Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det kommende året skal jeg være redaktør i skolens årbok, og i den forbindelse kunne jeg trenge et stativ til flere forskjellige fotokameraer. Jeg har sett meg litt rundt på nettet, men jeg fant ikke noe ideelt.

Det jeg ser etter er et rimelig stativ som i hvert fall passer til kompaktkameraer. De fleste kompaktkameraer har et standard skruehull på undersiden, så det er vel måten å feste et kompaktkamera på.

Det er helt essensielt at stativet passer til mange kameraer, siden det skal brukes av flere, kommende redaksjoner. Jeg kan ikke forutse alt som skal fotograferes, så må høyden på stativet være relativt fleksibel. Dessuten må det være enkelt å heve eller senke høyden, og stativet må også være enkelt å sette opp og ta ned. Helst ønsker jeg noe som kan kjøpes i en butikk i Oslo, men kom gjerne også med forslag til gode stativer som kan kjøpes over nett.

Når jeg skriver rimelig, har jeg ikke selv noen oppfatning av pris, men lar det bli opp til dere. Jeg er ikke veldig kresen på pris, men husk at stativet ikke skal brukes av profesjonelle fotografer.

Svar mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så Velbon ULTRA-LUXi-F, og syntes den så ut som om den hadde god kvalitet. Ut ifra det jeg kan se på komplett.no og velbon-tripod.com, kan denne fungere vel så bra som en Velbon Sherpa 600R. Men jeg lurer på hvor stor bevegelighet det er i stativhodet/-midtsøylen på LUXi-F. Kan man vri hodet/søylen noen fåtalls grader i alle tre akseretninger for å kompensere for ujevnheter i terrenget, eller må man flytte stativet for det?

Prisforskjellen er ikke stor, men grunnen til at jeg spør er at LUXi-F er mer kompakt - både vekten og den sammenfoldede lengden er mindre. At minstehøyden på LUXi-F er mindre enn Sherpa 600R, betyr ingen ting, for stativet skal ikke brukes til makrobilder eller motiver i så lav høyde. Dog er makshøyden på Sherpa 600R større, men det er bare snakk om fra 161cm til 170 cm. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si. Stativet skal først og fremst brukes til å ta person- og gruppebilder, men stativet må tåle litt småujevt terreng. Dog er det ikke snakk om skogsterreng her, men de ujevnhetene man måtte finne i "storbyen" Oslo :p (brostein, heller, sand, gress, etc.).

Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Dette var et stativ i ULTRA-serien, men jeg, med min fraværende erfaring med slikt, synes ikke at stativet ser alt for forskjellig ut. Hva er forresten min-, maks- og gjennomsnittsvekten til speilreflekskameraer? Finnes det mange som veier mindre enn 2 kg?

9298672[/snapback]

Det er det. De billigste digitale speilrefleksene ligger på mellom 500 og 600g - sleng på standard kit-objektiv på mellom 400-500g, så blir det ikke tungt. 2kg - da har du gått opp et par hakk i kvalitet.

Tom

Lenke til kommentar
Dette var et stativ i ULTRA-serien, men jeg, med min fraværende erfaring med slikt, synes ikke at stativet ser alt for forskjellig ut. Hva er forresten min-, maks- og gjennomsnittsvekten til speilreflekskameraer? Finnes det mange som veier mindre enn 2 kg?

Husk også at du bør overdimensjonere stativet noe i forhold til utstyret du skal belaste det med for at det skal være stabilt. Jeg ville valgt et stativ som kunne tåle det dobbelte av D200 med 70-300VR som et minimum, altså et kamera på en snau kilo med objektiv på ca 750 gram. Stativet bør dermed ha oppgitt kapasitet på minst 3-3.5 kg, hvis du skal bruke speilrefleks på det noen gang.

Velbon Sherpa 600R fås til en tusenlapp, og tåler inntil 4kg. Det holder med andre ord til det meste av vanlige speilreflekskameraer, og de som mot formodning har kameraer som blir for tunge, har garantert et eget stativ som passer.

Skal stativet bare brukes til kompaktkameraer, kan du kjøpe nesten hva som helst som passer til budsjettet. Du merker veldig godt hva som er "godt nok", de billigste modellene til f.eks. Hama (Elkjøp) er bare rakkel, men skal det stå en Fuji F30 på, spiller det ikke mye rolle.

Lenke til kommentar
Spander en tusenlapp på et Velbon Sherpa, evt et Benro. Da er du på trygg grunn både med tanke på fremtidig bruk, og dine egne behov.

Hadde du noen erfaring med Bilora Combi Pro II fra JapanPhoto, PMnormal?

9299640[/snapback]

Nei, men det ser veldig aktuelt ut. Har vært en tur innom JP for å kikke på det, og det virker veldig solid i mine øyne. I tillegg så har det innebygget vater, noe som gjør det aktuelt for meg. Det er jo en svært nyttig funksjon, som de fleste har behov for. Da vet man jo om horisonten er skeiv eller ikke før man kikker i søkeren, til og med.

Jeg tror det er et veldig trygt kjøp.

Uansett vil jeg advare på det sterkeste mot å satse på et kulehode i prisklassen under 4-5000 samlet pris, slik at man slipper å gå i samme felle som enkelte andre her på forumet. Det har blitt raportert at slike stativer siger fra noen her på forumet, og da er det jo ubrukelig i praksis. Heldigvis kan disse bytte ut kulehodet med et greit treveis, slike at de i alle fall får bruk for selve stativet.

Lenke til kommentar
Husk også at du bør overdimensjonere stativet noe i forhold til utstyret du skal belaste det med for at det skal være stabilt. Jeg ville valgt et stativ som kunne tåle det dobbelte av D200 med 70-300VR som et minimum, altså et kamera på en snau kilo med objektiv på ca 750 gram. Stativet bør dermed ha oppgitt kapasitet på minst 3-3.5 kg, hvis du skal bruke speilrefleks på det noen gang.

9299618[/snapback]

Det er ikke snakk om at stativet aktivt skal brukes til speilrefleks, men jeg utelukker ikke muligheten for at de som skal bruke det etter meg kanskje har et lite speilreflekskamera. Tom skrev over at man finner speilreflekskameraer med objektiv til rundt 1 kg, og at man har gått litt opp i kvalitet når det nærmer seg 2 kg. Stativet skal ikke brukes så mye, og det må være kompakt og lett å ta med seg, noe LUXi-F er. 600R koster en hundrelapp mer, og det har man alltids råd til, men det er faktisk en viss forskjell på hvor kompakt det er.

Velbon Sherpa 600R fås til en tusenlapp, og tåler inntil 4kg. Det holder med andre ord til det meste av vanlige speilreflekskameraer, og de som mot formodning har kameraer som blir for tunge, har garantert et eget stativ som passer.

9299618[/snapback]

Ja, og det er ikke alt for mange som har speilreflekskameraer heller. Og om en hobbyfotograf med et speilreflekskamera ikke har et eget stativ, overlever han/hun nok med et som er en liten smule underdimensjonert for sitt kamera. Det blir allikevel bedre bilder med et lite stativ enn håndholdt.

Skal stativet bare brukes til kompaktkameraer, kan du kjøpe nesten hva som helst som passer til budsjettet. Du merker veldig godt hva som er "godt nok", de billigste modellene til f.eks. Hama (Elkjøp) er bare rakkel, men skal det stå en Fuji F30 på, spiller det ikke mye rolle.

9299618[/snapback]

Det er sikkert mulig, men de billigste stativene kan man ikke justere i de tre akseretningene uten å flytte på selve stativet. Dessuten er ikke høyden så veldig justerbar. Det er ikke snakk om at stativet skal brukes mye, men når det først skal brukes, må det være enkelt å justere aksene og høyden. Det er derfor jeg tenker å gå for litt bedre kvalitet enn det aller billigste.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for en LUXi-F nå, fordi det er såpass kompakt. Hvis bevegeligheten i hodet på LUXi-F er god nok, tror jeg at jeg går for den. Jeg trenger ikke panoramabevegelighet, men, som sagt, litt bevegelighet for å kompensere for eventuelle ujevnheter i bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...