Gå til innhold

Ny pc. Opprette partisjon?

cmn

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg ny pc. Det er en HP Pavilion DV 6560. Harddisken er på 200gb (186 ser det ut til). Slik den er nå er C:-disken på 179gb, og D:-disken (som tydeligvis er til recovery) heter rett og slett HP_recovery. Bør jeg og kan jeg redusere C:-disken til f.eks 30gb, og bruke de siste 150gb til film,spill bilder, programmer osv? Tenkte om det er best slik at jeg får programfiler osv på egen partisjon/disk. Hvis jeg bør det, hvordan gjør jeg det? Pc'n har Windows Vista. Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, ikke nødvendigvis programfiler da det ikke er kritiske data. Men for filer ellers (bilder, musikk, dokumenter osv . . .) kan det være en fordel å lagre på en annen partisjon enn der windows er installert. Dvs flytte mine dokumenter fra C til en annen partisjon.

For å endre størrelse på partisjoner så kan man bl.a. bruke verktøyet Gnome Partition Editor. Bare pass på å ta backup av kritiske filer FØR du endrer størrelsen på partisjoner.

Og vær forberedt på at prosessen kan ta ganske lang tid alt ettersom hvordan filene er plassert, opp til flere timer i verste fall.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Det står også "Mengde ledig redusert plass kan bli begrenset hvis øyeblikksbilder eller sidevekslingsfiler er aktivert på volumet". Hva vil det si? Hva er grunnen til at pc'n ikke gir meg lov til å redusere C:-disken til mindre enn 97gb?... Kan jeg det med det programmet der?

Lenke til kommentar
Gpartedit som jeg lenket til skal være i stand til å redusere volumet helt ned til så mye filer som du måtte ha lagret der.

Et lite tips: Tøm papirkurven før du eventuelt starter prosessen, så tar det litt kortere tid - færre filer å flytte på.

9287971[/snapback]

Så det bør gå bra om jeg bare lager slik recoverydisc først?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...