Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ugunstig å la bilen trille i fri?


kjaks

Anbefalte innlegg

Mine erfaringer med en focus tdci tilsier iallefall at en sparer diesel. Et forbruk på 0.4 med to ekstra passasjerer i bilen på en bil som har oppgitt langkjøringsforbruk på 0.45 og som tidligere ikke har brukt under 0.5 på tvilsvarende strekker tyder iallefall ikke på noe annet. Dette handler ikke bare om bakker, men også slakke flater og slike etter en bakke. Tro det eller ei, men det er utrolig hvor mange plasser det er mulig å trille i stedet for å måtte gi litt gass for å holde farten. En kan også trille opp i fart, for å unngå drivstoffkrevende aksellerasjon, for så å koble den inn i 5. gir i 60-70. Om en har noen bak så tilpasser en selvfølgelig kjøringen etter det, men om jeg skal spare optimalt med drivstoff så foretrekker jeg å ha fri vei både foran og bak.

 

Diskusjonen om hva som krever mest drivstoff av å trille i fri og trille på giret føler jeg ikke kan gi svar på om kjøring med hyppig trilling sparer drivstoff. Det virker som et vanskelig spørsmål å finne ut bare i teorien, men det som har kommet fram i denne tråden er jo veldig relevant, for all del.

 

Er det forresten noen som har litt info om "fuelcut" ved motorbrems? Hadde vært interessant da jeg ikke har god greie på dette og hvilke biler som evnt. har det.

9309093[/snapback]

Slike som deg minner meg om noen folk jeg hørte om her en gang.

Full gass opp en bakke, stoppe motoren og trille ned igjen på andre siden.

Sparte sikkert mye på det ja :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg setter opp noen meninger rundt dette, da jeg føler jeg har god peiling på dette.

 

For det første. Jeg har kontrollert kjørecomputeren opp mot hva jeg fyller.

 

Bil: A2,1,2tdi. Når jeg kjører i eco program 2, så frigjør faktisk bilen i nedoverbakker når jeg slipper gassen. Så ja. Det er mye å spare på å utnytte terrenget riktig.

Man skal ikke være til hinder for de bak seg, men man kan tilpasse sin kjørestil slik at man kjører rimeligst mulig.

Når man triller bruker bilen mellom 0,05 og 0,1 l pr mil (litt avhengig av biltype) Når man har bilen i gir bruker bilen 0,0 om man ikke rører gassen. Men poenget er at mange bakker er slik at man må holde "litt" gass nedover, ellers så bremser det mer enn det skal og man klarer ikke å holde rett hastighet. Dermed har man et forbruk i nedoverbakker som er høyere enn man hadde hatt om man triller. Når man triller kommer man også lenger før man må gi gass igjen. Slik sett er det mye å spare på dette. Når det kommer til problemet med bremser,bruk og varmgang, er dette egentlig ikke noe problem om man har litt peil.

Har man litt peil så bruker man motorbremsen når den trengs og trenger ikke engang å røre bremsene. Jeg kan fint kjøre 10 mil på landevei uten å røre bremsepedalen. Da har jeg god avstand og planlegger kjøring ned til minste detalj. Det er ikke bra å aldri røre bremsen, så noe bremser jeg jo. Og trykker til engang i blandt. De skal jo brukes av og til for å holdes vedlike.

 

Er du god på ecodriving så greier du å kjøre gjennom en by og langt på landevei uten å nesten touche bremsen. Hver gang du bruker bremsen har du faktisk vært uøkonomisk og planlagt din kjøring dårlig. Man må ikke bråbremse foran lyskryss, eller opp i 80kmt mellom hvert rødlys.

 

Jeg har perfeksjonert min ecodriving, men har flere nivåer av ecodriving. Nivå 1,2 og 3. Nivå er litt vel ekstremt og går utover de som ligger bak da jevn hastighet ikke holdes, derfor blir nivå 3 når jeg er alene på veien. Da er jeg nede i 0,276 L pr mil.

Lenke til kommentar
Mine erfaringer med en focus tdci tilsier iallefall at en sparer diesel. Et forbruk på 0.4 med to ekstra passasjerer i bilen på en bil som har oppgitt langkjøringsforbruk på 0.45 og som tidligere ikke har brukt under 0.5 på tvilsvarende strekker tyder iallefall ikke på noe annet. Dette handler ikke bare om bakker, men også slakke flater og slike etter en bakke. Tro det eller ei, men det er utrolig hvor mange plasser det er mulig å trille i stedet for å måtte gi litt gass for å holde farten. En kan også trille opp i fart, for å unngå drivstoffkrevende aksellerasjon, for så å koble den inn i 5. gir i 60-70. Om en har noen bak så tilpasser en selvfølgelig kjøringen etter det, men om jeg skal spare optimalt med drivstoff så foretrekker jeg å ha fri vei både foran og bak.

 

Diskusjonen om hva som krever mest drivstoff av å trille i fri og trille på giret føler jeg ikke kan gi svar på om kjøring med hyppig trilling sparer drivstoff. Det virker som et vanskelig spørsmål å finne ut bare i teorien, men det som har kommet fram i denne tråden er jo veldig relevant, for all del.

 

Er det forresten noen som har litt info om "fuelcut" ved motorbrems? Hadde vært interessant da jeg ikke har god greie på dette og hvilke biler som evnt. har det.

9309093[/snapback]

Slike som deg minner meg om noen folk jeg hørte om her en gang.

Full gass opp en bakke, stoppe motoren og trille ned igjen på andre siden.

Sparte sikkert mye på det ja :roll:

9312801[/snapback]

Hvem har sagt noe om full gass opp en bakke? Hvem har sagt noe om å stoppe motoren? Å aksellerere opp i fart midt i en bakke er det minst drivsoffbesparende en kan gjøre. Jeg pleier å aksellerer opp til et turtall med høyt dreiemoment, evnt. holde meg på et turtall med høyt dreiemoment (diesel), noe mellom 1800 og 1900 rpm. Trenger ikke gi noe mye gass da. Gjør jeg meg virkelig så dårlig forstått at du kommer med den tåpelige der?

Lenke til kommentar

Triller/bremser man for mye på gira ruster bremsene opp. Og det er et hverdaggslig problem som man ser hver dag... folk tør ikke bruke bremsene og de trenger heller ikke fordi motoren kutter alt av bensin.

 

Ellers sånt rent teoretisk så sliter du utløserlager,svinghjulslager og trustelageret til veivakselen når du triller med clutchpedalen inne.

Lenke til kommentar
Triller/bremser man for mye på gira ruster bremsene opp. Og det er et hverdaggslig problem som man ser hver dag... folk tør ikke bruke bremsene og de trenger heller ikke fordi motoren kutter alt av bensin.

 

Ellers sånt rent teoretisk så sliter du utløserlager,svinghjulslager og trustelageret til veivakselen når du triller med clutchpedalen inne.

9314813[/snapback]

 

Man setter jo selvfølgelig bilen i fri. Kjører ikke med clutchen inne vel?

Lenke til kommentar

Fine erfaringer du kommer med der, Ditech. Det er akkurat det med at en kan ha den i fri kontra å måtte gasse litt for å holde hastigheten som en kan spare en del på. Du har et godt poeng med at en skal planlegge kjøringen, også er det lurt å kjenne veien. 0.276 er jo veldig lite, godt å se andre ha gode erfaringer med å trille i fri.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre da å bytte til et høyere gir og evt. bremse litt innimellom?

 

Om man kjører i høyeste gir og må gasse litt, så tror jeg ikke en tjener noe på å trø inn clutchen (likestilt med å sette kassen i fri, prinsippet frikobling som gjelder). Så snart clutchen er inne, så begynner den å bruke drivstoff for å drive rundt motoren og tilhørende utstyr. Dersom en bare gasser litt med kassen i gir, så vil det meste av energien for å drive motoren rundt gå fra hjulene, men man må altså bare legge til litt, som sansynligvis er mindre enn eller identisk med tilsvarende i fri.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Tsja, Ditech påpeker jo at tomgangsforbruket på en vanlig bil er fra 0.05-0.1 l/mil, så jeg tror at dette vil være lavere enn å holde litt gass, særlig når en tenker på at tomgangsturtallet (på vår bil f.eks) er noe mellom 7-800rpm, mens om en har koblet inn giret så må en sannsynligvis holde 1000rpm+, alt etter hvilken fart en holder.

Lenke til kommentar
Hvordan kan en beregne tomgangsforbruk i antall liter pr. mil?  :hmm:

9317833[/snapback]

Jeg vet ikke, men regner med at en tar utgangspunkt i at bilen triller, om den står rolig så kommer den seg jo ingen vei. Det hadde vært mer informativt å vite forbruket per time. Forbruket per mil blir jo lavere til fortere bilen triller.

Lenke til kommentar

takk for det..

 

det er ikke meningen å virke krass om det virker slik i innleggene..

 

hvor ofte har man vel ikke sittet på med noen å merket seg en rar kjørestil? f.eks man venner seg til å alltid sette bilen i førstegir og gi gass når man har stoppet i et kryss. dette gjør enkelte også når de f.eks står i en nedoverbakke på rødt lys, og fint kan trille igang og sette bilen rett i andre eller tredjegir.. da begynner jeg å lure litt... hvor komfortabelt er det å hive bilen i første og gi gass i nedoverbakke? ikke mye..... røsk og riv kjøring koster penger... ingen tvil om det... ja det er gøy innimellom å gi litt gass... ha det moro.. men ikke i første og andregir syns jeg... fra tredje og oppover hvor moroa begynner... :)

 

varierer vel utrolig hva en bil bruker på tomgang.... men man kommer ofte lenger ved å trille.... før man gir gass igjen, som nevnt...

 

skal ikke på død og liv trille hele tiden, men man skal ha det i bakhodet at man bør utnytte bakker og avstand til bilen foran til sin egen fordel.

 

husk:

 

når man er ute på veien i trafikk er det eneste man råder over, avstanden til den du har foran... deilig med avstand! da kan man kjøre økonomisk... og behagelig...men folk som småkjører, tenker vel lite på dette.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørecomputer i min Passat 99 mod TDI, har lært fra den at det er høyre dieselforbruk ved tomgang, enn ved å la bilen trille i 5gir. f.eks, da ligger forbruket på 0.00. Som en skrev her i denne tråden, så KUTTER vel direct injection biler drivstoffet helt. Etter langkjøring med lavt snitt forbruk, merker jeg at snitt.forbuket går opp hvis jeg lar bilen stå på tomgang => bruker mer drivstoff ved tomgang enn langkjøring.

 

Det er jo logisk, når bilen står på fri, må vel det til drivstoff for å holde motoren gående, kontra når bilen triller i gir, da driver vel girkassa motoren.....

Lenke til kommentar

Noen tips:

 

Ligger en i 50 og bare putrer i svak nedoverbakke, så er det ingen grunn til å bruke 3. eller 4.-gir. Da bruker en 5. Min bil vil da ligge akkurat over fuel-cut-nivået, altså på ca. 1500rpm. Kan ikke tenke meg den bruker noe drivstoff da som er noe å snakke om..

 

Kjør inn mot kryss med clutchen oppe, og slipp gasspedalen så fort som mulig. Trø den inn akkurat når turtallet passerer 1500rpm under oppbremsingen. Svært undervurdert punkt. Utrolig mye å spare.

 

Unngå girskiftinger. Hopp over 3.-gir og evt. 4.-gir ved aksellerasjon. Start rett i 2. om mulig. Så snart en trør inn clutchen, så mister man energi. Unngå det!

 

Stopp motoren når en forventer å stå mer enn ca. et halvt minutt. Har sett folk som står i timesvis i kø stillestående med motoren på. Der går det endel!

 

Ikke bruk høyt turtall eller mye press på gasspedalen ved kald motor!!

 

.. og ikke minst for å slippe å kaste unødvendige penger ut eksosrøret:

Ikke tro på Shells reklame om mer effekt. Bruk 95 blyfri for bensinmotorer beregnet for 95 blyfri, ikke V-power-tøvet! :thumbdown:

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Jeg har kjørecomputer i min Passat 99 mod TDI, har lært fra den at det er høyre dieselforbruk ved tomgang, enn ved å la bilen trille i 5gir. f.eks, da ligger forbruket på 0.00. Som en skrev her i denne tråden, så KUTTER vel direct injection biler drivstoffet helt. Etter langkjøring med lavt snitt forbruk, merker jeg at snitt.forbuket går opp hvis jeg lar bilen stå på tomgang => bruker mer drivstoff ved tomgang enn langkjøring.

 

Det er jo logisk, når bilen står på fri, må vel det til drivstoff for å holde motoren gående, kontra når bilen triller i gir, da driver vel girkassa motoren.....

9319040[/snapback]

Man kan undres på hvordan den måler forbruket når den står stille på tomgang, bilen kjører jo ikke så det er logisk at forbruket "per mil" vil gå opp, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...