Gå til innhold

D50s lysmåler bommer totalt?

Anbefalte innlegg

Hei,

i det siste har jeg hatt store problemer med lysmålingen på mitt D50. Det virker som om kameraet konstant over- eller under-eksponerer (hovedsakelig undereksponering), ofte med +/- 2.0 EV. Dette skjer uansett hva jeg tar bilde av, til og med i bilder med lite kontrast. Skyter i blenderprioritetmodus. Problemet har har oppstått sånn roughly de siste 3-4 månedene (kjøpte kamera for ca. ett år siden). I det siste har lysmålingen blitt litt forverret etter at jeg byttet ut kitobjektivet med sigma sin 18-50 f2.8. Har ikke noe støv på sensor e.l, så forstår ikke hva problemet kan komme av. Som sagt var lysmålingen mye bedre fram til for en del måneder siden. Noen som har peiling på hva problemet kan være? Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har peiling på hva problemet kan være?

Ingen anelse om hva problemet kan være, men har du forsøkt å gjenopprette fabrikkinnstillingene? Det kan være at du har klart å legge inn litt "klønete" innstillinger et sted, evt. at andre har gjort det for deg. Ville forsøkt i hvert fall...
Lenke til kommentar
Du har vel ikke klart å sette på bracketing funksjonen?

9311831[/snapback]

Nei. Som sagt er dette noe som har vart i lengre tid.

Hvilken type lysmåling bruker du?

9316740[/snapback]

Jeg bruker hovedsakelig spot og matrix - matrix når himmelen, eller andre sterke lyskilder, ikke er med i bildet og hovedsakelig spot når det er tilfellet. :) Problemet er uansett tilstede samme hvilken type lysmåling jeg bruker.

Kommer nok til å sende kameraet til "undersøkelse" om et par uker om ikke noe endrer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...