Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ugunstig å la bilen trille i fri?


kjaks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta det fra en som har 5 km (!!) med nedoverbakke fra gården ned til riksveien: motorbrems er et MUST om vinteren i slike bakker. Bruker du fri og bremsen så vil du ikke ha nok veigrep til å styre rundt noen av de glatte nedoverbakkene. Dette har jeg og flere av her oppe erfart. Du kan til nød pumpebremse. Men er mye lettere med motorbrems, da holder du jevn fart hele tiden. Slipper sjansen for at du gjør noe feil med bremsinga selv, og la oss si at du lar bilen komme opp i for stor fart så er håpet ute..

Lenke til kommentar

Fant vi ut om bilen sparer eller taper drivstoff ved gir i fri?? Noen mumlet om fuelcut, men det er jo ikke alle biler som har det, og da er det ikke sikkert alle biler sparer??.

Om det gunstigste er å sette den i fri for å spare bilen(motoren) eller la være, så kan du engentlig droppe det å ha bil og putte pengene på en sparebøsse. Bilen er til for å brukes, og om du spare 0.0001 (sterkt underdrevet :p) liter på milen ved å gire i fri, hallO!

Lenke til kommentar

En ting er hvertfall eg bombesikker på uavhengig av hva noen her inne sier: Bilen bruker mindre drivstoff på å renne i gir enn å gå på tomgang!

 

Det er som flere har påpekt her inne: Ved tomgang er det kun bensinen/dieselen som driver motoren, mens ved renning i gir drar hjula motoren rundt, og mesteparten av skvetten som trengs for å holde tenningen er rester fra drivstoff brukt tidligere! Fuelgas! Dette gjelder store kjøretøyer og det gjelder små kjøretøyer, men klart man sparer mer på store kjøretøyer da forholdene er en del større her!

 

 

Omdreiningen på motoren har INTET med forbruket å gjør! Det eneste som styrer drivstofforbruket er jo pådraget motoren får via gasspedalen! Det er jo det som bestemmer hvor mye diesel/bensin den skal få!

Lenke til kommentar
En ting er hvertfall eg bombesikker på uavhengig av hva noen her inne sier: Bilen bruker mindre drivstoff på å renne i gir enn å gå på tomgang!

 

Det er som flere har påpekt her inne: Ved tomgang er det kun bensinen/dieselen som driver motoren, mens ved renning i gir drar hjula motoren rundt, og mesteparten av skvetten som trengs for å holde tenningen er rester fra drivstoff brukt tidligere! Fuelgas! Dette gjelder store kjøretøyer og det gjelder små kjøretøyer, men klart man sparer mer på store kjøretøyer da forholdene er en del større her!

 

 

Omdreiningen på motoren har INTET med forbruket å gjør! Det eneste som styrer drivstofforbruket er jo pådraget motoren får via gasspedalen! Det er jo det som bestemmer hvor mye diesel/bensin den skal få!

9304771[/snapback]

Omdreiningstallet på motoren har ALT med forbruk å gjøre. Kjørt nedover en bakke en gang, også gikk det for fort? Så skifter du ned ett gir eller to, også blir det mer bremsing. Det er også raskere omdreining, og som de fleste av oss lærte i fysikken er arbeid lik avstand ganger kraft. Dobler du avstanden i en viss periode vil du også doble arbeidet levert i den perioden med mindre kraften varierer med hastighet. Om noe så øker kraften med hastighet (vifte f.eks., eller rullende friksjon) og da vil arbeidet utført bli avhengig av omdreiningshastigheten i en større potens enn 1.

 

Når man i tillegg får økt strømforbruk i antall tenninger per minutt ved bensinmotordrift, vil man bruke mer bensin ved økt turtall på å forsyne coilen.

 

Det som taler i mot er bedre virkningsgrad ved økt turtall, mulighet for kutting av fuel til motor og tenning (den nye ottodiesel-motoren), og motorbremsing.

 

Om det vil lønne seg å skru av motoren krever aktiv eksperimentering med ulike kjøretøyer. Hvis bilen er utstyrt med kjørecomputer kan man sannsynligvis lese forbruk per km, så kjører en samme bakken i gir og i fri ved forskjellige hastigheter og gir, og sammenligner verdiene.

 

Stempelmotoren, gammel som den er, har vanvittig mange faktorer. En teoretisk modell til drivstoff-forbruket ut i fra en slik modell vil være særs tvilsomt. I stedet går vi ut i fra black-box tankegang og eksperimenterer med den. Hvis mange nok gjør det med bilene sine kan vi få gode svar på spørsmålet.

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

Er det mulig!

Dere skal da bremse med gira! Motoren tar ikke skade av det!

Og for all del, ikke stopp motoren i en nedover bakke...

Med mindre dere vil att servopumpa skal miste trykket og vakumet til bremsa skal forsvinne!

 

Rattlåsen er også veldig morsom når den flyr på ned en bratt bakke!

Lenke til kommentar
Er det mulig!

Dere skal da bremse med gira!  Motoren tar ikke skade av det!

Og for all del, ikke stopp motoren i en nedover bakke...

Med mindre dere vil att servopumpa skal miste trykket og vakumet til bremsa skal forsvinne!

 

Rattlåsen er også veldig morsom når den flyr på ned en bratt bakke!

9305671[/snapback]

LOL :)

Det minner meg om å kjøre dumper i skrent. Må faktisk gasse i nedoverbakke for at det skal være trykk på styring, og det strider mot instinkter..

Lenke til kommentar
Omdreiningstallet på motoren har ALT med forbruk å gjøre. Kjørt nedover en bakke en gang, også gikk det for fort? Så skifter du ned ett gir eller to, også blir det mer bremsing. Det er også raskere omdreining, og som de fleste av oss lærte i fysikken er arbeid lik avstand ganger kraft. Dobler du avstanden i en viss periode vil du også doble arbeidet levert i den perioden med mindre kraften varierer med hastighet. Om noe så øker kraften med hastighet (vifte f.eks., eller rullende friksjon) og da vil arbeidet utført bli avhengig av omdreiningshastigheten i en større potens enn 1.

 

Når man i tillegg får økt strømforbruk i antall tenninger per minutt ved bensinmotordrift, vil man bruke mer bensin ved økt turtall på å forsyne coilen.

 

 

 

Så det du nå sier er at om man kjører på en flate med gassen i bånn og slipper gassen slik at turtallet holder seg på f.eks 3500 omdreininger en liten stund så bruker bilen like mye drivstoff med gassen helt ute som med helt inne? Drivstoffet går med andre ord hverken opp eller ned så lenge turtallet er det samme?

 

Jaja...

 

Tror du må ta en runde med den fysikklæreren din og få han til å forklare deg forskjeller med hva som gjør arbeidet du snakker om lenger oppe her! Det er forskjell når 1500kg drar en motor rundt og når drivstoffet må holde den i gang!

 

Hvis eg kjører en bil med fullt gasspådrag i 3500 omdreinings så bruker man mye mye drivstoff, med null gasspådrag så går motoren stort sett på avgasser!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Når motoren leverer arbeid vil den jo klart klart trenge mer energi inn. Det er jo ikke det vi snakker om i det hele tatt, vi snakker om når bilen triller ned en bakke og motoren ikke leverer arbeid. Er det da mer lønnsomt drivstofføkonomisk sett å la den være i gir eller gå i fri? Bare så det er klarhet i det.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg for noen andre innlegg siden, så vil ikke en motor med injection bruke noe bensin i det hele tatt når du bruker motoren som en brems, altså la bilen trille med motoren koblet i gir mot girkassen, og du ikke røre gasspedalen.

Men en forgasser motor kan få i seg litt bensin ved trilling i gir, da en forgasser ikke tettes 100% når du slipper opp gassen.

 

Det er bare umulig at en motor bruker mer bensin ved trilling i gir, enn ved tomgang. Da motoren ikke bruker bensin i det hele tatt ved null gass pådrag! Ved tomgang så krever motoren bensin for å fungere.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med en focus tdci tilsier iallefall at en sparer diesel. Et forbruk på 0.4 med to ekstra passasjerer i bilen på en bil som har oppgitt langkjøringsforbruk på 0.45 og som tidligere ikke har brukt under 0.5 på tvilsvarende strekker tyder iallefall ikke på noe annet. Dette handler ikke bare om bakker, men også slakke flater og slike etter en bakke. Tro det eller ei, men det er utrolig hvor mange plasser det er mulig å trille i stedet for å måtte gi litt gass for å holde farten. En kan også trille opp i fart, for å unngå drivstoffkrevende aksellerasjon, for så å koble den inn i 5. gir i 60-70. Om en har noen bak så tilpasser en selvfølgelig kjøringen etter det, men om jeg skal spare optimalt med drivstoff så foretrekker jeg å ha fri vei både foran og bak.

 

Diskusjonen om hva som krever mest drivstoff av å trille i fri og trille på giret føler jeg ikke kan gi svar på om kjøring med hyppig trilling sparer drivstoff. Det virker som et vanskelig spørsmål å finne ut bare i teorien, men det som har kommet fram i denne tråden er jo veldig relevant, for all del.

 

Er det forresten noen som har litt info om "fuelcut" ved motorbrems? Hadde vært interessant da jeg ikke har god greie på dette og hvilke biler som evnt. har det.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Mere økonomisk og sikkrere å ha den i gir... dustete og sette den i fri bruker mere bensin og bremsene kan gå varme.

9308179[/snapback]

Hvordan vet du at den bruker mer bensin i fri? Har du målt?

9308191[/snapback]

Fordi når den går på tomgang får den bensin for å drive motor men i nedoverbakke går motoren rundt ved hjelp av drivhjula. i nedoverbakke kutter motoren drivstofftilførselen.. dette er ikke noe jeg finner på eller trur, det er fakta. kan hende det står i innstruduksjonsboka til bilen din til og med.

 

De som lar den gå i fri på flata må være desperate. man taper jo fart som man må ta igjen så det kan ikke være mye man sparer.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Er det forresten noen som har litt info om "fuelcut" ved motorbrems? Hadde vært interessant da jeg ikke har god greie på dette og hvilke biler som evnt. har det.

9309093[/snapback]

 

Alle bensinmotorer med innsprøytning og alle dieselmotorer med "common rail"

 

har fuel cut.

 

Med turtall over tomgang (vanligvis 1000 rpm.) og gasspedalen helt ute åpner ikke injektorene (dysene) og motoren blir ikke tilført drivstoff.

Lenke til kommentar
Med turtall over tomgang (vanligvis 1000 rpm.) og gasspedalen helt ute åpner ikke injektorene (dysene) og motoren blir ikke tilført drivstoff.

9309216[/snapback]

1400rpm er vel det vanligste. Enkleste måte å finne ut om man har fuelcut og når den aktiveres er å bare sette i 1.gir og trille fremover i hastigheten den gir ca. 2000rpm. Slipp så bare gasspedalen, og la den trille forover. På 1400-1500rpm får man en tydelig respons på at fuelcut deaktiveres ved at den da plutselig vil gi fremdrift og istedetfor å redusere farten, så holdes farten.

Lenke til kommentar

Jeg setter innimellom girkassa i fri. Deilig å slappe av litt i høyrebeinet. Går det for fort i fri, bremser jeg litt på giret. I passelige nedoverbakker blir det liksom-cruise control med girspake i fri. Jeg har disse favorittene:

 

Rælingstunnelen: Her stabiliserer farta seg på 110 km/h. 115 km/h hvis min lubne kjæreste er med (håper hun ikke leser dette).

 

Hovintoppen i Fetsund: Har man 80 km/h på toppen av Hovinbakken, så kan man møte rundkjøring på andre siden av Glomma i 60 km/h. Betinger naturligvis grønt lys i lyskrysset.

 

E6 nordfra mot Oslo: Her ved Alnabru så legger jeg inn fri i nedoverbakkene og legger meg i venstre fila. 110-115 km/h her også.

Lenke til kommentar
Jeg setter innimellom girkassa i fri. Deilig å slappe av litt i høyrebeinet. Går det for fort i fri, bremser jeg litt på giret. I passelige nedoverbakker blir det liksom-cruise control med girspake i fri. Jeg har disse favorittene:

 

Rælingstunnelen: Her stabiliserer farta seg på 110 km/h. 115 km/h hvis min lubne kjæreste er med (håper hun ikke leser dette).

 

Hovintoppen i Fetsund: Har man 80 km/h på toppen av Hovinbakken, så kan man møte rundkjøring på andre siden av Glomma i 60 km/h. Betinger naturligvis grønt lys i lyskrysset.

 

E6 nordfra mot Oslo: Her ved Alnabru så legger jeg inn fri i nedoverbakkene og legger meg i venstre fila. 110-115 km/h her også.

9312353[/snapback]

 

 

Ka bil du har da? Ville sjekket bremsene litt! For de er nødt til å subbe! Bilen min renner bare fortere og fortere så lenge det går nedover!

 

Når det gjelder å slappe av i høyrebenet...? Man slapper vel like godt av i høyrebenet om bilen renner i gir?

 

Man får dessuten en mye bedre cruisecontrol følelse med å ha nettopp cruisecontrol! ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...