Gå til innhold

Litt lei av kristen-diss


Anbefalte innlegg

Nåja, skal vel være litt forsiktig med den.

 

At kristne er mindre smarte enn ateister skal du få lov til å dokumentere.

 

Kristendommen er noe man lærer mens man vokser opp, og jo mere foreldrene terper på det, jo større sjangse er det for at du begynner å tro.

9288154[/snapback]

Dokumentasjon.

 

Det var et forsøk på å være morsom. Men jeg tror religiøse har en større sjanse for å bli... hva skal man si? Hemmet i det å forstå ting, siden de er låst inni boksen med "gjøre og høre som bibelen sier"-ting.

9288293[/snapback]

 

Jeg er faktisk enig.. men det står også i bibelen at kunnskap er en tung byrde... jeg derimot føler som kristen at jeg forstår så alt for mye og skulle av og til ønske at jeg ikke hadde vært borti eller.. skal man si.. kjent til så mange forskjellige sider av live her nede.. i forhold til mine kristne venner.. mange av dem har opplevd så lite vondt at de ikke forstår mine synspunkter i ting.. kanskje ingen skjønner hva jeg mener nå men det jeg prøver å si er at det ikke nødvendigvis er en negativ ting å ikke kunne sette seg inn i andres situasjoner eller å vite hvordan det kjennes ut?

 

Jesus sa en gang at for ingen kommer inn i himmelriket uten å bli som ett barn... barn er lette og de forstår veldig lite.. de aner ikke hva som står i gamle testamente om homofili(homofili er fienden.. ikke homofile) eller om eldgamle regler i GT(som egentlig bare var ment for israels ætt for at de skulle være ett folk man kunne se var jøder og slik at folk måtte spørre for å finne d ut..) Barn vet ikke om abort.. eller depresjon.. eller voldtekt.. Jesus sa elsk din fiende... jeg forstår mine fiender veldig godt.. derfor er det vanskelig å elske dem.. jeg vet hvordan de tenker og har kjent hvordan det er å være dem.. derfor er det enormt vanskelig å like dem.. men hvis jeg ikke visste det ville jeg kanskje ikke tenkt stygge tanker om dem..? kanskje?

 

Vi lever i en verden som er fylt me ondskap og Gud har sagt at han en dag skal åpne himmelen og stå foran oss og alle skal knele for han.. Ikke fordi han er maktsyk (folk som tror Gud er maktsyk har ikke lest en tøddel i bibelen) ikke fordi han absolutt vil det, men fordi vi kommer til å ville det når vi ser ham.. da er det for sent for noen (om disse ender på ett vondt sted for evig tid er det noen som tror og ja beklager å si det, men de mener det er bibelsk og det er trist.. jeg tror ikke det.. jeg har diskutert med 100vis av kristne, kastet på med bibelvers og ingen har klart å målbinde meg.. men en ildsjø blir det.. men for evig? ikke min Gud!) Men fordi vi lever i en verden fylt me ondskap, fordi vi var ulydige og Gud ikke kunne ha nærvær med oss når vi visste forskjellen på godt og ondt... (ringer det en bjelle? godt og ondt og bli som ett barn?) burde vi da omfavne verden og alt den har å tilby? Sex, penger, makt.. personlig tilfredsstillelse som ikke varer, men som frister oss enhver?

 

Et enkelt spørsmål.. for jeg er kristen.. og det er dette min tro handler om.. om å være ydmyk (om jeg er god på det er noe annet), at man skal ikke "ruse" seg på alt i denne verden for da kommer man lengre og lengre ifra der man egentlig vil være.. I sammen med Gud.. og det vil alle..

 

Videre kan jeg jo ta med andre spørsmål folk har innpå her:

Gud er dømmende? Jo han kan virke sånn i Gamle Testamente men Bibelen er ikke bare skrevet for deg.. Den var skrevet for folk for 4000 år siden også... da steinet man folk.. hadde Gud sagt elsk hverandre da tror jeg kristendommen hadde dødd ut for lenge siden..

 

Homofili? Gud elsker alle homofile.. står svart på hvitt i bibelen.. men han hater synd (synd er ikke en del av deg, du bare føler det og Gud gjør ikke forskjell på synd) Det er synd på deg hvis du liker personer av samme kjønn, men det er en sykdom som kom etter syndefallet som alle andre sykdommer.. og vær så snill og ikke misforstå meg nå (hvis det er noen homofile eller lesbiske innpå her).. Jeg mener ikke at du er en sykdom.. jeg mener at du har fått det vanskeligere etter syndefallet akkurat som mennesker me downs syndrom eller blinde..

 

Har ikke vitenskapen motbevist Gud? www.creationscience.com eller søk på Kent Hovind på Youtube.com... Vitenskapen er der den men forskere i dag hadde mistet jobben sin hvis de hadde vært kreasjonister. Dr. Kent Hovinds seminar er å anbefale hvis du liker å se faktaene på bordet om hvor mye løgn/fjerne teorier/hypotetiske antagelser som har blitt spyttet ut de siste årene fra forskere som trenger stipendier.. (ikke en gang begynn me darwin som er motbevist 1 million ganger av hans egne..)

 

Ja jeg er kristen og ja jeg risiker å bli bombet me threads etter dette men du misforstår hvis du tror jeg bare er godtroende... Jeg har hørt alt før, alt er blitt slengt dritt om... jeg er blitt kalt dømmende, naiv og dum for det jeg tror på og jeg tror ikke at du (hvis du er ute etter det) kommer til å oppnå ett nytt resultat med å prøve noe annet enn hva jeg har glemt å nevne... Denne posten er kun for at noen (kanskje en) innpå her skal forstå at jeg.. er kristen.. ikke hemmet... ikke dum.. ikke dømmende.. ikke en avviker i samfunnet.. ikke gal.. ikke "superkristen" (som noen ville kalle det).. ikke vokst opp i kristent hjem.. IKKE annerledes fra noen av dere.. men likevel personlig kristen...

 

19 år

Mann

Sandnes, Stavanger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et enkelt spørsmål.. for jeg er kristen.. og det er dette min tro handler om.. om å være ydmyk (om jeg er god på det er noe annet), at man skal ikke "ruse" seg på alt i denne verden for da kommer man lengre og lengre ifra der man egentlig vil være.. I sammen med Gud.. og det vil alle..

 

Ikke alle nei, slutt å sett ord i munnen på andre !

 

Denne posten er kun for at noen (kanskje en) innpå her skal forstå at jeg.. er kristen.. ikke hemmet... ikke dum.. ikke dømmende.. ikke en avviker i samfunnet.. ikke gal.. ikke "superkristen" (som noen ville kalle det).. ikke vokst opp i kristent hjem.. IKKE annerledes fra noen av dere.. men likevel personlig kristen...

 

Og slik jeg ser det prøver du bare å vise at du er kristen, ikke starte noen diskusjon på noen måte (selv om det garantert blir det).

 

Og er fortsatt ikke vits å prakke ditt livssyn på andre - det bare irriterer noe grenseløst :realmad:

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Denne posten er kun for at noen (kanskje en) innpå her skal forstå at jeg.. er kristen.. ikke hemmet... ikke dum.. ikke dømmende.. ikke en avviker i samfunnet.. ikke gal.. ikke "superkristen" (som noen ville kalle det).. ikke vokst opp i kristent hjem.. IKKE annerledes fra noen av dere.. men likevel personlig kristen...

 

Alt dette er greit -- men *hvorfor* er du kristen, lissom?

 

Fordi blomstene lukter så fint og fordi biene ikke stikker deg?

Tviler på det.

 

Hadde du vært kristen dersom ingen andre var kristen?

Tviler på det -- det finnes tross alt nesten ingen som tilber Odin, Amun-Re eller Mithra lengre, selv om de aldri er motbevist -- og selv om alle har hellige skrifter som har overlevd kirkens brenning av annen-gudelig materiale.

 

Hvorfor tror du på en gud som er beskrevet i en bok som begynner:

 

Gud skaper verden

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

6 Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. 7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den. 8 Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag.

9 Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg på ett sted, så det faste land kommer til syne!» Og det ble slik. 10 Gud kalte det faste land for jord, og vannmassen kalte han hav. Og Gud så at det var godt.

11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 13 Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag.

14 Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. 15 De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.» Og det ble slik. 16 Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. 17 Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse ut over jorden, 18 til å råde om dagen og natten og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. 19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.

20 Gud sa: «I vannet skal det myldre av liv, og fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» 21 Og Gud skapte de store sjødyrene og alt liv som det yrer og kryr av i vannet, hvert etter sitt slag, og alle dyr som har vinger til å fly med, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 22 Han velsignet dem og sa: «Dere skal være fruktbare og formere dere og fylle vannet i havet, og fuglene skal formere seg på jorden!» 23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.

24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt.

 

Les teksten og sammenlign den med det vitenskapen har lært oss...

 

Første feil:

Gud skapte jorden før solen og stjernene..?

 

Andre feil:

Himmelen er det som skiller vannet på jorden fra det store blå havet vi ser der oppe..?

 

Tredje feil:

Stjernene er små lys på himmelen som skal vise høytider?

 

Fjerde feil:

Lyset han skapte kom *ikke* fra solen -- dag og natt fantes før solen?

 

Femte feil:

Han skapte plantene *før* han skapte solen?

Uten sol ville jorden være -270 grader celsius, og planter ville ikke kunne eksistert.

 

Sjette feil:

Han skapte solen og månen, to lysende objekter, en til å lyse om dagen og den andre om natten?

Månen reflekterer, og har ikke eget lys...

 

Syvende feil:

Gud skapte alle dyr og planter som de er i dag...

 

Ikke verst å gjøre så mange notatfeil i løpet av først uka.

Dersom jeg skapte et univers tror jeg at jeg ville husket hendelsesforløpet bedre...

 

Hvis du sier at dette ikke har noe med kristendommen å gjøre tar du uendelig feil:

Dette er hva Jesus trodde på.

 

De kristne tilber en skikkelse som tror at månen er en form for sol som ligger inni en kokong med hav på begge sider, hvor solen og månen og englene ligger mellom...

 

Det er helt absurd -- og kanskje er det nettopp derfor kirken viker vekk fra gamletestamentet...

 

Men uten gamletestamentet ville aldri Jesus kunne kalle seg messias -- det er tross alt denne sterkt forvrengte verden beskrevet i gamletestamentet Jesus forkynnet og trodde på.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Har ikke vitenskapen motbevist Gud? www.creationscience.com eller søk på Kent Hovind på Youtube.com... Vitenskapen er der den men forskere i dag hadde mistet jobben sin hvis de hadde vært kreasjonister. Dr. Kent Hovinds seminar er å anbefale hvis du liker å se faktaene på bordet om hvor mye løgn/fjerne teorier/hypotetiske antagelser som har blitt spyttet ut de siste årene fra forskere som trenger stipendier.. (ikke en gang begynn me darwin som er motbevist 1 million ganger av hans egne..)

 

Kent Hovind er ikke annet enn en stor løgner og bedrager. Han har ingen utdannelse innen biologi eller realfag, og "doktorgraden" hans er ikke annet enn en spinnoff, en grad han fikk fra fjernundervisning i "kristen lære" (fra et religiøst "unviersitet" som ikke engang tilbyr dette lengre).

 

Denne Hovind sitter nå i fengsel (dømt til 10 års fengsel, samt må betale tilbake 600,000$ til den amerikanske staten) for skattesvindleri.

Lenke til kommentar

Ut fra et rent vitrenskapelig prinsipp for bevisføring har en ikke bevis i den forstand en har bevis for lysets hastighet, men indisiene er så nær bevis en kan komme. Jeg nevner i fleng:

Den som leser dette er jo et bevis på evolusjon, hjernen, øyet, halebenet, i heletatt kroppens fysiologiske oppbygning, embryologi, transisjonelle fossiler, all kunnskap vi har tilegnet oss innen biologi. Listen er lang, enormt lang og bevisføringen er mildt sagt overveldende i forhold til standpunktet en finner i enhver religiøs skrift som dogmatisk og bastant sier "sånn er det bare" uten en eneste åpning for kritisk tolkning.

 

Å diskutere med kreasjonister vil jeg si er (med fare for å terge på seg noen femåringer) omtrent som å forklare en femåring om aerodynamikk, de mangler rett og slett grunnlag for å forstå enkelte ting, eller de skyver vekk evnen til rasjonell tankegang i spørsmål som kommer inn på det som er fremsatt innen deres oppfatning om hva som er riktig. Eller i kreasjonistenes tilfelle; hva som er deres tro.

 

Istedet for å komme med solid, vitenskapelig argumentasjon henvises det til sjarlataner som Hovind, "hellige" skrifter, pseudovitenskap og annet oppspinn, det hele munner som oftest ut i personangrep og sutring som "jammen det står her og da MÅ det være slik" når de innser at de ikke kan komme med solid argumentasjon.

 

Kreasjonister er en skam for menneskeheten!

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Skulle tro dere synes religionen hans var en gammel versjon av "hiv".

9298973[/snapback]

Det er neimen ikke langt ifra. Religion fungerer nesten som et virus idet det angriper verten, kobler fra fornuften (med hensyn til det selv), virker fordummende og sørger for videre spredning (blant annet ved å beordre misjon), lik alle andre memes. Overtro og religion er med på underminere den fantastiske progresjon vitenskapen har gitt oss. Tror du vi ville sitte med datamaskiner om vi hadde fortsatt å slumre i middelalderen med heksebrenning, inkvisisjoner og kristenindoktrinering?

 

Og jeg er dessuten lei av all klagingen over at skeptikere og vitenskapsmenn ikke er åpne nok. Det er faktisk stikk motsatt! Det ypperste i religion er å lukke seg inne med blind tro - å holde dogmatisk på en gammel overbevisning, uavhengig av menneskelig utvikling. Vitenskapen forandrer sitt syn kontinuerlig og er alltid åpen for nye ideer og endringer.

 

Vi må ikke diskriminere og gi et fåtall idéer urettmessig stor respekt fordi det går innunder kategorien "religion". Alle må vurderes mot det samme grunnlag - virkeligheten. Går en idé mot reelle observasjoner, er den en vrangforestilling. Så enkelt er det.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Jeg viste det kom, og jeg er uenig. Om en sykdom kan gjøre noe positivt for et menneske, greit, da kan kristendom være en sykdom.

9299041[/snapback]

Klart noe er positivt om du bare se på det positive. Men har du tenkt å ta med hva annet det også kan gjøre? :whistle:

 

Jeg ser ikke på det som en sykdom, jeg ser på det som naivitet. Alle skal få være naive på noen punkter.

9299041[/snapback]

Nei, barn skal få lov til være naive på noen punkter. Rasjonelle, voksne mennesker skal ikke tro på eventyr og ikke kunne bli kritisert for det. Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Det er snart sånn at møter jeg en som er kristen (religiøse av alle slag egentlig) tar jeg automatisk et skritt tilbake og lar tulling alarmen gå. Hadde en sånn kristen fanatisker (som dessverre ikke var innlagt enda!!) på døra i går og det var helt utrolig hvor mye vrøvl han klarte å få vrengt ut av seg på de minuttene han sto på trappa. Totalt blink for fakta tutet han i vei om hvor deilig han og gud (i den rekkefølgen) hadde det om dagen og hvordan han før hadde vært kriminell før han ble frelst og så det berømte lyset. (Nå har det seg sånn at jeg "kjenner" /vet hvem han er og har han vært kriminell så har vel jeg vært hitler jeg da i sammenligning. Fyren er og blir en noksagt og det hjalp ikke det spøtt at han hadde satt på seg eventyr briller, for å si det sånn) Han ramset opp i fleng "beviser" på at denne guden finnes. Han, og mange, mange MANGE med ham hadde sett denne guden både titt og ofte forsto jeg og det er ikke å overdrive når jeg sier at tulling alarmen gikk på ganske fort.... :dribble:

Jeg fikk også høre at de folkene som drev med vitenskap (han greide å få "vitenskap" til å høres ut som et banneord faktisk!!) bare var sjarlatanere, løgnere og guds bespottere og flippet nesten ut da jeg sa at vitenskapen faktisk kunne bevise det de sa og mente, noe de religiøse ikke kunne og det var vel omtrent her i samtalen at JEG fikk horn og hale i hans øyne og han så på meg som om jeg hadde stukket baken opp i ansiktet hans og dratt skinkene fra hverandre! Jøss som jeg fikk høre det! Jeg gidder ikke å gå i detaljer, men det var visstnok varmt der jeg og hele min slekt, inkludert guttungen på tretten som sto bak meg, kom til å havne når vi parkerte tøflene for godt! (Jeg måtte unskylde fyren til min sønn senere.... sa at sånn blir du når du tror for mye... :cool:

)

 

Så trampet han ut av gården og forhåpentligvis har han satt et stort rødt kryss i adresse lista si over adressa mi :D og kommer aldri igjen...

 

Og sånne får gå løse? Jøss.....

 

 

Åpne ditt sinn og tenk kritisk. Finn bevis.

 

Tror dette er motto for de fleste ateister/ikke troende. Sluk rått alt du hører som inneholder religion ser ut til å vere motto til religiøse... og det til tross for at bevisene er der! Men det var det å se dem da... ækk'e lett det der...

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Har ikke vitenskapen motbevist Gud? www.creationscience.com eller søk på Kent Hovind på Youtube.com... Vitenskapen er der den men forskere i dag hadde mistet jobben sin hvis de hadde vært kreasjonister. Dr. Kent Hovinds seminar er å anbefale hvis du liker å se faktaene på bordet om hvor mye løgn/fjerne teorier/hypotetiske antagelser som har blitt spyttet ut de siste årene fra forskere som trenger stipendier.. (ikke en gang begynn me darwin som er motbevist 1 million ganger av hans egne..)

 

Hvor kommer han fra?

 

Hvor går han hen?

 

Hvor oppstår miljøene som kaster vitenskap -- det vi har lært om verden gjennom forskning -- og aksepterer hva som helst som kommer fra ønsktenkningsmiljøet sitt?

 

Det høres ikke akkurat ut som om han er den eneste i venneflokken som har dette negative synet på vitenskap og overdrevet tro på menneskets evne til å forstå verden gjennom bibelen....

Lenke til kommentar

jeg husker fortsatt hvordan det var på konfirmasjonsleiren for en 2 år siden, vell jeg har gått i kirken på juleaften og slikt, så jeg valgte å konfirmere meg i kirken, men den konfirmasjons leirer fikk meg til å bli alt annet enn kristen... Det var mange "jentete" gutter som satt og preiket om hvordan de fant roen og håpen i kirken og at det "reddet" dem osv.. jeg ble kvalm.. det er ikke rart at kristendommen forandret norge fra å være det barskeste landet for ekte vikinger til et land med hauger av gutter som burde vært jenter...

 

tragisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...