Dragen Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hei. Er det noen partier som vil øke sosialhjelpen hvis de kommer til makta etter kommunevalget 07? Som tidligere nevnt (i media) ved forige stortingsvalg, ligger sosialhjelpen langt under det som kan regnes som vanlig utgiftsnorm. Det ble utregnet at en mann på 22-25 år brukte i underkant av 6000,- i måneden på livsnødvendige ting som mat, hygiene, klær/sko, vaskeprodukter (til gulv/vindu/bad, klær), og sosiale utgifter som telefon/internett (hvorvidt telefon/internett er sosialt skal ikke diskuteres i denne tråden). Staten har satt 4600,- i tillegg til husleie (som har en grense på latterlige 4400,- i lillehammer) som anbefalt sosialhjelp for livsopphold. Per i dag så ligger livsopphold i Lillehammer for enslige og enslige med 1. barn i Lillehammer på kr 4739,- +husleie og evt. strøm. Merk dere at denne gjelder for "enslige med 1. barn". I livsopphold medregnes følgende: Mat og drikke. Klær og sko. Personlig hygiene og vask av bolig. Telefon. TV-lisens og abonnement på en avis. Fritidsaktiviteter for både klient og barn. Tannlegebehandlig etter en grense. Transport til tvunget tiltak (f. eks. kurs). Støtte gis av NAV Arbeid hvis avstand ligger over 6 km en vei. De fleste skjønner at dette vil bli mer enn 4600,-. De fleste skjønner også at man ikke får jobb når man møter opp med hullete klær. Og selv om det finnes tilbud, så får man ikke råd til mat, drikke, såpe og deo, hvis man må kjøpe klær til ett jobbintervju. Og hva hvis man får en uvented utgift selv om sosialen dekker det? Man må vente 2-5 uker på å få igjen pengene, hvor man da sitter med innovermage som skriker etter næring. Så, tilbake til spørsmålet mitt: Er det noen partier som vil øke sosialhjelpen hvis de kommer til makta etter kommunevalget 07? Er det i det hele tatt ett parti som vil hjelpe oss sosialklienter til å komme oss ut av det helvetet vi sitter i? Og ikke kom med at studenter har mindre enn oss. Dere studenter kan ta dere en deltidsjobb uten å miste stipend. Vi sosialklienter blir straffet hvis vi tjener ei krone ekstra. Kommunene trekker nemlig lønna fra sosialstønaden, inkl. husleia. Og jeg vil også si, før du som alltid kommer med sånne uttalelser kommer, at det er ikke alle sosialklienter som er late og snylter på staten. Det er faktisk noen som vil ha en jobb, som vil ha mer enn 4600,- i måneden, som vil ha råd til å bli med venner på byen, som vil ha råd til å bytte ut pcen fra 2002. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Transport til tvunget tiltak (f. eks. kurs). Tvunget tiltak? Slik snakker vel kun ekte snyltere. Tiltak er til for opplæring for å få de som ikke finner seg jobb ut i jobb, men med dagens arbeidsmarked kan jeg ikke skjønne at dette skal være nødvendig. Og ikke kom med at studenter har mindre enn oss. Dere studenter kan ta dere en deltidsjobb uten å miste stipend. Vi sosialklienter blir straffet hvis vi tjener ei krone ekstra. Kommunene trekker nemlig lønna fra sosialstønaden, inkl. husleia. Og jeg vil også si, før du som alltid kommer med sånne uttalelser kommer, at det er ikke alle sosialklienter som er late og snylter på staten. Det er faktisk noen som vil ha en jobb, som vil ha mer enn 4600,- i måneden, som vil ha råd til å bli med venner på byen, som vil ha råd til å bytte ut pcen fra 2002. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noen problemer med å finne en jobb som gir atskillig mer enn 4600 i måneden i inntekt. Det er fullt av ledige jobber i Norge og de fleste stiller ikke spesielle krav til påkledning. Man må virkelig yte aktiv motstand om man er frisk og ikke finner seg en jobb idag. Målet må selvsagt være å komme seg i jobb snarest mulig, ikke å lage til en ordning som man kan leve komfortabelt på uten å gjøre noe. Jeg kan ikke skjønne at det skal være samfunnets oppgave å brødfø friske mennesker som ikke gidder jobbe. Endret 16. august 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Tvunget tiltak? Slik snakker vel kun ekte snyltere. Tiltak er til for opplæring for å få de som ikke finner seg jobb ut i jobb, men med dagens arbeidsmarked kan jeg ikke skjønne at dette skal være nødvendig. Du kan faktisk ikke si nei til disse tiltakene. Ikke uten å miste de få pengene du får. De viser heller ikke hensyn til om man man har gått på det samme tiltaket eller lignende tiltak før. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noen problemer med å finne en jobb som gir atskillig mer enn 4600 i måneden i inntekt. Det er fullt av ledige jobber i Norge og de fleste stiller ikke spesielle krav til påkledning. Man må virkelig yte aktiv motstand om man er frisk og ikke finner seg en jobb idag. Målet må selvsagt være å komme seg i jobb snarest mulig, ikke å lage til en ordning som man kan leve komfortabelt på uten å gjøre noe. Jeg kan ikke skjønne at det skal være samfunnets oppgave å brødfø friske mennesker som ikke gidder jobbe. 9290876[/snapback] Det skulle ikke ta lange stunda før denne kommentaren kom. Du leste heller ikke hele innlegget mitt. Saken er om om det er ett eller flere partier som vil gjøre noe med det, og ikke om du som aldri har trunget hjelp og ikke vet åssen det er å leve på fattigdomsgrensa skal betale for at folk trenger hjelp. Og ja, det finnes flusst av jobber i Norge, men det finnes ikke nok jobber hvem som helst kan ta. Dette er offtopic. Diskusjoner om hvorvidt samfunnet skal betale for at folk snylter eller trenger hjelp skal ikke tas i denne tråden. Ontopic: Er det noen partier som vil øke sosialhjelpen hvis de kommer til makta etter kommunevalget 07? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Tvunget tiltak? Slik snakker vel kun ekte snyltere. Tiltak er til for opplæring for å få de som ikke finner seg jobb ut i jobb, men med dagens arbeidsmarked kan jeg ikke skjønne at dette skal være nødvendig.Du kan faktisk ikke si nei til disse tiltakene. Ikke uten å miste de få pengene du får.Jeg er klar over det, og det er derfor jeg reagerte på formuleringen din. Hvorfor skal mine skattepenger gå til å brøfø arbeidsføre personer som hverken gidder å jobbe eller gjøre noe for å få seg en jobb?Det skulle ikke ta lange stunda før denne kommentaren kom. Du leste heller ikke hele innlegget mitt.Saken er om om det er ett eller flere partier som vil gjøre noe med det, og ikke om du som aldri har trunget hjelp og ikke vet åssen det er å leve på fattigdomsgrensa skal betale for at folk trenger hjelp. Det var nettopp å lese hele innlegget ditt jeg gjorde. Det de fleste partiene bryr seg om er å få de som er i den situasjonen, men som faktisk er arbeidsføre, raskest mulig ut i arbeid. RV vil antagelig at alle skal ha det like godt uansett hva de gjør, men de står også for en samfunnsmodell som ikke fungerer i det hele tatt.Og ja, det finnes flusst av jobber i Norge, men det finnes ikke nok jobber hvem som helst kan ta.Jo, idag finnes det jobber til absolutt alle som er arbeidsføre. I sommer var det til og med sommerjobber til alle som ønsket det og det er unikt. Det er imidlertid mange som har funnet ut at de får det nesten like bra uten å jobbe og foretrekker det. Spørsmålet burde være hvordan får man disse raskest mulig ut i arbeid igjen. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg er klar over det, og det er derfor jeg reagerte på formuleringen din. Hvorfor skal mine skattepenger gå til å brøfø arbeidsføre personer som hverken gidder å jobbe eller gjøre noe for å få seg en jobb? Det artig er jo at de som er motstandere av sosialklienter alltid ender opp med å trekke seg fra slike debatter. Det er mulig å hevde at det å ikke ha noen støtteordninger for arbeidsføre arbeidsledige har mange negative konsekvenser for samfunnet. Det fører til at arbeidsgiver får for mye makt over arbeidstakerne, at de lavere lønningene presses nedover og at stresset generelt i samfunnet øker fordi folk er livredde for å misslykkes. Det siste kan man se klart i land som Japan og Singapore. Saken er vel at Frp i likhet med Hitler og Stalin mener at "alle i jobb" er viktigere enn at samfunnet skal være best mulig å leve i. Jo, idag finnes det jobber til absolutt alle som er arbeidsføre. I sommer var det til og med sommerjobber til alle som ønsket det og det er unikt. Det er imidlertid mange som har funnet ut at de får det nesten like bra uten å jobbe og foretrekker det. Det er alltid noen som ikke klarer å få seg jobb. Det ser man ved at det er noen som ikke klarer det også i land som Japan og USA som ikke har noe særlig med støtteordninger for arbeidsføre. Det er jo mange som er i posisjoner mellom det å være ufør og det å være hundre prosent arbeidsfør for alle jobber. Det er dessuten fortsatt flere ledige enn det er utlyste jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå