-Teddy- Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Hei! Har i dag et D50 med kitobjektivet (18-55mm, f/3.5-5.6). Har nå lyst på et skikkelig vidvinkelobjektiv, men jeg har ikke all verdens med penger. Noen som har forslag til objektiv? Tenker noe mellom 10mm og 18mm et sted, gjerne med zoom om mulig. Selv har jeg tittet på disse: Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM for Nikon Tamron SP AF 11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD ASPHERICAL (IF) for Nikon" Nikon AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED ... uten å vite om dette er noen spesielt gode objektiv. Har lest litt om det første i en tråd her, men vet ikke hvordan det er kontra de andre to. Hjelp! Endret 16. august 2007 av -Teddy- Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Bare for å forvirre deg enda mer, kan jeg foreslå Tokina 12-24 mm Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hei! Har i dag et D50 med kitobjektivet (18-55mm, f/3.5-5.6). Har nå lyst på et skikkelig vidvinkelobjektiv, men jeg har ikke all verdens med penger. Ville vurdert Tokina 12-24 f/4 også jeg, fås såvidt under 5000 kr... Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg tørr påstå Tokina 12-24mm er det "beste" objektivet til under 5000 for Nikon. Sigma 10-20mm gir litt mer WOW-effekt, som mange nyfrelste DSLR eier lar seg friste av og er noe av grunnen til at den selger nettopp til de som ikke ser verdien å hoppe opp til Nikon 12-24 (som i mine øyne er desidert mest imponerende). Tokinaen kan også skilte med bunnsolid kvalitet, Sigmaen er også fin på byggkvalitet- Tamron vil jeg si kommer dårligst ut her. Tokina har også konstant aperatur, noe som ikke nødvendigvis betyr så mye- men for mange er det et tegn på at produsenten ikke har kjipet seg der det betyr- nemlig i optikken. Så, om du vil imponere slektninger og venner med fordreide mennesker og kurvende bygninger- gå for Sigma. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Du kan lese en liten sammenlikning her: http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wi.../comparison.htm Noe må nok tas med en klype salt (som alt KR sier), men testbildene er iallefall ærlige. Jeg har Tokinaen selv og er kjempefornøyd. Betalte ca 4200,- fra USA inkl frakt og mva. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Valget ditt må bli mellom Tokina eller Sigmaen. Fisheye objektiv er ikke det du er på jakt etter. Det gir en vridning i bildet slik at det passer i bare spesielle situasjoner. De andre går det an å bruke for å ta "normale" bilder Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg har Sigma 10-20 og er rimelig fornøyd med denne. Den har "merkelige" distorsjoner (les test på photozone.de) og er ikke så skarp ute i kantene som Tokina 12-24. For meg lå valget mellom Sigma 10-20 og Tokina 12-24. Jeg kjøpte Sigma pga de ekstra 2 mm på vidveinkelenden samt mindre kromatisk aberasjon enn Tokina 12-24. Nikon 12-24 er nok den beste, men også dobbelt så dyr som Sigma og Tokina. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Tokinaen har en helt utrolig byggkvalitet, uten slark, og er bare herlig å holde. Har du pengene, og syns du kan bruke 5000k er det et godt valg... etter min mening. Endret 19. august 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Ser jo at bildene fra Sigmaen er litt uklare i kantene, sliter ikke Tokinaen med dette? (Noen som har link til bilder tatt med Tokinaen?) Vurderer Tokinaen, men 10mm er jo endel mindre enn 12mm... Har jo 18mm nå, vet ikke om jeg vil bruke 5000kr på 12mm da... 10mm er mer attraktivt, men om Tokinaen er overlegen på bildekvalitet går jeg for den. Mr. Olsen, hadde jeg hatt 5000k jeg kunne brukt hadde jeg heller kjøpt Nikkor objektivet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Ser jo at bildene fra Sigmaen er litt uklare i kantene, sliter ikke Tokinaen med dette? (Noen som har link til bilder tatt med Tokinaen?) Vurderer Tokinaen, men 10mm er jo endel mindre enn 12mm... Har jo 18mm nå, vet ikke om jeg vil bruke 5000kr på 12mm da... 10mm er mer attraktivt, men om Tokinaen er overlegen på bildekvalitet går jeg for den. Mr. Olsen, hadde jeg hatt 5000k jeg kunne brukt hadde jeg heller kjøpt Nikkor objektivet. 9318699[/snapback] Ja ja, skrivefeil... jeg har lagt ut noen bilder i kritikken som er tatt med tokinaen....om du ikke finner de (3 tråder) så send pm... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Ser jo at bildene fra Sigmaen er litt uklare i kantene, sliter ikke Tokinaen med dette? (Noen som har link til bilder tatt med Tokinaen?) Vurderer Tokinaen, men 10mm er jo endel mindre enn 12mm... Har jo 18mm nå, vet ikke om jeg vil bruke 5000kr på 12mm da... 10mm er mer attraktivt, men om Tokinaen er overlegen på bildekvalitet går jeg for den. Mr. Olsen, hadde jeg hatt 5000k jeg kunne brukt hadde jeg heller kjøpt Nikkor objektivet. 9318699[/snapback] Tokina har bedre kantskarphet enn Sigma på større blenderåpninger, kantskarpheten er praktisk talt jevn når man blender ned til f/8 og opp...les testen på photozone.de. Lenke til kommentar
kak Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg har selv lagt merke til at Sigma 10-20 er litt dårlig på kantskarphet når den brukes "vid åpen". Men bilder tatt på F8 eller mindre er skarpe hele veien. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Ser jo at bildene fra Sigmaen er litt uklare i kantene, sliter ikke Tokinaen med dette? (Noen som har link til bilder tatt med Tokinaen?) Vurderer Tokinaen, men 10mm er jo endel mindre enn 12mm... Har jo 18mm nå, vet ikke om jeg vil bruke 5000kr på 12mm da... 10mm er mer attraktivt, men om Tokinaen er overlegen på bildekvalitet går jeg for den. Mr. Olsen, hadde jeg hatt 5000k jeg kunne brukt hadde jeg heller kjøpt Nikkor objektivet. 9318699[/snapback] To ting. For det første så er forskjellen fra 18mm til 12mm ganske dramatisk. Så du vil få betydelig mere vidvinkel med 12-24 enn det du har fra før. To mm mer vil selvfølgelig være enda mer dramatisk, men ikke undervurder forskjellen fra 18 til 12mm. Videre så har kitzoomen din dårlig kantskarphet ved full vidvinkel i følge de MTF målingene jeg har kikka på. Tokinaen er markert bedre ved 18mm. Så du du vil få ekstra gevinst med litt overlapping. Denne ekstra gevinsten vil du ikke få med Sigmaen. Om dette vil ha betydning for deg, er det bare du som vet. Mange opplever og at det er praktisk med litt overlapping. Det blir mindre objektivbytting av det. Selv vurderer jeg Pentax DA* 16-50/2,8 supplert med Pentax DA 12-24/4 (som er optisk identisk med Tokinaen) ut fra samme resonnement. Og da snakker vi om fra 16 til 12mm. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå