Jarli Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hei. Lurer på hva slags utstyr man trenger for å lage et lite og enkelt hjemmestudio hvor man kan lage musikk med god lydkvalitet. Har ikke så store behov men vil gjerne ikke at det jeg eventuellt skal lage, skal høres direkte amatørmessig ut. Noen forslag...? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hva slags musikk er det du skal spille inn, da? Ren synthmusikk, visesang med en kassegitar eller fullt band? Hva du trenger vil jo avhenge veldig mye av hva du skal spille inn. Lenke til kommentar
Jarli Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Beklager, glemmte å nevne det ja Tenkte for det meste rock. Vokal, el-gitar, bass-gitar, trommer. Har hørt at mikrofoner til trommer skal være ganske dyre, i tilfelle kan jeg muligens få låne et digitalt trommesett. Kunne nok også være litt fristende å legge på noen enkle synth-strykere og synthmelodier. Endret 16. august 2007 av Jarli Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Problemet med å spille inn akustiske trommer, er at du trenger så mange mikrofoner med dertilhørende innganger på mikser og lydkort om du ønsker å gjøre det skikkelig. Til denne type innspillinger brukes det jo profesjonelt enten ProTools eller Nuendo, men det er dyrt. Du kan nok bruke Cubase, Logic(kun Mac) eller Sonar(kun PC) i stedet, men du må ha et godt lydkort. For å spille inn fullt band, ville jeg ha hatt et lydkort med flere innganger, slik at du kan spille inn flere instrumenter samtidig, men likevel få hvert instrument på et eget audiospor. I tillegg bør du ha en mikser. Å legge på synther i etterkant blir ikke noe problem, men det kan være greit å ha en midi-inngang eller to. I tillegg bør du ha noen effekter, spesielt en god romklang og en kompressor. De som følger med i sequencerpakkene er som regel ikke allverden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) nuendo er dyrer ja, men hvorfor velge nuendo framfor cubase? cubase er kliss likt nuendo bare nuendo har mer surround features. og noe annet smått som er unødvendig for musikk prod. du burde nevne at med innganger tenker du på pre-amper^ Cubase 4 effekte er ikke så ille egentlig, men kjærhus classic som er gratis kommer du langt med. Endret 16. august 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Jarli Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Okei! Hva slags lydkort bør jeg bruke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 det beste ville vært og kjøpt et mackie onyx bord med firewire og 8 pre.amper så du kan taopp tromemr.. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Funker dette til enkelt hjemmebruk? Skal bare spille inn ett instrument av gangen. Har brukt et x-fi extremmusic hittil men det døde her i helgen. Bruker Adobe Audition til å spille inn på, er det bra eller bør jeg skaffe et bedre ett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 funker fint det, men ville heller ha kjøpt et Echo Audiofire 4 USB/Firewire Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Si at vi spiller med Digitalt trommesett, el-gitar, bass og kaster inn litt el-piano(synth) hva trengs da? hvilken pris ligger lydkortene på? vil et lydkort ha så mange innganger eller må vi kjøre noe av lyden gjennom en forsterker og så sende det videre til pc'en? hilsen en el-gitarst i bandet hans... Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Det finnes lydkort med mange innganger, ja, men de koster... Og jo flere innganger du vil ha, jo dyrere blir det. Eks fra M-Audio, 10 inn, 10 ut: http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT-main.html Det finnes også mindre utgaver, f.eks 4 inn, 4 ut eller 6 inn, 6 ut. Men det er jo ikke nødvendig å spille inn alle instrumentene på en gang. Vi pleier ofte å ta trommer og bass først, siden gitarer og synth og så vokal for seg selv til slutt. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) dermed er ikke et sånt lydkort nødvendig... kan vel kjøre lyden gjennom en forsterker og så inn i lydkortet? Edit: Altså...kjøre gitarer, og trommer igjennom en forsterker og så inn til pc'en Edit2: nå er det ikke bare spørsmål om lydkort her, men et enkelt hjemmestudio...hva trengs alt i alt? -Pc med godt lydkort -?? -?? Endret 17. august 2007 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Dere kan selvfølgelig mikse ned og legge flere instrumenter i ett spor, men jeg vil ikke anbefale det... Om dere gjør det mister dere muligheten til å justere eller legge på effekter på et enkelt instrument. Tenk deg f.eks at dere spiller inn trommer og bass i ett enkelt stereo audiospor, og dere finner ut at dere trenger å dempe dynamikken litt med en kompressor på bassen. Da er det ingen måte å gjøre dette på uten at dere også samtidig gjør de samme endringene på trommene. Så jeg vil nok anbefale at dere skaffer dere ett lydkort med flere innganger, men dere kan begrense antall innganger dere behøver ved å spille inn i flere omganger. Og når dere vurderer behovet for hvor mange innganger dere behøver, husk å tenke litt over dette med stereo vs mono. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 du kan f.eks bruke en Pod til gitar og bass og bruke midi trommer du lager i prog.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Og når dere vurderer behovet for hvor mange innganger dere behøver, husk å tenke litt over dette med stereo vs mono. alt blir tattopp i mono, og hvis han skal bruke mikker til og ta opp instrumentene på han ha pre-amper Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 alt blir tattopp i mono,og hvis han skal bruke mikker til og ta opp instrumentene på han ha pre-amper 9300799[/snapback] Tja... Om de bruker et elektronisk trommesett ville jeg nok ha tatt opp dette i stereo. En del synther med livlige pads er også vanlig å ta opp i stereo... (Kun et problem om de bruker eksterne lydkilder, selvfølgelig, iVST er selvfølgelig uavhengig av innganger på lydkortet.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 kanksje det, men jeg mente med bruk av mikker. det er litt kjipt og ta opp pads osv i stereo, man kan mister litt kontrollen i mixen da Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 du kan f.eks bruke en Pod til gitar og bass og bruke midi trommer du lager i prog.. 9300780[/snapback] Tipper at trommisen vår hadde blitt passe glad hvis vi hadde droppa han og heller brukt midi trommer Har ikke boss et rack som kan brukes til innspilling av musikk(til gitar only da eller?) Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 det beste ville vært og kjøpt et mackie onyx bord med firewire og 8 pre.amper så du kan taopp tromemr.. 9295259[/snapback] sats på denne ville jeg ha sakt og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå