Gå til innhold

Vil karakterkrav for unviersitet gå ned etter 09?

HowCome

Anbefalte innlegg

Hei!

I 2009 skal visstnok alle tillegspoeng - unntatt realfagspoeng - forsvinne. I dag kan jo folk tjene opp ekstra poeng ved hjelp av mye rart, slik at de kan komme inn på det unviersitetet de ønsker.

Men hva vil så skje i 2009? Jeg skal søke på universitet i 2010, men tror dere at karakterkravet for å komme inn vil da være noe lavere pga. fjerning av tillegspoeng? Eller vil det holde seg på det samme nivået?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, karakterkravet vil gå ned i antall poeng, men du vil jo fortsatt ha samme mengde søkere med samme karakterer, derfor vil det verken bli lettere eller vanskeligere å komme inn på den linjen man ønsker.

Altså, relativt sett vil nivået være likt, men poenggrensene endres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på noe av det samme.

Har sett på f.eks. "Nanoteknologi" ved NTNU, hvor primærinntaket krever ~64 poeng. Men det sier ikke meg noe om hva jeg bør ha i snitt der for å komme inn. Finnes det en plass hvor man kan se karaktersnittet uten tilleggspoeng?

Lenke til kommentar
Lurer på noe av det samme.

Har sett på f.eks. "Nanoteknologi" ved NTNU, hvor primærinntaket krever ~64 poeng. Men det sier ikke meg noe om hva jeg bør ha i snitt der for å komme inn. Finnes det en plass hvor man kan se karaktersnittet uten tilleggspoeng?

9376706[/snapback]

Trekk fra 7 poeng (det er vel omtrent det man får i ekstrapoeng for 2FY, 3FY, 2MX og 3MX), og rent karaktersnitt blir 5,7. Men du kan vel like godt gange snittet ditt med 10 og legge til tilleggspoengene dine for å se om du vil komme inn?

Jeg går nano nå, men hadde spart opp en del alderspoeng.

Lenke til kommentar
Ok, takker. Hva hadde du i snitt? (Skal slippe å si det om du ikke vil altså).

Og hvis jeg går i militæret etter VGS, så får jeg vel kanskje poeng for det i tillegg til alderspoeng, eller?

9377492[/snapback]

Hadde 5,4 i rent karaktersnitt.

Du får 2 alderspoeng hvert år i tillegg til 3 poeng for militærtjeneste.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...