snapback] Det er jo som en dråpe i havet da, det er ikke mange slike biler igjen her i landet da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå