Gunn@r Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hvordan kan jeg logge meg på Ventelo-ruteren min?! Vet jeg kan gå inn via gateway-IPen, men når jeg prøver å gå inn via den som kommer opp i CMD når jeg skriver ipconfig, så kommer jeg bare til Live Search, altså jeg får ikke opp noe påloggingsbilde eller kommer ikke inn på ruteren. Hvordan finner jeg IPen til ruteren min, og ikke en eller annen IP til en eller annen ruter eller lignende hos ISPen min?! Hjelp! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 cmd -> ipconfig hva er gateway? Hva er navnet pa routeren? Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 cmd -> ipconfighva er gateway? Hva er navnet pa routeren? 9293197[/snapback] Gateway: 81.191.40.1 Ruter: husker ikke hva den heter (sitter på jobb), men det er vel en av de standard ruterne som blir sendt ut fra Ventelo regner jeg med... Lenke til kommentar
en fyr Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 cmd -> ipconfighva er gateway? Hva er navnet pa routeren? 9293197[/snapback] Gateway: 81.191.40.1 Ruter: husker ikke hva den heter (sitter på jobb), men det er vel en av de standard ruterne som blir sendt ut fra Ventelo regner jeg med... 9293272[/snapback] Det er vel bare et modem. Har du ikke satt opp noen boks (les: ruter) i tillegg, så har du rett og slett ikke noen ruter. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Noen ISPer har router i bredbandsmodemet. Eller omvendt. Men jeg vet ingenting for jeg far et navn. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 cmd -> ipconfighva er gateway? Hva er navnet pa routeren? 9293197[/snapback] Gateway: 81.191.40.1 Ruter: husker ikke hva den heter (sitter på jobb), men det er vel en av de standard ruterne som blir sendt ut fra Ventelo regner jeg med... 9293272[/snapback] Det er vel bare et modem. Har du ikke satt opp noen boks (les: ruter) i tillegg, så har du rett og slett ikke noen ruter. 9293344[/snapback] Er jo nødt te å ha en ruter for å komme på internett, om det så er et modem med en innebygd ruter, så må det være en ruter før linja går inn i sentralen/"ut på internett", må det ikke det da?! Har forøvrig 2 "bokser".... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hva er den andre boksen da? Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Du trenger ikke ruter for å komme på internett, men hvis flere skal dele på samme tilkobling trenger du en ruter. Et mer forklarende ord for ruter er bredbåndsdeler. Siden de fleste norske hustander har mer enn en pc, er det veldig vanlig med en ruter. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Hva er den andre boksen da? 9293386[/snapback] Nei si det hehe Har IP-telefon, så regner jo med den boksen er til det da, uten at jeg vet det sikkert. Den andre boksen må jo mest være et modem med innebygd ruter da eller?! Litt vanskelig å svare når jeg ikke sitter hjemme. Skulle bare se om noen hadde noen tips i forhold til dette. Men skjønner jo at det er myye lettere viss man i første omgang i alle fall hadde hatt noen navn å gå etter. Skal sjekke det ut når jeg kommer hjem... Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Du trenger ikke ruter for å komme på internett, men hvis flere skal dele på samme tilkobling trenger du en ruter. Et mer forklarende ord for ruter er bredbåndsdeler. Siden de fleste norske hustander har mer enn en pc, er det veldig vanlig med en ruter. 9293417[/snapback] er det ikke switch du tenker på Lenke til kommentar
en fyr Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hva er den andre boksen da? 9293386[/snapback] Nei si det hehe Har IP-telefon, så regner jo med den boksen er til det da, uten at jeg vet det sikkert. Den andre boksen må jo mest være et modem med innebygd ruter da eller?! Litt vanskelig å svare når jeg ikke sitter hjemme. Skulle bare se om noen hadde noen tips i forhold til dette. Men skjønner jo at det er myye lettere viss man i første omgang i alle fall hadde hatt noen navn å gå etter. Skal sjekke det ut når jeg kommer hjem... 9293500[/snapback] Jeg hadde inntil nylig Bluecom/Ventelo - og da hadde jeg en Billion boks, som ikke opererte som noe annet enn et modem. Den er blå eller grønn (eller blågrønn ) Ip-adressen du får som default gateway bekrefter egentlig at du ikke har en egen ruter, det er en offentlig adresse som er rutbar over internet. Denne er delt ut fra en dhcp-server hos ips-en. Og som Plexiglass sier, du trenger ikke ha lokal ruter for å få internet. Men siden de fleste ips-er bare deler ut 1 ip-adresse, så må en ha en ruter for å koble til flere maskiner. (Eller bruke andre løsninger.) Den andre boksen din er nok som du tror en splitter for ip-telefoni. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Hva er den andre boksen da? 9293386[/snapback] Nei si det hehe Har IP-telefon, så regner jo med den boksen er til det da, uten at jeg vet det sikkert. Den andre boksen må jo mest være et modem med innebygd ruter da eller?! Litt vanskelig å svare når jeg ikke sitter hjemme. Skulle bare se om noen hadde noen tips i forhold til dette. Men skjønner jo at det er myye lettere viss man i første omgang i alle fall hadde hatt noen navn å gå etter. Skal sjekke det ut når jeg kommer hjem... 9293500[/snapback] Jeg hadde inntil nylig Bluecom/Ventelo - og da hadde jeg en Billion boks, som ikke opererte som noe annet enn et modem. Den er blå eller grønn (eller blågrønn ) Ip-adressen du får som default gateway bekrefter egentlig at du ikke har en egen ruter, det er en offentlig adresse som er rutbar over internet. Denne er delt ut fra en dhcp-server hos ips-en. Og som Plexiglass sier, du trenger ikke ha lokal ruter for å få internet. Men siden de fleste ips-er bare deler ut 1 ip-adresse, så må en ha en ruter for å koble til flere maskiner. (Eller bruke andre løsninger.) Den andre boksen din er nok som du tror en splitter for ip-telefoni. 9293657[/snapback] IPen er rutbar over internett, ja, dette vet jeg jo for så vidt. Det var derfor jeg spurte om hvordan man finner den "riktige" IPen til ruteren MIN. Men det blir jo litt vanskelig viss jeg ikke har noe ruter hehe. Er vant med fra Tele2 og Telenor at man må ha både ruter og modem, men Ventelo sitt system er vel litt annerledes vil jeg tro... Jaja, da har jeg ikke noe ruter å koble meg til da...problem solved Men det du sier om at man må ha en ruter for å koble til flere nettverksenheter er jo bare tull. Det er jo stor forskjell på en ruter og en switch, og for å "dele" ei internettlinje/nettverkslinje, trengs en switch, ikke en ruter! En ruter har som oppgave å rute trafikken En switch har som oppgave å dele trafikken Men uansett, takk for hjelpen Endret 16. august 2007 av nilsrune Lenke til kommentar
en fyr Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Men det du sier om at man må ha en ruter for å koble til flere nettverksenheter er jo bare tull. Det er jo stor forskjell på en ruter og en switch, og for å "dele" ei internettlinje/nettverkslinje, trengs en switch, ikke en ruter! En ruter har som oppgave å rute trafikken En switch har som oppgave å dele trafikken Men uansett, takk for hjelpen 9293792[/snapback] Okey - du er inne på noe, men det blir litt unøyaktig. Så bare for diskusjonens skyld : For å koble deg til internet må hver maskin ha en ip-adresse. Hvis de har en "public" adresse (som da er tildelt fra isp) så trengs ikke ruter. Men da må isp være villig til å dele ut så mange "public" adresser som du trenger. Det varierer vel litt med hvilken isp det er, og hvilket abonnement en har. Ofte er det vel 1 adresse for de rimelige abonnementene. Vel, de fleste isp-er leverer vel med ruter nå, enten innebygget i modemet, eller separat. En ruter tar bort denne mulige (sannsynlige) utfordringen, da den kan rute trafikk fra et lokalt nett med "private" ip-adresser inn i isp-ens nettverk, samtidig som den nat'er (oversetter) de lokale adressene slik at all trafikk som kommer fra det lokale nettverket ser ut til å komme fra den adressen som ruteren har fått tildelt. I tillegg så har ruteren dhcp-server, slik at den kan dele ut "private" adresser for det nettet som er konfigurert lokalt. Så ja, du KAN ha flere maskiner på internet med bare en switch - men vanligvis ikke. Forutsatt at vi nå diskuterer en vanlig internetløsning for private hjem. Den grunnlegende forskjellen på en switch og en router er at en switch jobber på lag 2 (med mac adresser) mens en router jobber på lag 3 (med ip-adresser). Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Jada, du vet hva du prater om...kanskje... hehe PS! jobber me nettverksdrift til daglig, så du fortalte meg ikke så mye nytt men... Alltid gøy med en diskusjon uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå