Gå til innhold

Nett i nytt hus, CAT 5 er nok?

Milzit

Anbefalte innlegg

Vi bygger et nytt hus og skal få elektriker til å legge nettverk til alle rom. Han mente at CAT 5 var endel enklere da han kunne kjøpe ferdige rør med dette. Med CAT 6 ble også endel dyrene med tilkoblingspunkter osv. Tanken var å koble på en gigaspeed switch på nettet hjemme. Siden CAT 5 skal støtte gigaspeed, høres det like greit ut å gå for CAT 5 istedenfor CAT 6?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen her blir vel at elektrikeren må legge tomrør og trekke kabel i røret etterpå.

Dette tar lengere tid mens det materialmessig er billigere og gjøre en å trekke ferdigtrekte rør.

Cat6 uttak er i tillegg litt dyrere en Cat5 uttak men hvor stor denne forskjellen er vet jeg ikke.

Monterer dere opp en patchepanel i huset er det ingen forskjell lengere på om dere går for Cat5 eller cat6 da utstyr for patchepanel allerede er laget i hovedsak for Cat6, i allefal Nexans patcheskap med tilbehør.

Lenke til kommentar

Elektriker skulle sjekke litt mer på pris på CAT6. Tenkte jeg må ha et patchepanel/skap også, det blir vel en 10-11 punkter. Har du link til noe utstyr å anbefale der? Elekrtiker kunne kjøpe dette inn, eller jeg kunne gjøre det. Men hva mener du at det ikke er noe forskjell på CAP 5 eller CAT 6 da utstyr for patchepanel i hovedsak er laget for cat6?

Så må vil få raskere hastighet med en CAT6 løsning enn CAT5? Får se hva prisforskjellen blir.

Lenke til kommentar

Du får ikke med dagens utstyr noen hastighetsforskjell mellom cat5e og cat6, og de produsentene jeg har snakket med sier at du må ha den nye standaren cat6a for å kunne nå opp på 10Gb nettverk.

Så skal du ikke ha mere enn 1Gb så ville jeg gått for cat5e.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...