koda Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg har to store serier med bilder, tatt med hvert sitt kamera. Nå viser det seg at klokken på det ene kameraet var stilt ca. én time for sent. Er det noen måte å auto-korrigere klokkeslettet for når bildet ble tatt på hele den ene serien? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Det finnes programvare som gjør dette. F.eks. EXIV2: EXIF/IPTC metadata manipulation tool Exiv2 can: * print the EXIF metadata of JPEG images as summary info, interpreted values, or the plain data for each tag (here is a sample) * print the IPTC metadata of JPEG images * print the JPEG comment of JPEG images * set, add and delete EXIF and IPTC metadata of JPEG images * adjust the EXIF timestamp (that's how it all started...) * rename EXIF image files according to the EXIF timestamp * extract EXIF metadata, IPTC metadata and JPEG comments from image files and insert it again * extract the thumbnail image embedded in the EXIF metadata * delete the thumbnail or the complete EXIF metadata from an image Lenke til kommentar
koda Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Ah, glemte å si at dette gjaldt RAW-bilder (NEF), så da blir det kanskje verre..? Lenke til kommentar
koda Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Fant et program som kunne endre exif-info på raw-bilder, men det var svært ustabilt og krasjet hele tiden. Nå viste det seg at kompis som tok bildene med feil klokkeslett, allikevel hadde tatt bilder i jpg, så da ble ting enklere. Testet exiv2, men fant ikke ut hvordan jeg kunne plusse på én time på alle bildene med det, så jeg brukte Photo Studio i stedet. Intuitivt og gratis (det også). Endret 19. august 2007 av koda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå