anon12234 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Knipsa litt bilder av bikkja f/5.6 M ISO: 100 1/60s 68mm croppet ned litt på det andre - ja, vet at bakgrunnen er for lys øverst Endret 15. august 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Nå skal jeg først innrømme at jeg ikke er en stor fan av hunder, men sant, bildet ditt handler ikke om hva jeg er fan av eller ikke. Bildemessig så synes jeg du har truffet veldig godt på fokusen, og fått et uttrykk som får hunden din til å se skikkelig trist ut. JEg vet ikke hva de prikkene under øynene er, men jeg overbeviser meg selv om at det er tårer, noe som understreker uttrykket til hunden i enda større grad. Så teknisk sett, så vel som motivmessig synes jeg dette virker som et veldig godt bilde. Men (og det er alltid et men, er det ikke?), etterbehandlingen tror jeg jeg kan styre min begeistring for. Jeg vet jo ikke hvordan bildet var originalt, og jeg må innrømme at jeg liker svart/hvitt-tonene du har fått til på gresset. Det ser veldig skjørt og fint ut, som om det var laget av sukker liksom. Det ser derimot ut som at du har markert hunden og desaturert alt rundt, slik at hunden skulle være "i farger". Dette funker i mange sammenhenger, men akkurat her så tror jeg hundens farge arbeider mot deg. Den har fått et brunsvart preg som ikke harmonerer med de valørene du har fått frem i gresset. Den ser altså rett og slett klippet inn ut, noe som gjør at det hele ser litt urealistisk ut. Det blir litt som når noen "kjører bil" i gamle filmer, og du ser at de er inne et et studio, med et lerret bak som spiller av en tidligere innspilt landskapsscene. I alle fall. Jeg lurer på om det kanskje hadde hjulpet om du hadde kjørt hele bildet i Sepia eller noe etterpå, men desverre så er jeg ikke så inn på bilderedigeringsprogram, og har ikke funnet muligheten hverken i Elements 2.0, Painter IX, eller Gimp. Tanken er i alle fall å få hunden mer integrert i helheten. Det ble nok kanskje litt mye kritikk her nå på et valg du selv har gjort utifra kunsteriske hensyn. Poenget var uansett, et bra bilde selv for folk som meg som ikke regner seg som hunde-elskere, men et noe rart valg i etterbehandling. Om du ikke har gjort noe etterbehandling, men har tatt hele bildet i svart-hvitt entene i bilderedigeringsprogram eller kamera, så kan du se bort fra den delen av kritikken. Da er det bare øynene mine som spiller meg et puss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå