Gå til innhold

cpu-temp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo aldri heldig med høy temp. De sier vel at ved 70(?) så begynner det å bli farlig. Jeg hadde vurdert en ny kjøler...hvis dette er en av de fantastiske 98kr kjølerene? Bruker du kjølepasta? eventuelt litt Artic Silver o.l kan hjelpe stort på din temp, regner med at du bruker "tyggisen" som fulgte med vifta. denne leder varme dårlig over til kjøleribba, og er ikke å anbefale.

Enda en viktig ting. Er dette ved full load(spilling osv) eller ved idle(mp3, windows bruk, irc o.l)?

Hvis dette er ved IDLE, så er det krise! er det ved full load, så er det ikke akkurat krise...men ingen fordel med nesten 60 grader.

Kjøp en Taisol kjøleribbe...disse amd frikene skryter så av denne kjøleren :grin: Dette er visst en meget støysvak og effektiv ribbe. Til en billig penge.

Hva med kabinett vifte®. Hvis du har dårlig gjennomstrøming i kabinettet, så kan dette være en årsak til høy temp. (samme lufta hele tida)

hvilket måleprogran bruker du? Bruker du ASUS Probe? Dette programmet viser veldig feil (faktisk 15grader forskjell ifra mbm til Asus Probe hos meg).

Test et annet program? Motherboard Monitor kan lastes ned her:

http://mbm.livewiredev.com/

Ps: Når du skal "poste" et spm her...så er det alltid bra om du gir oss litt mer fakta enn et par ting...gjerne hva slags kabinett, hk, vifte® osv. så er det enklere å hjelpe. :smile:

Asus P4T-E

1,9Ghz P4

256mb Rambus

45gb x 2 Ibm Gxp

Elsa Gladiac Gf2 Ultra 64mb

Sb Live!

Enlight Fileserver Tower

+ no stæsj

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-02 02:24 ]

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-02 02:27 ]

Lenke til kommentar

Takk!

Ps: Når du skal "poste" et spm her...så er det alltid bra om du gir oss litt mer fakta enn et par ting...gjerne hva slags kabinett, hk, vifte® osv. så er det enklere å hjelpe. :smile:

Ja, har skrevet en sign. men får ikke "skrudd" op cookies.. hvor?

Det er ved idle ja. skal sjekke med mbm. har ikke kabinettvifte. vet ikke helt hva du mener med den tyggissen.. åssen kab.vifte skal jeg kjøpe da? har et aopen midi kabinett.

Lenke til kommentar

Når du skal skru på cookies så er det egentlig ganske enkelt...

Du velger start - kontrollpanel - internett options - Privacy! Så setter du den til medium. Eventuelt lavere...det er nemlig privacy som velger hvor nøye internet explorer skal være med cookies.

Ang. Temp din. den er alt for høy. du har ikke bygd maskina selv? eller? Hvis du har et Aopen Midi Kabinett, så er det vel HX? Det er litt viktig :smile: slik at jeg kan få sjekket antall plasser du har for vifter. Men jeg tror at det ikke er så veldig viktig med en ny kabinett vifte for deg.

Mitt råd er:

1. Stikk inn på http://www.microplex.no

2. Finn menyen kjølere og velg - SocketA/FCPGA.

3. Kjøp følgende kjøler: Taisol CPU-kjøler, m/kobberbunn til 235,-

4. Velg så på kjøler menyen - Tilbehør

5. Kjøp Arctic Silver II Thermal Compound

Bestill varene og få dem sendt hjem til deg. fjern den gamle ribba di. vask overflaten på cpu core med rødsprit eller isopropanol for å fjerne alt av gammel kjøletyggis/pasta.

Smør et MEGET tynt lag artic silver på.

Fest kjøleribba. og sjekk ny temperatur:)

Det jeg mener med "tyggis" er en thermisk Tape som ligger under kjøleren (ofte rosa). Den er meget dårlig og bør ikke brukes :grin:

Jeg hadde vært meget forsiktig med å bruke maskina ved så høye temp. Selv ligger min egen cpu på rundt 25-28 grader idle.

Asus P4T-E

1,9Ghz P4

256mb Rambus

45gb x 2 Ibm Gxp75

Elsa Gladiac Gf2 Ultra 64mb

Sb Live!

Enlight Fileserver Tower

+ no stæsj

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-02 03:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 02:10, ebe skrev:

har en duron 750 og et asus atv133c hk. tempen er på 59 grader. er d bekymringsfullt unormalt? har en cooler master vifte

Hadde samme prob med Duron 750, A7V og CoolerMaster. 55'C. La på AS og fikk 50-52'C. Bytta til Trig-ribbe. Fikk 35'C. Klokka opp til 978Mhz, 1,8Vcore, har nå 38-40'C (med bedre kab.kjøling enn deg da) Full load ikke over 46'C :grin:

Lenke til kommentar

Har bygd den selv ja. Vifta er en Cooler Master dp5-5g11b (opp til 1,1 GH) Husker den jeg skulle bestille var utsolgt, så sa de på pcutstyr.no at den her var bra. På vifta var det et tynt hvitt lag med noe guffe, ikke noe "tyggis".

Har gjort som du sier Iceraven, har bestilt kjøler og goop. Takk for hjelp :smile:

Skal restarte maskikna nå og sjekke hva jeg får (temp) i mbm.

Lenke til kommentar

Hva viser temp i bios? Kjennes kjøleribba varm når du tar på den? Har den en temp på 37 grader er det jo ikke vanskelig å kontrollere den med fingeren... Er den nesten ubehagelig å ta på bør du bestille kjøleren fra microplex, men hvis den ikke holder mer enn 37 grader er det ingen grunn, ihvertfall ikke hvis du ikke skal overklokke, voltmodde osv.

Lenke til kommentar

Jeg har en duron 800 med en 4x4 ræva p3 vifte og tempen ligger på 40 grader. Hvorfor? Kabinett som er

romslig og med kjøling.

Hvis du har et trangt kabinett uten vifter og der

strømforsyningen ligger trangt over cpu`en vil du slite med høye tempraturer, nær sagt uansett kjøling.

Selvfølgeligheter? selvfølgelig!

Men det fokuseres utrolig mye på artic silver og andre småting, men ved selvtesting har dette senket

tempen -1- en grad på en 1400 amd. Bruk penga på et skikkelig kabinett istedet.

Lenke til kommentar

Prøv en bios update...asus hk har alltid vært litt glade i høye temp. iforhold til virekligheten...jeg tror ikke det er noe negativt ved å bestille seg en ny ribbe heller...er jo ikke snakk om mange hundre kr. for å sikre resten av systemet. Hvis cpu brenner, kan hk gå fyken å...Det har jeg opplevd selv :smile:.

Lenke til kommentar

hei jeg leste alt og det så ikke ut som ebe skjønte helt hva kjølepasta/goop/tyggis hvar for noe.

det er et stoff som leder varme veldig bra (helst) og som sikrer at varmen blir ført vekk fra prossessoren opp i kjøleribba som igjen blir kjølt ned av vifta som blåser på den, jo mer luft jo mer kjøling (rask vifte bråker ofte) og en annen ting hvis luften inni kabinettet er varm blåser jo vifta varm luft på kjøleribba og det kjøler jo ikke!

lykke til da:-)

Lenke til kommentar

Takk, men jeg vet hva pasta og goop er, men jeg trodde kanskje tyggis var noe annet siden man begynte å skrive om at den var rosa. Har oppgradert biosen, lasta ned ny PCProbe og nå ligger CPUen på 49 grader ved idle. (viste 61 før..!) Har bestilt bedre vifte, og goop, så vi får se om det blir litt kaldere for CPUen fremover.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 03:34, iceraven skrev:

Mitt råd er:

1. Stikk inn på

2. Finn menyen kjølere og velg - SocketA/FCPGA.

3. Kjøp følgende kjøler: Taisol CPU-kjøler, m/kobberbunn til 235,-

4. Velg så på kjøler menyen - Tilbehør

5. Kjøp Arctic Silver II Thermal Compound

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-02 03:38 ]

Da tror jeg heller at jeg hadde tatt en tur til http://www.netconnection.no

Frakt er billigere, bedre service og bedre priser. Kjøpte en pakke med Taisol, 2 Zalman kabinettvifter og Nanotherm kjølepasta for 400,- ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...