Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Manta (Noen få spørsmål)

Kwoala

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en heldig eier av en rød Opel Manta B 1.8l GT.

Når jeg setter den i andre gir å lar den nærmest trille på giret, ikke mer enn 2-3k omdreininger så lugger den litt, akkurat som om den ikke skulle fått regelmessig med bensin. Forslag til hva feilen kan være?

samt at jeg trenger noen gode tips om motor og girkasse som passer til Manta'en. Noe som river litt men samtidig ikke har behov for masse ombygging. Ikke særlig keen på å skjære sundt bilen =)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg hadde hatt denne Mantaen, ville jeg parkert den i garasjen og kjøpt meg en Ford GT, eller en Ferrari, Porsche, eller en fet sportsbil. Opelen er pen og se på så du bør polere den, og så stille den ut.

9293582[/snapback]

Den står allerede i garasjen under vedlikehold. Tar all rusta på den og skal hellakkere den igjen (i samme original farge) er 400 front på den også. Poenget med sterkere motor er ikke fordi det skal griskjøres og ødelegges, men rett og slett fordi den motoren som sitter der er litt sliten og da jeg allerede skal bytte motor, hvorfor ikke putte i noe som flytter seg litt? noe som f.eks 2.4l injection med 5trins kasse. Er også litt for å få ned bensinutgiftene, mer kraft, lettere å flytte vekta, mindre forbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

det at den lugger kan være slakke i drivverket som gjør. hvilken motor står i bilen? 2,0 16v som står i omega b er en god og billig motor, bakhjulstrekk er omega b også så der kan du også bruke gearkassa

Lenke til kommentar

Mener og ha hørt at omtrent alt av opel som har bakhjustrekk skal passe om hverandre uten de store problemene. Har leita litt etter en mellomaksel til en ascona a(bakhjulstrekk?) som trengte en spes lengde etter ombygging. Her var det snakk om turbomotor fra calibra osv.. virka som det passa bra bortsett fra mellomakselen, men det ordna seg til slutt.

Skal du ha insprøytning må du jo bygge om litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Mener og ha hørt at omtrent alt av opel som har bakhjustrekk skal passe om hverandre uten de store problemene. Har leita litt etter en mellomaksel til en ascona a(bakhjulstrekk?) som trengte en spes lengde etter ombygging. Her var det snakk om turbomotor fra calibra osv.. virka som det passa bra bortsett fra mellomakselen, men det ordna seg til slutt. 

Skal du ha insprøytning må du jo bygge om litt.

9295017[/snapback]

Ascona C er den første forhjulstrekkeren i ascona familien (1983?) Man bygger ikke om til insprøyytning, man "flytter over". Nå skal det siest at du må bytte gearkasse, du kan ikke bruke samme gearkasse fra en 2,0S som på en 2,0 16v. Men tar jeg ikke helt feil så skal 2,4i, 2,2i og 3,0i passe på samme gearkasse som 2,0s

Lenke til kommentar
samt at jeg trenger noen gode tips om motor og girkasse som passer til Manta'en. Noe som river litt men samtidig ikke har behov for masse ombygging. Ikke særlig keen på å skjære sundt bilen =)

9292586[/snapback]

Har mekket et par B-Mantaer med 2.0 LET-motor i (2.0-16V-turbo-225hk)

Motoren passer på 5-trinnskassa på MantaB. (OHC-motor)

Hvordan du skal få den godkjent får du gruble litt på selv, men kan skrive under på at det er det morsomste jeg har opplevd med en retthjulsdrevet Opel under 100-tusen kroner. :D

Endret av Cow_on_the_road
Lenke til kommentar

Flotte svar! Kjørte den inn i garasjen før helga for å renske den for rust og diverse, tenkte jeg skulle få den 110% da jeg først drev på så derfor tenkte jeg å bytte motor (greit å ha det bittelitt gøy med denna bilen uten å ødelegge den).

Hmmm det med at den lugger, kan det ha noe med at drivakslinga har fått litt juling? forrige eier pratet på at han hadde kjørt bilen litt hardt, clutcha den ut litt og virkelig lekt seg.

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...