Gå til innhold

Nektet adgang på utested - fordi hun var gravid..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Melisma. jeg må nesten spørre deg. Bruker du å bli slått i magen hver gang du drar på byen ? Tror damen tok en mye større sjanse når hun satte seg inn i en bil/drosje for å kjøre til byen. (utelukker at hun fult mulig brukte tbane/tog)

9292309[/snapback]

 

 

vel, nå er ikke magen min så veldig stor eller utstående slik en gravid mage er.. og jeg har vært rundt mange gravide jenter og kommet borti magen deres flere ganger ved uhell (ikke hardt heldigvis).. men det minner meg bare om hvor ekstra forsiktig man må være rundt gravide mager..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hvorfor er det uansvarlig?

9292300[/snapback]

Hun er gravid i sjette måned! Som det blir sagt her; Gud vet hva som kan skje utover kvelden, når folk begynner å bli litt brisne. Altså, enhver ansvarlig blivende mor ville ikke risikert å skade barnet sitt, for det er det hun gjør.

Går ann å bruke hodet sitt..

9292317[/snapback]

Ingen vet hva som kan skje? Hun ankom utsetedet tidlig, ikke på et tidspunkt der en kan dra konklusjonen at hun utsatte barnet for noen fare. Og hva er "å risikere å skade barnet sitt"? Gå i trapper? Krysse veien? Være ute om vinteren? Hvor skal denne kvinnen dra grensen for å unngå ditt dømmende blikk? Jeg tror hun har større interesse enn deg å holde barnet i live og tror ikke hun oppsøker steder hun vet hun kan sette barnet i fare.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Det skal noe til før man begynner å diktere andre mennesker. Det er riktig at ikke alle valg er/blir de beste, men jeg fullt ut respekterer andres rett til selv å velge.

 

9292301[/snapback]

 

 

selvsagt skal folk få bestemme selv hva de vil.. men dette faller vekk når det handler om gravide, fordi det ikke lenger handler om en, men 2 stk i samme kropp... Bedre å være ett skritt foran når det gjelder barnets helse, enn å sitte på legevakta 2 timer etterpå og ikke vite hva slags skade som har blitt påført!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor er det uansvarlig?

9292300[/snapback]

Hun er gravid i sjette måned! Som det blir sagt her; Gud vet hva som kan skje utover kvelden, når folk begynner å bli litt brisne. Altså, enhver ansvarlig blivende mor ville ikke risikert å skade barnet sitt, for det er det hun gjør.

Går ann å bruke hodet sitt..

9292317[/snapback]

 

Det er ingen sykdom å være gravid. Noen kan stå i full jobb frem til fødselen, mens andre sykemeldes pronte. Derfor må man vurdere det på individuellt grunnlag. Hvis damen hadde bøtta ned halvlitere, lagt an på alle forbipasserende, og kløpet servitørene i baken kunne jeg som dørvakt kanskje begynt å bli litt engstelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det skal noe til før man begynner å diktere andre mennesker. Det er riktig at ikke alle valg er/blir de beste, men jeg fullt ut respekterer andres rett til selv å velge.

 

9292301[/snapback]

 

 

selvsagt skal folk få bestemme selv hva de vil.. men dette faller vekk når det handler om gravide, fordi det ikke lenger handler om en, men 2 stk i samme kropp... Bedre å være ett sritt foran når det gjelder barnets helse, enn å sitte på legevakta 2 timer etterpå og ikke vite hva slags skade som har blitt påført!

9292352[/snapback]

 

Melisma, nå lurer jeg på om du er for tvangstiltak mot friske oppegående gravide kvinner. Den som er den beste til å avgjøre om man ligger et skritt foran, er den gravide selv, og ingen andre.

Lenke til kommentar
Sååå, hun skal bare låse seg inne for alt hun har kontroll på er seg selv?

9292300[/snapback]

 

 

ja Trynemjoel, det er nøyaktig det jeg mener.. :roll: Det jeg mener er at man heller skal velge steder man vil ferdes med omhu.. det er snakk om bare noen mnd, og man har tross alt valgt det selv også.. klarer man ikke være forsiktig de mnd man bærer på ungen, så lurer jeg på hvordan resten av tida kommer til å gå.. :ermm:

 

den som er med på leken..

Lenke til kommentar
Ingen vet hva som kan skje? Hun ankom utsetedet tidlig, ikke på et tidspunkt der en kan dra konklusjonen at hun utsatte barnet for noen fare. Og hva er "å risikere å skade barnet sitt"? Gå i trapper? Krysse veien? Være ute om vinteren? Hvor skal denne kvinnen dra grensen for å unngå ditt dømmende blikk? Jeg tror hun har større interesse enn deg å holde barnet i live og tror ikke hun oppsøker steder hun vet hun kan sette barnet i fare.

Ser hva du vil frem til, men det er rett og slett feil. Man er gravid i 9 måneder, herregud. Om du har en så utrolig lyst til å dra på utesteder ol så burde du kanskje tenke deg om før du bestemmer deg for å få barn.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du det? Igjen, utestedet skal ha hatt lite folk, det var rundt klokken 23 som vi vet. Høy musikk er knapt et moment for å holde henne ute heller, barn er ganske så flinke å "gi beskjed" om det er omstendigheter de ikke liker.

Etter å ha vært ute og spist med mannen sin og et vennepar, bestemte de fire seg for å ta en drink på Cosmo før de skulle hjem. Blomquist understreker at hun selv ikke drikker alkohol under graviditeten. Klokken var 23.15, og det var ingen kø utenfor utestedet. Likevel ble de bedt om å vente utenfor.

Fra Aftenposten

Her er det snakk om at ekteparet og vennene ville ta en drink på utestedet etter middag, ikke klubbe natta lang.

 

Det eneste som gjenstår er vel for dere å vise at det var ravfulle personer på klubben, klokken 11, som mannen og venneparet ikke kunne skjerme henne for.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Melisma, nå lurer jeg på om du er for tvangstiltak mot friske oppegående gravide kvinner. Den som er den beste til å avgjøre om man ligger et skritt foran, er den gravide selv, og ingen andre.

9292372[/snapback]

 

 

Jeg snakker ikke om å ikke få lov til å fungerer i det daglige liv da.. jeg snakker om å unngå steder der man vet at det finnes berusede personer og høy musikk.. Jeg har selv blitt påført skalde mange ganger av andre fulle folk, jeg vet at dette skjer hele tiden,, hvorfor være så dum å ta den sjansen når man bærer på ett barn da?? det finnes da andre måter man kan ha det gøy på enn rundt folk som er ute av kontroll vel!?

Lenke til kommentar

Et foster er i utgangspunktet godt beskyttet i mors mage. Med mindre noen finner på å bruke den som punchingball er det ikke sannsynlig at litt knuffing skal gjøre noe fra eller til.

 

At høy lyd skulle skade barnet finnes det forskning på: Noise: A Hazard for the Fetus and Newborn.. Men den dreier seg hovedsaklig om støy over lang tid (gravide som jobber i støyfylte miljøer) og er ikke entydig.

 

Gravide kvinner jobber, passer sine andre barn og gjør en hel masse ting av ren nødvendighet som alle medfører en viss risiko for foster og svangerskap. Det er viktig å vurdere risikoen ved ulike aktiviteter, men det er også viktig å ikke gjøre svangerskap til en straff for kvinnen. De har nok med morgenkvalme og ryggproblemer med mere.

 

Jeg ser ingen grunn til å nekte gravide å gå ut. Men jeg ser en grunn til å vurdere sjenkebevillingen til uteteder der gravide ikke kan sette seg i et hjørne og nyte en farris med gode venner uten at det skal være farlig...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

FØRST -- Reager hardere når gravide bruker narkotika

 

SÅ -- Gjør det ulovlig for gravide å drikke

 

DERETTER -- Gjør det ulovlig for gravide å røyke

 

ETTER DET -- Gjør sport og lange turer på fjellet ulovlig for gravide

 

ETTER DET IGJEN -- Forby avspilling av høy musikk innendørs dersom gravide er tilstede

 

...

Når dette er gjort kan vi begynne å snakke om å stenge gravide ute fra utesteder...

 

Intill da kan vet vi at hun like godt kunne sittet i leiligheten hjemme med 50 personer på fest i et hus i skogen og røykt sterke saker og tatt LSD mens hun bøtter innpå hjemmebrent sprit med 0.8% metanol og har orgier med fire mannfolk i full offentlighet mens musikken spilles på 120 decibel fra surroundhøytalere i hvert eneste rom i hele huset...

Lenke til kommentar
Greit nok at hun kanskje burde fått lov til å slippe inn uansett (vet ikke hvordan Cosmo er, så det skal jeg ikke si helt sikkert), men å lage noen sak ut av en dørvakt som bare mener det beste er uansett fullstendig lavmål.

9292415[/snapback]

Dette er en typisk tabloid agurk, og hører som sådan egentlig hjemme i såpeboksen. Men det ser ut som brukerne her i Politikk og samfunn synes den er verd "å lage noen sak ut av" i alle fall. Så dere får bare drive på.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Melisma, nå lurer jeg på om du er for tvangstiltak mot friske oppegående gravide kvinner. Den som er den beste til å avgjøre om man ligger et skritt foran, er den gravide selv, og ingen andre.

9292372[/snapback]

 

 

Jeg snakker ikke om å ikke få lov til å fungerer i det daglige liv da.. jeg snakker om å unngå steder der man vet at det finnes berusede personer og høy musikk.. Jeg har selv blitt påført skalde mange ganger av andre fulle folk, jeg vet at dette skjer hele tiden,, hvorfor være så dum å ta den sjansen når man bærer på ett barn da?? det finnes da andre måter man kan ha det gøy på enn rundt folk som er ute av kontroll vel!?

9292403[/snapback]

 

Utesteder er en del av det "daglige liv". Det fremgår ingen steder i artikkelen at nattklubben var fylt til trengsel, og at fulle folk veltet mellom bordene. Hvor har du det fra at høy musikk er skadelig for fosteret?

Lenke til kommentar
da kan vet vi at hun like godt kunne sittet i leiligheten hjemme med 50 personer på fest i et hus i skogen og røykt sterke saker og tatt LSD mens hun bøtter innpå hjemmebrent sprit med 0.8% metanol og har orgier med fire mannfolk i full offentlighet mens musikken spilles på 120 decibel fra surroundhøytalere i hvert eneste rom i hele huset...

9292438[/snapback]

Offentlige orgier er ikke til skade for fosteret, med mindre noen av de fire setter seg på magen til den gravide i løpet av orgien. Det kan dog være til sjenanse for barnet senere i livet. Men ellers er dette et moralsk spørsmål. Og kanskje er det moral vi diskuterer her, at gravide ikke bør more seg?

 

Edit: Burde kanskje understreke at jeg er enig i poenget.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Utesteder er en del av det "daglige liv". Det fremgår ingen steder i artikkelen at nattklubben var fylt til trengsel, og at fulle folk veltet mellom bordene. Hvor har du det fra at høy musikk er skadelig for fosteret?

9292445[/snapback]

 

 

vel sunn fornuft tilsier jo at høy musikk ikke kan være noe bra for barnet... så vidt man klarer å prate med hverandre inne på flere av utestedene jo.. og mange opplever ørersus etter å ha vært inne på ett utested..

Lenke til kommentar
vel sunn fornuft tilsier jo at høy musikk ikke kan være noe bra for barnet... så vidt man klarer å prate med hverandre inne på flere av utestedene jo.. og mange opplever ørersus etter å ha vært inne på ett utested..

9292492[/snapback]

Wow, "sunn fornuft", for et grunnlag.

 

Som nevnt tidligere har barnet god evne å sende signaler til moren når den ikke er komfortabel med f.eks lydnivået. Dette er også snakk om en drink med vennene, ikke utsettelse i lang tid, som forskningen Tom Waits For Alice lenker til hovedsaklig tar for seg.

Lenke til kommentar
Men ellers er dette et moralsk spørsmål. Og kanskje er det moral vi diskuterer her, at gravide ikke bør more seg?

 

Geir :)

9292466[/snapback]

 

 

Selvsagt skal gravide få more seg, men ikke på bekostning av barnet.. når man vet at det er en stor sjanse for at noen andre kan oppføre seg dumt, så synes jeg at man burde gjøre sitt beste for å holde seg unna disse stedene.. akkurat som at man holder seg unna mørke bakgater og det å stå på kanten av ett fjell..

 

9 mnd går fort, og ingen dør av å ta det litt roligere enn vanlig for å sikre barnets helse.. det er nok problemer ved en graviditet allerede, så jeg synes ikke at man skal utfordre skjebnen ved og oppsøke "fare" på den måten..

Lenke til kommentar
Når du er høygravid og skal inn på et av oslos hotteste diskoteker klokken 23.15 på en lørdagskveld, trekker hvertfall jeg konklusjonen at hun ikke er verdens smarteste :)

9292275[/snapback]

Hehe, jammen jammen som hun sier:

"Nå var dette rundt klokken 23, og ikke midt på natta, så det var lite folk"

 

Tror jeg støtter konklusjonen om at hun ikke er verdens smarteste.

 

Det som er betenkelig med dette er at veldig mange gravide førtidssykemelder seg ofte fordi "arbeidsmiljøet er farlig" for fosteret. Det ironiske så er at feks. en skole er et farlig sted for en gravid, mens et utsested fylt av berusede personer i verste "høysesong" er altså en trygt og godt sted for en gravid å være. :hmm:

 

Om noen år, når vi får USA tilstander, her kommer man sikkert etterhvert til å lese i avisen at en gravid saksøker utested for millioner fordi hun ble skadet da hun var på besøk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...