Gå til innhold

Nektet adgang på utested - fordi hun var gravid..

Anbefalte innlegg

Bare jeg som ikke synes dette er noe big deal? Jeg ville heller ikke sluppet en gravid kvinne inn på et utested hvis jeg var dørvakt eller noe, rett og slett for barnets skyld. Finn deg noe bedre å holde på med, kvinne. Drikke, røyke, feste og hoppe kan du gjøre når barnet ligger hjemme og sover, passet på av din mann.  :cool:

9305462[/snapback]

Ditto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bamsemumsen:

1) Å gå på et utested er ikke nødvendigvis synonymt med å drikke, røyke, feste og hoppe.

2) Som jeg har sagt flere ganger før. Denne kvinnen ble ikke nektet adgang til utestedet. Det som skjedde var at dørvakten flere ganger prøvde å overbevise henne om at hun var på feil sted. Hun syns dette var så ubehagelig at hun selv valgte å forlate stedet.

Hvorfor hun i det hele tatt gikk til avisen skjønner jeg rett og slett ikke (pr kåt muligens?). Hun ble jo ikke nektet adgang, bare sterkt anbefalt om å ikke gå inn, og har derfor ingenting å "whine" om.

Lenke til kommentar
jajaja, slapp av nå.. dere skjønner hva jeg mener..  nå var det snakk om inne på ett utested.. der er det selvsagt mye mere fare for at noen kommer borti en gravid utstående mage!

ikke kom med ekspempler på andre steder man kan bli skada da..  :roll:

9305247[/snapback]

Og som jeg sa.... det skal mye mer til enn en dult....

Lenke til kommentar

9305689[/snapback]

vel, det er ikke akkurat små søte dult jeg har merka når jeg har vært ute da men.. og man kan aldri være for forsiktig når det gjelder foster som ligger inni magen,, det er nok problemer med graviditet allerede, hvorfor utfordre skjebnen?..

men men.. hvis det er ett stille og rolig sted, så er det jo ikke så farlig da.. men på ett populært sted på en lørdagsnatt er ikke det lureste stedet å gå med ett ufødt barn i magen.. da får man heller klare å vente til ungen er ute..

bedre å være føre var når det gjelder graviditet.. man får jo bare en sjanse til å bære frem barnet på en trygg måte...

Lenke til kommentar

9305689[/snapback]

vel, det er ikke akkurat små søte dult jeg har merka når jeg har vært ute da men.. og man kan aldri være for forsiktig når det gjelder foster som ligger inni magen,, det er nok problemer med graviditet allerede, hvorfor utfordre skjebnen?..

men men.. hvis det er ett stille og rolig sted, så er det jo ikke så farlig da.. men på ett populært sted på en lørdagsnatt er ikke det lureste stedet å gå med ett ufødt barn i magen.. da får man heller klare å vente til ungen er ute..

bedre å være føre var når det gjelder graviditet.. man får jo bare en sjanse til å bære frem barnet på en trygg måte...

9306631[/snapback]

Som jeg påpekte...... om dultene er så harde at de skal være til fare for barnet i magens sikkerhet, kalles det slag. Og etter egen erfaring er det veeeeeeeldig sjelden folk går rundt og slår folk i magen, uansett hvor fulle de måtte være. Og da vil jeg ikke tro det er no større sjanse for at ei gravid dame blir det....

Jeg tror, med all respekt, at du på en eller annen måte har fått et litt vrengt bilde av hvor lite et barn i magen tåler.... Som påpekt tidligere er barnet veldig godt isolert der inne, både mot støt og lyd.

Du kritiserte også for at vi nevner andre steder hun kan bli utsatt for vold, men det må da være en del av sakens kjerne at vold som oftest ikke skjer inne på utestedet, men at det i mye større grad skjer ute på gata.... ??

Edit: skrivefeil

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Var på AHA-konsert i går. Her var det ca 10 000 publikummere. Jeg kunne til min relative avsky observere flere gravide damer som dristet seg til å nyte høy musikk ... :cool:

Lenke til kommentar
Var på AHA-konsert i går. Her var det ca 10 000 publikummere. Jeg kunne til min relative avsky observere flere gravide damer som dristet seg til å nyte høy musikk ... :cool:

9306831[/snapback]

Huff og huff !! Jeg regner med at det også var trangt? Hmmm..... kanskje en sak for VG eller Dagbladet :yes:

Lenke til kommentar

ja,selvsagt skjer det mere vold ute på gata enn inne på ett utested! og så? det fjerner ikke det faktum at det å ha en gravid mage inne på ett utested med fulle folk og høy musikk, er risikabelt!

Du sier at barnet er så godt beskyttet inne i mors mage, det stemmer også.. til en viss grad! hvem skal avgjøre hvor hardt ett knuff skal til før det påvirker ungen på en ubehagelig måte og muligens fører til skade? den sjansen hadde ikke jeg tatt ihvertfall..

hadde jeg vært mora til den gravide, så hadde jeg takka den dørvakta..

Lenke til kommentar
ja,selvsagt skjer det mere vold ute på gata enn inne på ett utested! og så?  det fjerner ikke det faktum at det å ha en gravid mage inne på ett utested med fulle folk og høy musikk, er risikabelt!

9306866[/snapback]

Selvsagt er det risikabelt. Men alt her i verden er risikabelt. Spørsmålet er om det er så risikabelt at det gir deg rett til å kritisere noen som gjør det. Spørsmålet er om det er så risikabelt at man for en hver pris skal unngå det.

Du svarte aldri på det jeg skrev om badesko. Passet det ikke inn i din verden? Poenget er at man må hele tiden, hele livet sitt ta kalkulerte risikoer. For å si det slik, det er en mye større risiko for et foster at moren går i badesko og risikerer å falle, eller at moren står i en gardintrapp og risikerer å falle, enn at hun går på et utested som hun selv regner som trygt. Likevell skal jeg banne på at du aldri har kritisert en gravid person som står i en gardintrapp eller som går med badesko.

For å si det på en litt annen måte. De tingene som har aboslutt størst sjanse for å skade et foster er de tingene man automatisk gjør uten å tenke seg om. En kalkulert risiko er nettopp det, en kalkulert risiko. Da har man tatt en avveiing og bestemt seg for om risikoen er verdt å ta eller ikke, i tillegg vil man være mer obs på farer som kan oppstå i forbindelse med denne risikoen.

De tingene man automatisk gjør uten å tenke seg om er som regel de tingene som fører til skade.

Hvofor er det så vanskelig å forstå?

Du sier at barnet er så godt beskyttet inne i mors mage, det stemmer også.. til en viss grad! hvem skal avgjøre hvor hardt ett knuff skal til før det påvirker ungen på en ubehagelig måte og muligens fører til skade?  den sjansen hadde ikke jeg tatt ihvertfall..

9306866[/snapback]

Ingen har noensinne argumentert at du må ta den sjansen. Men hvofor er du en autoritet som skal kritisere andre for de risiko kalkulasjonene de har tatt?

Lenke til kommentar
Det finnes mange ting som gravide kan gjøre, og også mange gjør som er mye farligere enn å bevege seg på et utested. Så spørsmålet mitt er hvorfor henger du deg så utrolig opp i akkurat dette.

F. eks. er det mye mer risikabelt for en gravid å gå rundt iført såkalte "badesko" enn å gå på et utested. Likevell gjør de aller fleste det. Noen hele tiden, andre av og til. Jeg tipper du aldri noensinne har kritisert noen som er gravide for å gå i "badesko".

9305312[/snapback]

grunnen til at jeg henger meg oppi dette , er fordi denne dama skriker høyt om at hun føler seg krenket og bla bla bla.. det holder ikke mål når det gjelder ett barns sikkerhet.. hun hadde gått rimelig fort over fra sine krokodilletårer og til ekte tårer hvis noe skulle skjedd inne på det utestedet tipper jeg.. da hadde overskriftene vært noe helt annet.. :hrm:

og badesko? tipper du mener at jeg også da burdte mene at gravide ikke skal få lov til å leve som normalt i det store og hele? og det er absolutt ikke det jeg sier eller mener.. det jeg prøver å si er at så lenge man går gravid, så kan man vel være litt mere forsiktig enn man pleier vel? skjønner ikke helt hva som er så forferdelig her jeg da men...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Du svarte aldri på det jeg skrev om badesko. Passet det ikke inn i din verden? Poenget er at man må hele tiden, hele livet sitt ta kalkulerte risikoer. For å si det slik, det er en mye større risiko for et foster at moren går i badesko og risikerer å falle, eller at moren står i en gardintrapp og risikerer å falle, enn at hun går på et utested som hun selv regner som trygt. Likevell skal jeg banne på at du aldri har kritisert en gravid person som står i en gardintrapp eller som går med badesko.

9306996[/snapback]

jeg synes ikke det er lurt å utsette seg for større fare enn nødvendig.. jeg hadde ikke likt å sett en gravid stå på en stige og male huset feks.. det er uansvarlig mener nå jeg..

Ingen har noensinne argumentert at du må ta den sjansen. Men hvofor er du en autoritet som skal kritisere andre for de risiko kalkulasjonene de har tatt?

9306996[/snapback]

jeg er da ikke noen autoritet?! jeg bare sier meg veldig uenig i det hun ville gjøre!

Lenke til kommentar
ja,selvsagt skjer det mere vold ute på gata enn inne på ett utested! og så?  det fjerner ikke det faktum at det å ha en gravid mage inne på ett utested med fulle folk og høy musikk, er risikabelt!

Du sier at barnet er så godt beskyttet inne i mors mage, det stemmer også.. til en viss grad! hvem skal avgjøre hvor hardt ett knuff skal til før det påvirker ungen på en ubehagelig måte og muligens fører til skade?  den sjansen hadde ikke jeg tatt ihvertfall..

hadde jeg vært mora til den gravide, så hadde jeg takka den dørvakta..

9306866[/snapback]

Neinei.... det er ditt valg :) På samme måte som det er denne damens valg å ikke være så overbeskyttende.

Etter min mening kan man ikke legge seg i senga, trekke dyna godt rundt seg og ligge der hele svangerskapet....

Jeg tror det beste for barnet er om mor fortsetter livet mer eller mindre som før.

Jeg tror ikke det hadde vært noe bedre for barnet om mor hadde sittet hjemme, ensom og kanskje miserabel fordi vennene og typen hennes er ute og har det gøy.

Du vet det at om mor er deprimert, påvirker det også barnet?

Lenke til kommentar
grunnen til at jeg henger meg oppi dette , er fordi denne dama skriker høyt om at hun føler seg krenket og bla bla bla.. det holder ikke mål når det gjelder ett barns sikkerhet..  hun hadde gått rimelig fort over fra sine krokodilletårer og til ekte tårer hvis noe skulle skjedd inne på det utestedet tipper jeg.. da hadde overskriftene vært noe helt annet..  :hrm:

9307065[/snapback]

Helt enig at du måten hun reagerer på og går til media er helt feil. Men jeg synes i utgangspunktet at hverken hun, eller dørvakten har gjorte noe hverken feil eller uaktsomt.

og badesko?  tipper du mener at jeg også da burdte mene at gravide ikke skal få lov til å leve som normalt i det store og hele? og det er absolutt ikke det jeg sier eller mener.. det jeg prøver å si er at så lenge man går gravid, så kan man vel være litt mere forsiktig enn man pleier vel? skjønner ikke helt hva som er så forferdelig her jeg da men...

9307065[/snapback]

Nei. Jeg mener ikke det. Men å gå i badesko (du vet sikkert hva jeg mener, slike åpen løsning sandaler i myk plast) er faktisk mye mye mye mye farligere å bruke enn å gå på et utested om man faktisk er intelligent nok til å bedømme om situasjonen på utestedet er farlig eller ikke (noe de aller fleste voksne menneskene er i stand til, i hvertfall i edru tilstand). Likevell har jeg aldri opplevd noen som reagerer på at gravide går i slike sko. Faktisk er det mange som bruker slike sko mer flittig under graviditeten enn ellers.

Slike sko er faktisk svært farlige. Selv prøver jeg å unngå å bruke dem når jeg går i trapper, for jeg vet hvor farlig det kan være.

Jeg har selv opplevd hvor farlige slike sko kan være. Et lite sekunds uoppmerksomhet gjorde at jeg falt og forstuet ankelen, ene og alene fordi jeg hadde på meg slike sko.

Lenke til kommentar
Neinei.... det er ditt valg :) På samme måte som det er denne damens valg å ikke være så overbeskyttende.

Etter min mening kan man ikke legge seg i senga, trekke dyna godt rundt seg og ligge der hele svangerskapet....

Jeg tror det beste for barnet er om mor fortsetter livet mer eller mindre som før.

Jeg tror ikke det hadde vært noe bedre for barnet om mor hadde sittet hjemme, ensom og kanskje miserabel fordi vennene og typen hennes er ute og har det gøy.

9307200[/snapback]

det er fortsatt ikke snakk om at hun skal sitte hjemme og deppe når de andre er ute.. selvsagt er det ikke noe i veien for at hun kan gå ut og ha det gøy med typen og venner.. det jeg prøver å si er at hun burdte unngå de stedene der potesielle farer er større enn andre steder.. ikke vri om det jeg sier til noe verre enn det jeg egentlig mener da folkens :cool: da blir vi aldri ferdige her..

Lenke til kommentar
Hun som ble nektet tilgang burde jo bare holde kjeft, det er jo hun som bare besja på leggen. Ikke dørvakten.

Også skal de sjekke liksom om noen har gjort noe gale, gud så patetisk går det an å bli.

Lykke til!

9307245[/snapback]

Jaha? Og kan du da utdype hva hun gjorde som skulle tilsi at hun har bæsja på leggen?

Lenke til kommentar
jeg synes ikke det er lurt å utsette seg for større fare enn nødvendig..  jeg hadde ikke likt å sett en gravid stå på en stige og male huset feks.. det er uansvarlig mener nå jeg..

9307118[/snapback]

Tja. Og jeg nevnte jo gardintrapp. Jeg hadde ikke reagert et blunk på om en gravid person stod og malte et hus på en stige. Hvofor?

Jo. Å gå opp og ned en gardintrapp er noe man gjør relativt ofte, uten å tenke seg om. Slik oppstår det skader av. Hva skjer om man faller noen meter fra en gardintrapp? Jo man mister sannsynligvis barnet.

Om man er gravid og står i en stige, så vet man faktisk hvilken fare man er i. Man er svært obs, og er dertil forsiktig. Om man faller ned fra en stige når man maler et hus er sannsynligheten stor for at man ikke bare mister barnet, men at man også skader seg selv alvorlig, eller ikke overlever i det hele tatt.

Hvorfor er det farligere å male huset på en stige når man er gravid, enn når man ikke er gravid? Det skjønner jeg rett og slett ikke. Det er ikke noen større fare for å falle ned av stigen når man er gravid. Man risikerer heller ikke barnet noe mer enn man risikerer seg selv.

Faktisk vil jeg påstå det er mye mer ansvarlig å male et hus på en stige når man er gravid, enn 5 år senere når barnet er 5 år gammelt.

Og er det uansvarlig første gang pappa tar med seg barnet sitt opp i en stige? Han har jo på akkurat samme måten som en gravid ansvaret for 2 liv.

jeg er da ikke noen autoritet?! jeg bare sier meg veldig uenig i det hun ville gjøre!

9307118[/snapback]

En del av dine påstander her inne er jo svært så autoritære. Men jeg skal ikke henge meg mer opp i det ;-)

Lenke til kommentar
Ja, dette handler jo om en klubb i vestfold...

*Ro ro ro din båt*

9293479[/snapback]

Leste gjennom de fire første sidene her, men reagerte mest på fjortiss-lignende innlegg som dette. Elendig diskusjonsteknikk, og skuffende å finne her på diskusjon.no.

Generelt sett;

- JA, det burde være ulovlig for gravide å drikke. FAE og videre FAS er store skader som kan skje fosteret hvis man drikker med ungen innabords.

- JA, jeg er helt enig med dørvakten som uttrykker sin mening om at kvinnen kanskje ikke burde være på fest der. Slik som jeg leser det så ble hun

Angående integritet;

- Hvordan vet man at personene kun skulle være der i 15 minutter for å ta seg en drink? For alt vi vet kan hun si det fordi hun fant ut, i ettertid, at hun ville lage en sak av dette (USA anyone?). Bare les dette:

Venninnen Monika Langerød (28) ble også overrasket av dørvaktens oppførsel.

- Vi måtte bare gå derfra. Jeg synes ærlig talt det var over kanten personlig, og Christine ble veldig lei seg for dette.

Hun ble dermed ikke nektet adgang, men reagerte på helt seriøse og kanskje til og med også velmenende spørsmål. Det er her denne saken brister for meg. Gravide skal ikke nektes adgang (noe jeg er 99% sikker på at hun ikke ble), men de skal tas vare på av samfunnet.

Kommer det en gammel dame på bussen, reiser jeg meg og gir henne plassen min. Kommer det en kvinne med barnevogn inn midtseksjonen på bussen, setter jeg meg lenger bak i bussen slik at moren har styr på barnevognen. Kommer en høygravid kvinne på bussen, reiser jeg meg og gir henne plassen min.

Dørvakten vet bedre enn noen hvem de slipper inn og hva som kan skje en lørdagskveld. Det eneste han gjør feil, er at han spør flere ganger. Gravide skal ikke nektes adgang, men for meg er det pluss i margen at han uttrykker sin mening om saken. For kvinnen virker for meg ikke helt veldreid (psykisk, ikke fysisk).

Lenke til kommentar

9307200[/snapback]

det er fortsatt ikke snakk om at hun skal sitte hjemme og deppe når de andre er ute.. selvsagt er det ikke noe i veien for at hun kan gå ut og ha det gøy med typen og venner.. det jeg prøver å si er at hun burdte unngå de stedene der potesielle farer er større enn andre steder.. ikke vri om det jeg sier til noe verre enn det jeg egentlig mener da folkens :cool: da blir vi aldri ferdige her..

9307235[/snapback]

Er det meninga at vi skal bli ferdige?? :ohmy: Hehe :!:

Men jeg er da altså av den mening at dette utestedet ikke er noen større potensiell fare enn å gå seg en kveldstur på gata.... Dermed drar jeg også den konklusjonen at du vil nekte henne å gjøre mange flere ting enn akkurat denne...

Lenke til kommentar
det jeg prøver å si er at hun burdte unngå de stedene der potesielle farer er større enn andre steder..

9307235[/snapback]

Og det jeg og mange andre her inne har prøvd å få deg til å forstå er at de potensielle farene på et utested faktisk er mye mindre enn på andre steder hvor du ikke ville reagert i det hele tatt dersom du så en gravid person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...