Gå til innhold

Gammelt kamera, nye objektiver?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har funnet en hel koffert på loftet med sikkert 20 år gamle Olympus-objektiver + et kamerahus.

Det jeg lurer på er om det går an å kjøpe et nytt kamerahus som de gamle objektivene kan passe på?

Vet dette er et veldig generelt spm, men er det kanskje noen som vet dette?

MVH Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har funnet en hel koffert på loftet med sikkert 20 år gamle Olympus-objektiver + et kamerahus.

Det jeg lurer på er om det går an å kjøpe et nytt kamerahus som de gamle objektivene kan passe på?

Vet dette er et veldig generelt spm, men er det kanskje noen som vet dette?

Det finnes nok overganger, men du må regne med å miste absolutt alt som heter automatikk. Om det skal være verdt bryet, bør du skrive ned alle spesifikasjonene på alle objektivene, så kan vi vurdere om det er noe å ta vare på. Slett ikke usannsynlig, men du vil nok uansett måtte ha et par nye objektiver til "vanlig" fotografering.
Lenke til kommentar

Olympus originale OM-optikk var glimrende objektiver, og har mange tilhengere den dag i dag. Det vil (hvis du har noen av de virkelig gode) svare seg for deg å kjøpe deg et Olympus-hus. Olympus leverer et originalt adapter for å bruke OM-optikk på deres moderne Fourthirds-hus.

Lenke til kommentar
Olympus originale OM-optikk var glimrende objektiver, og har mange tilhengere den dag i dag. Det vil (hvis du har noen av de virkelig gode) svare seg for deg å kjøpe deg et Olympus-hus. Olympus leverer et originalt adapter for å bruke OM-optikk på deres moderne Fourthirds-hus.

9293878[/snapback]

Hei igjen!

Er virkelig nybegynner i dette, så jeg skrev ned alt jeg kunne finne på objektivene:

-Super OZECK Auto Zoom MC 1:45 f=80-205mm NO 839635 52ø

-PANAGOR Auto Tele converter 2x OM

-PANAGOR PMC Auto Zoom f=35~100mm 1:35 NO 803381 67ø

-OLYMPUS OM SYSTEM G.Zuiko Auto-S 1:1,4 f=50mm 672171

-Super Ozeck Auto Wide Angle MC 1:2.8 f=28mm No.823815 52ø

Kamera-huset står bare Olympus OM-1 på og et nummer på undersiden: 1318544

Takk på forhånd for all hjelp! :)

Legger ved et par bilder

post-137139-1187291214_thumb.jpg

post-137139-1187291230_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Flott kamera er det uansett. Huset med 50mm kan bli et flott, lite kvalitetskamera for ryggsekken på ferie, eller du kan bruke 50mm'eren som portrettobjektiv på en E-510 eller E-410 fra Olympus. Den jobben vil det være ypperlig til, men det er kanskje ikke god nok grunn til å velge et system. Hadde resten av optikken din vært Olympus originalvare, så hadde det stilt seg annerledes. Resten er nemlig billig ræl fra i Norge ukjente fabrikker.

Lenke til kommentar

Akkurat. Selve huset er ikke i "mint condition" akkurat heller. Skoen til blitzen er defekt, selvutløseren defekt og lysmåleren defekt. Så var egentlig bare objektivene jeg var interessert i. Den 28mm vid-vinkelen er det sand inni(!) fant jeg ut.

Fadern fikk kjøpt dette settet for 5000 spenn i 1985 fant jeg ut. Var vel et bedre kjøp på den tida..

Så du mener å kjøpe et helt nytt system vil lønne seg bedre? (å ikke bruke disse objektivene)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe nytt fra bunnen av. Gjerne Olympus. E-410 og E-510 er på vei til å bli de nye wonderboys for tiden. FourThirds-systemet har nå blitt voksen med brukbart utvalg i god optikk, og støy problemene (bildestøy) som plaget de før, er nå løst. Se test av E-510 i siste nr. av Fotografi.

Tom

Lenke til kommentar
Det kan også jeg skrive under på, så du må ikke lese mine innlegg som et argument mot Olympus. Tvert i mot. Du sitter tross alt med et flott portrettobjektiv allerede, så hvorfor ikke?

9298169[/snapback]

Som en oppklaring - jeg tolket ikke deg som negativ til Olympus - kun til objektiv av merket Super Ozeck - lukter Lada, spør du meg :)

Men dete minner meg om min første speilrekfleks - en Olympus OM-10. Siden har jeg hatt Nikon, og Canon - nå Canon Digital. Og det er dager jeg har følelsen at ting bare har gått nedover :hmm: Kanskje på tide å komme tilbake til Olympus?

Tom

Lenke til kommentar

Da setter jeg meg i tenkeboksen jeg!

Takker for alle svar! :)

Bare ett spm til. Hvordan ser dere på eos 400d som et førstegangs kamera for meg som nybegynner? Eller er det andre kameraer som vil passe bedre med henhold til maks ytelse på kameraet og ikke utseende, grep osv..

Lenke til kommentar

Det er mange gode kameraer for deg som nybegynner (alfabetisk):

Canon 400D

Nikon D40 (ev. D40X)

Olympus E-410 (eller E-510)

Pentax K100D Super

Samsung GX-1L

Sony Alpha-100

Hvis mulig, prøv de ut i en butikk - de er alle gode. Så du bør velge det kameraet som ligger best i hånden og virker mest vettug å bruke (menyer, knapper osv).

Bildekvaliteten blir topp når du treffer, uansett - opp til A3 uten problemer.

Tom

Lenke til kommentar
Da setter jeg meg i tenkeboksen jeg!

Takker for alle svar! :) 

Bare ett spm til. Hvordan ser dere på eos 400d som et førstegangs kamera for meg som nybegynner? Eller er det andre kameraer som vil passe bedre med henhold til maks ytelse på kameraet og ikke utseende, grep osv..

Max ytelse på kameraene er temmelig likt, men der det ene er bedre på noe er det andre bedre på andre ting. Alt i alt har det lite å si for nybegynneren. Det som betyr noe, er hvordan du trives med kameraet i hendene dine...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...