Gå til innhold

Lese matriale for ateister


Anbefalte innlegg

Hei, tenkte vi kunne legge frem en liste over bøker som er eneten ateistiske eller rett og slett anti religiøse.

 

 

Dette er bøker jeg har lest.

 

The God Delusion av Richard Dawkins

kanskje den beste boka jeg har lest, brukte 7 dager på 374 sider, enkel og lese og legger frem et enkelt syn på noe som ofte blir overkoplisert.

 

 

End of faith av Sam Harris

litt tyngre bok men litt eksistensielle problem stillinger som hvorfor vi ser på som selv om meg/jeg(I) osv. men veldig fin bok, og skremmende.

 

Letters To a Chirstian Nation også av Sam Harris

denne er bare snaue 100sider og brukte 2 dager på den, egentlig sier den mye av de samme som the god delusion bare i forenklet og forkortet utgave.

 

og skal snart begynne på Breaking the Spell av Daniel C. Dennet

kan ikke si noe om denne da jeg ikke har lest den enda

 

kom med dine anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant.

 

Har bare lest den første, men var hardbarka ateist fra før. Det eneste jeg har fått ut av den er at jeg nå kan smelle tilbake mot kristne "argumenter" med større kraft enn tidligere. Men det er jo ganske gøy. Det morsomme er at ingen kristne vil tørre å lese den, fordi de er redd for å tvile.

Lenke til kommentar

Alt av Dawkins er flott (The Selfish gene).

Darwins Origin of the Species by Means of Natural Selection kan også nevnes. :p

Stephen Hawkings A Brief History of Time er ikke direkte anti-religion, men prøver å lære oss litt om universet, bla. relativitets teori, kvantefysikk og hvorfor folk trodde jorda var universets sentrum.

Lenke til kommentar

Har bare lest God Delusion av Dawkins. Jeg oppfattet han som svært omstendelig i sin tilnærmingsmåte, men det skyldes kanskje temaet han skriver om. Håper hvertfall ikke de andre bøkene han har skrevet er tilsvarende trege. Det er ingenting i veien med budskapet hans, men det kunne nok vært formidlet på en bedre måte.

Lenke til kommentar

Hva med God Is Not Great: How Religion Poisons Everything av Christopher Hitchens?

 

Jeg har dessverre ikke lest den (hørte først om den på The Daily Show), men jeg ser den i hovedsak har fått positive anmeldelser på Amazon (med 25% negative - mulig religiøse ikke finner boken like god :p).

Lenke til kommentar
Hva med God Is Not Great: How Religion Poisons Everything av Christopher Hitchens?

 

Det er next up her i gården så snart jeg har kommet gjennom lefsa til Stephen Pinker - som også er å anbefale.

 

Alt av Dawkins.

Det meste er nevnt, men sjekk bokreferansene hans og gjerne D Dennets bokreferanser også. Filosofer som Nietzsche og Hume har også mye bra, klassisk lærdom er alltid kjekt å ha.

Så les og lær, det finnes mye bra og lærerikt lesestoff der ute :thumbup:

 

For kritisk norsk materiale sjekk hva Religionskritisk Forlag har å by på.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...