Gå til innhold

Hvilken aksjefond bør jeg spare i?

Anixion

Anbefalte innlegg

Er det noen aksjefond dere kan anbefalle?

Har tenkt å starte spareavtale på 1000 kr i mnd.

Har sett på Skagen Kon-Tiki men er det smart å spare der med at de har 19,7% av fondet på energi?

Og 15,2% er på Bank og finans, det er jo snakk om finansuro i disse tider. Er dette en sjanse for meg å få billig fond nå, eller vil det fortsette nedover?

Hilsen en 15 år gammel gutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi skal lenger ned, men det kan man aldri vite. Hvis du skal ha spareavtale synes jeg bare du skal starte den, du kan uansett trøste deg med at ikke du vil ha kjøpt på topp om det skulle gå lenger ned.

Kon-Tiki har penger både her og der, det er det som er med på å redusere risikoen. Den er likevel relativt høy sammenliknet med andre fond. På den andre siden har avkastningen også historisk sett vært veldig god.

Lenke til kommentar

Men tror du at jeg kommer til å gå i minus hvis jeg sparer i f.eks 5 år..? Hvilken andre aksjefond er det jeg bør satse på? Skal starte spareavtalen så fort jeg får kopiert passet mitt og fått det godkjent som "rett kopi".. Også må jeg vel sende inn sånne papirer til de..

Lenke til kommentar

Historisk sett er det usannsynlig, men langt fra umulig, at du vil gå i minus over 5 år. Risikoen blir lavere jo mer du sprer pengene. Du kan f.eks. sette halvparten i Kon-Tiki, og halvparten i et annet fond som er forvaltet av noen andre, og som ikke fokuserer på utviklingsmarkeder.

Lenke til kommentar

Vurderer å starte spareavtale på 1000 kr hver mnd. hos Skagen Kon-Tiki, men er dette lurt? Det har vært veldig mye svingninger i det siste syns jeg, også har jeg lest om tegn til korreksjoner..? Og det står her at nedgangen ikke er over.

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar
Vurderer å starte spareavtale på 1000 kr hver mnd. hos Skagen Kon-Tiki, men er dette lurt? Det har vært veldig mye svingninger i det siste syns jeg, også har jeg lest om tegn til korreksjoner..? Og det står her at nedgangen ikke er over.

9312969[/snapback]

Spareavtale har nesten alltid vært lurt. Om nedgangen er over vet ingen før den er over, men med månedlig sparing er det ikke så viktig. De fleste er enige om at det er relativt billig å kjøpe fondsandeler for tiden, og at det er lurt å kjøpe når det er billigsalg.

Det beste er selvsagt å kjøpe på bunn og selge på topp, men ingen klarer det i praksis. Jeg har prøvd, men har alltid tapt på det. Nå sitter jeg på andelene i gode og vonde dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...