tha_lode Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg gikk til innkjøp av et Canon HV20 for en liten stund siden, og har uten hell forsøkt å redigere opptakene etterpå. Innlasting til Vegas går kjempefint. Avspilling derimot er en trist affære. CPU står i taket og alt hakker noe voldsomt. Det virker som om det er dekodingen som er flaskehalsen. Jeg har et Geforce GO6800 på maskinen og innbilte meg at dette tok seg av videodekoding... Har noen fått til dette så ville jeg bli glad for alle erfaringer dere kan dele. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Normale skjermkort er desverre ikke spesielt hjelpsomme med dekoding av video i videoredigeringsprogrammer, selv om jeg vet at iallefall Premiere Pro 2.0 og nyere har bredere støtte for mer normale skjermkort så er det hovedsaklig mest støtte for mer proffe skjermkort. HD redigering krever også mye mer av maskinen enn SD. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Ok. Laster ned en trial av Premiere CS3 nuh. Er det et alternativ å kode filene om til et mindre krevende format? Kanskje ikke ukomprimert siden det sikkert krever tilnærmet uendelig diskplass, men en codec som tar mer plass og er lettere å dekode for cpu/gpuen? Det må i så fall være en relativt snill codec som ikke forringer bilde noe særlig. Tankespinn: Kan kameraet ta seg av dekoding? Det kan jo åpenbart dekode fra tape, så det kunne kanskje streame fra firewire også? Mener å ha hørt at det gjøres slik på en del DV redigeringsstasjoner. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Normale skjermkort er desverre ikke spesielt hjelpsomme med dekoding av video i videoredigeringsprogrammer, selv om jeg vet at iallefall Premiere Pro 2.0 og nyere har bredere støtte for mer normale skjermkort så er det hovedsaklig mest støtte for mer proffe skjermkort. Gjelder dette f.eks. FireGL-kortene til ATI? Har du en link til de skjermkortene den kan utnytte? Kanskje jeg omsider kan få noe glede av skjermkortet i min bærbare til noe vettugt :o) Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Var på adobe sine hjemmesider og info om støttede skjermkort er jommen godt gjemt. Jeg var ikke kar om å oppdrive den listen. Eller informasjon om at Premiere kan bruke gpuen i det hele tatt. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Her ser dere kortene som er støttet i CS3 http://www.adobe.com/products/premiere/sea...graphic&format= Manufacturer Model Support NotesATI Radeon X1950 PCI-Express Full Support ATI Radeon X1900 PCI-Express Full Support ATI x1900 PCI-Express Full Support Mac only NVIDIA Quadro FX 4500 PCI-Express Full Support Mac only NVIDIA GeForce 7300 PCI-Express Full Support Mac only NVIDIA Quadro FX 55/5600 PCI-Express Full Support NVIDIA Quadro FX 4500 PCI-Express Full Support NVIDIA Quadro FX 3500 PCI-Express Full Support NVIDIA Quadro FX 1500 PCI-Express Full Support NVIDIA GeForce 8800 PCI-Express Full Support NVIDIA GeForce 7800 PCI-Express Full Support Tidligere Premiere utgaver støtter eldre kort, bruk dropdown menyene øverst på siden jeg linket til for å sjekke. Endret 17. august 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Takk for den listen. Kom ikke heldig ut der gitt. Men hva med å bruke kameraet? Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Kan være en idee å poste specs på maskinen, generellt sett krever hdv mye mer av maskina enn feks. dv. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 (endret) 1.86 ghz Pentium M 1 gig ram Nvidia 6800go Intern HD Postet ikke specs ettersom jeg var ute etter tips på å avlaste cpu, ikke finne ut om cpuen er god nok (det ser jeg jo tydelig at den ikke er.) Endret 18. august 2007 av tha_lode Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Det er nok ikke så lett å gjøre noe med det, uansett hva for skjermkort man stapper i så er HDV prosessor intensivt. Pent M 2,13 ghz skulle i teorien fungere på ett 100% optimalisert system for video, dvs ALT av fancy shit i windows skrudd av og Win2k utseende, sammen med 2gb ram, det oppsettet kunne man redigere HDV på i Avid, men ikke veldig mye flyt i klippingen. Så er nok bare å se seg om etter ny pc eller klippe i sd. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) OK. Det betyr at video må konverteres før jeg klipper, og så må Vegas eller lignende kunne bruke orginalfilene når videoen skal eksporteres. Jeg er jo hypp på å beholde HD oppløsningen på sluttproduktet. Hvordan går man frem for å gjøre dette? Endret 20. august 2007 av tha_lode Lenke til kommentar
chma Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kjenner ikke til vegas, hva for kamera er det snakk om? Hvis kameraet kan nedskalere ved avspilling så kan du importere dv filene og i mange programmer kjøre en batchcapture på nytt i ettertid når du er ferdig å få inn hd kvalitet. Dette krever dog at tidskoden er uten brudd, er den ikke det vil ikke dette fungere. Vet ikke om vegas klarer det for har aldri brukt det. Siste utvei er ny pc.... Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Her er det jo bare snakk om helt vanlig offline-jobbing. Du jobber på proxy-materiale - gjerne i SD DV, og når du er ferdig med klippen gjør du en konform/tar det online, dvs at du ber maskina om å laste om alt materialet brukt i den ferdige klippen i full kvalitet. Dette er AKKURAT slik det gjøres profft, og jeg anntar Vegas skal gi deg muligheten. EDIT: Stikkord: EDL Endret 23. august 2007 av bosannes Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) EDIT: Stikkord: EDL EDIT: Oops... feil knapp. Slett denne posten Endret 23. august 2007 av bosannes Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Internt i samme app. bør det ikke trengs å blande inn EDL som er mer laget for offline til online i "film"/HD. Dvs fra feks. å gjøre offline av ett prosjekt i SD til å kjøre online i full ukomprimert HD i ett helt annet system, hvis bitrater og datamengde får alle dagens "tunge spill" på pc til å likne på gameboy ala...94 Men vegas skal støtte proxy edit i forhold til Xdcam så det burde la seg gjøre i HDV også, les manualen. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Sry. Gammel vane... Er så vant til å bruke EDL til daglig. Proxy er vel heller stikkordet ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå