Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort oppfører seg rart

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg kjøpte meg en ny datamaskin fra komplett september i fjor, valgte alle delene selv, men ville ikke sette alt sammen pga garanti på produktet.

Jeg har nå brukt den en stund, og har fått ett problem når det kommer til skjermkortet mitt.

rundt 10-20 minutter etter at jeg starter ett spill, eller noe lignende som krever grafikk, får jeg opp en feilmelding som sier at skjermkortet er for varmt. Har ikke muligheten for et screenshot akkurat nå, men jeg vet at dette ikke er en Windows feilmelding, men en feilmelding fra et program som fulgte med skjermkortet.

Jeg har gått inn i det programmet og justert opp vifte hastigheten på skjermkortet, men det funket ikke.

Jeg jobber en del med data, så jeg tok ut kortet og renset det for støv. Dette funket heller ikke.

En liten periode trodde jeg bare at det var programmet det var noe galt med, men nå er det et annet symptom. Hvis jeg bare ignorerer feilmelding (trykker avslutt på programmet) og fortsetter å spille, blir grafikken, med gjevne mellomrom, "treg". Hvis jeg sitter og spiller et spil, så kan jeg dra muse til den ene siden, for så å se bildet komme etter. Som på en gammel bærbar datamaskin som har dårlig oppdatering i skjermen.

Her er en link til skjermkortet mitt:

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319765

Hvis dere trenger noen andre opplysninger si ifra :)

Takk på Forhånd

Megla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var redd du skulle spørre om det :p

I det samme programmet som jeg får opp feilmeldingen fra, står det at den er på 95 grader.

Jeg er ikke helt sikker på om dette kan stemme, siden jeg syns ikke det virker så varm hvis jeg har hånden i nærheten av kortet.

Men men.... det kan godt hende at jeg har feil og ikke programmet :)

Lenke til kommentar

Har du visuellt sjekket at viften på skjermkortet fortsatt virker i det hele tatt? Vanligste årsaken til overoppheting av skjermkort er at viften har sluttet å virke. Har den stoppet så bør du sjekke at ledningen ikke har løsnet. Sitter den fortsatt fast der den skal på skjermkortet så bør du kontakte Komplett og sende det inn for bytte.

Lenke til kommentar
Har du visuellt sjekket at viften på skjermkortet fortsatt virker i det hele tatt? Vanligste årsaken til overoppheting av skjermkort er at viften har sluttet å virke. Har den stoppet så bør du sjekke at ledningen ikke har løsnet. Sitter den fortsatt fast der den skal på skjermkortet så bør du kontakte Komplett og sende det inn for bytte.

9293168[/snapback]

Jeg kan justere vifte hastigheten i windows, og da kan jeg høre forskjellen. Jeg har også sett at den fungere ved å se på kortet mens jeg har tatt av sidedøren.

Lenke til kommentar

I det samme programmet som jeg får opp feilmeldingen fra, står det at den er på 95 grader.

Jeg er ikke helt sikker på om dette kan stemme, siden jeg syns ikke det virker så varm hvis jeg har hånden i nærheten av kortet.

9293153[/snapback]

Hva med å legge på ny kjøle pasta?

Lenke til kommentar

9293153[/snapback]

Hva med å legge på ny kjøle pasta?

9293239[/snapback]

Det har jeg ikke prøvd. Jeg har en tube liggende hjemme som jeg kan bruke, får håpe denne lille delen fikser problemet

*begging*

Lenke til kommentar

Sei meg, kor sterk PSU har du? Prøv nett å skru av "unødvendige ting" som tar strøm, som t.d kabinettvifter, neon av anna slag, cd-rom.

Overoppheting av skjermkort kan også bli forklart ved at det får for lite strøm.

Men trur ikkje det er tilfellet her.

Edit;

90 grader er ganske varmt viss du er i normalt bruk.. Trur du kan stole på programmet som følgte med kortet ditt.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308622

Dette er strømforsyningen min. Jeg tviler litt på at det er strøm som er problemet her, siden jeg har ikke noe særlig som bruker strøm på datamaskinen. Hovedkort, skjermkort, en harddisk og en cd-rom. Hadde jeg hatt mange andre komponenter ville nok det vært en mulig løsning..

EDIT: Glemte å skrive på at jeg har også 2 extra kabinett-vifter :)

Endret av megla
Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308622

Dette er strømforsyningen min. Jeg tviler litt på at det er strøm som er problemet her, siden jeg har ikke noe særlig som bruker strøm på datamaskinen. Hovedkort, skjermkort, en harddisk og en cd-rom. Hadde jeg hatt mange andre komponenter ville nok det vært en mulig løsning..

EDIT: Glemte å skrive på at jeg har også 2 extra kabinett-vifter :)

9293906[/snapback]

Eg tviler litt på at det strømforsyninga og. Men ein kan ikkje utelate det sidan det fins skjermkort som ein er anbefalt å ha f.eks minst 500W på.

Kva skjermkort du har?

Edit;

Sorry, såg ikkje linken til skjermkortet ditt.

Eg trur vi kan utelate straumforsyninga di :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...