Gå til innhold

Nytt x1950 gt fungerer ikke optimalt

Anbefalte innlegg

Har nylig dumpet mitt gamle skjermkort(gf 6600 gt) og kjøpt x1950 gt.

Kortet fungerer og jeg har oppdatert drivere etc etc. Problemet er at grafikken ikke akkurat er imponerende i forhold til mitt gamle(som det jo burde være)

Spiller jeg GRAW 2 så ligger fps på mellom 10-20, omtrent samme som jeg hadde med det gamle kortet. Jeg opplever også at den liksom "henger"..dvs fps går plutselig ned til 4-5 et sekund eller to innimellom. Dette skjer hyppigere desto lenger jeg spiller. Har sjekket temp på kortet, men det ligger sjelden over 50 C.

Noe annet som også er pussig er at uansett om jeg skrur video-innstillinger på spillet til "rock bottom" så er fps omtrent det samme.

Etter intensiv googling(er ingen ekspert på dette) har jeg funnet ut at det kan ha sammenheng med PSU'en(?)

Jeg har pdd en chieftec 360 w strømforsyning.

Noen med litt mer greie på dette som kan gi meg noen tips om hva jeg bør gjøre? Er det sannsynlig at en ny PSU vil løse problemene mine?

Resten av systemet er:

AMD Athlon 64 3000+

2 gb ram

MSI K8T NEO-FIS2R hovedkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer info:

Etter mer googling viser det seg at jeg kanskje har driti på draget på en annen måte også.

Når jeg satte i det nye kortet droppet jeg å avinstallere de gamle Nvidia-driverne etc...bare startet maskinen og stappet inn cden med catalyst center etc.

Det fungerte jo på et vis...men forstår at det ikke akkurat er optimalt?

Hjelp....

Lenke til kommentar

Avinstallert og reinstallert begge kort nå.

Så installerte jeg det gamle og kjørte 3dMark06...og så det samme med det nye.

Resultatet er

gf6600 gt: 1400 poeng.

x1950 gt: 2623 poeng.

Mao ganske dårlig for begge kort, men spør meg selv om dette er normalt? Burde det ikke være mulig å få noe bedre ytelse på den gamle maskinen, eller er det bare ny som gjelder.

I praksis er det ikke mer enn 10 fps forskjell på de to kortene i spill som bf2 og bf2142.

Håper virkelig noen som har litt bedre greie på dette enn meg kan svare....

Lenke til kommentar

Nå er ikke prosessoren din noe ytelsesmonster for å si det slik.

Last ned drivercleaner og fjern alle rester av gammel driver.

Det har jo som kjent også litt å si på ytelsen hvilken oppløsning og hvor mye "eyecandy" du har aktivisert i spillene du spiller.

Du kan for eksempel ikke forvente at BF2 går glatt på et 64 player brett med det oppsettet ditt hvis du kjører grafikken på full gnu.

Om du har lyst å begi deg ut på det kan du med fordel klokke både cpu, gpu og minne. Det er billig oppgradering :)

Edit Leifs

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har egentlig forstått at cpu og system ikke er noe kraftpakke akkurat.

Hadde trodd at det skulle hjelpe mer å bytte skjermkort og kjøpe 1gb ekstra minne, men det viser seg jo å være marginalt...

Så nå vurderer jeg om jeg bare skal returnere x1950kortet(som er AGP) på angrefrist og rett og slett spare til en ny pc.

Å spille GRAW2 med 10-20 fps er egentlig ganske trist....spørs vel hvor mye bedre fps jeg kan få til meg overklokking også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...