Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva trengs til 6*9 for mer bass.

NoSemS

Anbefalte innlegg

har laga dette

IMGP4620LargeSmall.jpg

men jeg får ikke nok bass. kjenner det "dunker" litt, men ikke nok.

(har denne JBL GTO 600w forsterkeren 2stk 6x9 som dere ser og 2stk 6.5" (tror jeg det er) i sidene i baksete)

er svært lite luft under her så høytalerene bare driver å fyker frem og tilbake uten å produsere noe bass.

skal heller ikke kutte i noe metall fordi det er en gammal amazoooooon :D

men det jeg lurer på er, hvis jeg lager ett hull midt på å stapper ett bassrefleksrør nedi vil det da komme mer bass?

eller lage to hull, ett ved hver høyttaler?:hmm:

ka du tru?

Endret av NoSemS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg tror heller at du bør lage til en kasseanordning på baksiden av høyttalerene.

Det kan godt hende at høyttalerene spiller mest for bagasjeluka.

Dessuten skal du ikke kjenne noe serlig mer enn "litt dunking" når du ikke har sub.

Nor dunking skal du merke, og det gjør du jo.

Å lage hull tror jeg bare ødelegger for deg, i værste fall blir lyden gromsete og fæl, i beste fall oppnår du en liten økning i et bestemt frekvensområde.

Lenke til kommentar
Du kan desverre ikke forvente å få bass som kjennes i brystkassa fra 6x9 og 6,5 tommere.

9293997[/snapback]

vet jo det, men å kjenne det det skal en klare.

var innom bilradiospes og de sa det nyter ikke. må lage hull ned til bagasjerommet.

så da er den saken ferdig.

vurderer da å bygge en basskasse engang.

takk for svar anyways.

Lenke til kommentar
Du kan desverre ikke forvente å få bass som kjennes i brystkassa fra 6x9 og 6,5 tommere.

9293997[/snapback]

Joda, det går fint det, er jo litt membran areal på 6x9 da... tilsvarer vel ca en 8"

Jbl decade i riktig kasse spiller med meget bra trøkk...

Men dette blir jo O.T for trådstarter, da han ikke ser det som aktuellt å skjære i metallet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde nok hjulpet det ja, du kan jo også vurdere en 10", hadde nok fått plass det også, så bygger du en kasse til den etter produsentens tegninger(finnes som oftest på nettsiden deres), og monterer på undersiden av hattehylla. Du lager jo selvfølgelig de nødvemdige hullene i hylla, til sub-elementet og evt. bassrefleks-port.

Så kjøper du en rimelig monoblokk og kabelsett, så har du en grei rigg.

Lenke til kommentar

Det blir mer bass hvis du setter inn en 8" subwoofer ja.

Skal ikke så fryktelig kraftige saker til for å spille greit sammen med det du har, du skal kunne klare å komme godt unna det hele om du har 2-2500 kr å bruke.

Du får kurrante sub-pakker rundt om kring.

Lenke til kommentar

Nei, det vil IKKE hjelpe å sette inn flere elementer :( Problemet ditt er at ikke elementene får tilstrekkelig volum å spille i, og å sette inn flere elementer vil egentlig bare øke problemet.

Skal du få noe mer trøkk er du nødt til å fikse en form for åpning mellom bagasjerom og kupè. Et bassrør er langt fra noen ideell løsning (med mindre du vet hva du holder på med), fordi tuningfrekvensen på bassrøret vil avgjøre hvordan bassen blir. For å si det enkelt..

Klarer du å tune røret til en passende frekvens KAN det fungere okei.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Skal du kunne forvente å få noe nevneverdig trøkk, uten å lage hull i hattehylla, så må du lage ei kasse til å ha oppå hattehylla eller på gulvet i kupeen, begge disse løsningene er lite praktiske.

Du blir nok nødt til å lage hull i hattehylla, skal dette prosjektet bli gjennomførbart. Er ikke så mye styr da, trenger bare drill og stikksag\pendelsag med metallblad, så fikser du fort et hull i hattehylla.

Lenke til kommentar

takk for tipsa alle.

kommer ikke til å lage hull, da bilen er for fin til å begynne å kutte svære hull i.

det er noen hull på siden som går ned til bagasjerommet. ca en bondes knytteneve på hver side. ;)

det jeg gjør er å lage en ny plate som dekker disse hulla skikkelig flytter 6'9 lenger til siden og putter en 8 tommer i midten.

får jeg bare litt mer trøkk er jeg glad. skulle det gå til helvete så er trøsten at det koster 50 kr med ei ny plate.

men som sagt takk for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...