Gå til innhold

Lite, raskt og med optisk søker?

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har systemkamera og basert på gode erfaringer her trenger jeg (vel) også et lite (ikke tykt), lett (i inner-lommen på dressen), raskt (fokus, 2-3 bilder pr sekund) kamera. Jeg er opptatt av at det skal ha en god (tydelig, med nøkkelinfo, riktig utsnitt) optisk søker i tillegg til LCD skjermen.

At kameraet skal ta gode bilder (inne/lite belysning) er en selvfølge...

Finnes det noen alternativ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt oppdatert på hva som finnes for øyeblikket. Men kriteriene du nevner er mange av de samme jeg hadde da jeg handlet for et års tid siden. Havnet opp med Canon Powershot A610.

Fordeler: Det er temmelig raskt til kompaktkamera å være (ca. 3 bps).

God bildekontroll, jevne eksponeringer.

God farger, også som regel i «auto».

ISO 50 med lang lukkertid gir flotte, støyfrie bilder i dårlig belysning.

Du kan sette opp din «favorittinnstilling» (eget program).

Optisk søker.

Lang batterilevetid. Tok ca 1500 bilder før jeg ladet første gang.

Robust.

Vidvinkel ca. 35mm, 4Xzoom, OK lysåpning (F2.8).

Kan kjøres helt manuelt om ønskelig.

God macro.

Vridbar LCD-skjerm.

Ok videoopptak m/lyd, 10 min/ 1GB (640x480 30fps, progressivt)

Mulighet for zoom- og vidvinkelforsats (ekstrautstyr).

Generelt lite bildestøy pga. stor bildechip/bildebrikke i forhold til oppløsningen.

Ulemper: Tungt, pga 4 stk AA batterier.

Kan overeksponere ved blitsopptak på nært hold (kjør manuelt eller program «P»).

Noe fortegning på vidvinkel (helt vanlig på de fleste kamera).

Blitsen går ikke så langt (også normalt for kompaktkamera).

Har tatt 12.000 bilder på ett år nå og kan ikke huske mislykkede bilder. Nå har Canon spydd ut flere modeller etter dette kameraet. Jeg har sett modeller med f.eks. 2 stk AA batterier istedenfor 4 stk. Da blir det lettere. Selv syns jeg det er en stor fordel å ha «vanlige» oppladbare batterier. I nøden finnes det derfor batterier å få kjøpt på en bensinstasjon.

Det finnes sikkert flere merker å velge mellom. Se grundige tester på Digital photo review

Good luck.

Lenke til kommentar

Takk til flyndrefjes for fyldig og raskt svar!

Den Canon-typen du nevner er for klumpete til min innerlomme i dressen...

;-)

Jeg har hatt Casio Exilim og Canon Ixus 850 og jakter på noe som er som Casio i størrelse/vekt og kanskje med Canons bildekvalitet....

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Casio Exilim og Canon Ixus 850 og jakter på noe som er som Casio i størrelse/vekt og kanskje med Canons bildekvalitet....

Må vel bli Ixus 60/70/75 elns da... Evt. kan kanskje Sony ha noen aktuelle modeller (W-serien deres). Nå røk produktguiden til Akam akkurat ned, men kan komme tilbake med flere aktuelle modeller etter hvert...

God søker får du knapt på noe kompaktkamera, verken når det gjelder korrekt utsnitt eller særlig med info. De aller fleste blir nødløsning når man ikke kan bruke skjermen, i klasse med Ixus 850IS. Hvis den er god nok, kan du nok finne deg brukbare kameraer...

Hvilken prisklasse tenker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...