Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Signalforsterker trådløst nett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et rom som er ganske langt unna der den trådløse routeren står, så det er ikke signal på det rommet. Det er heller ikke mulig å flytte på routeren, da det blir så masse nye kabler som må strekkes.

 

Finnes det da noe lignende en signalforsterker som kan plasseres mellom routeren og rommet, og forsterke signalet og sende det videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken router har du? Om routeren din støtter WDS er det nok enkelst å kjøpe et accesspunkt med WDS. Som en annen her nevner er det lurt å kjøpe av samme merke, siden WDS ikke er 100 % kompatibelt mellom merkene. Ellers så har forskjellige merker forskjellige repeatere beregnet på kun sine merker, som ikke fungerer mot andre sitt utstyr.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve 3parts firmware. Hadde samme problem som deg, riktignok med en linksys 54G router. For meg ble løsningen å flashe routeren med DD-WRT som lar deg øke signalstyrken langt utover det ruteren er innstilt på fra fabrikk. Selv om det er en side primært rettet mot linksys, kan du jo prøve www.linksysinfo.org, der er en del stoff om

D-Link også...

3parts firmware er ialfall mye billigere enn ekstra aksesspunkt..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Siden du bor på en skole, er det nok best å snakke med system-ansvarlig, evt høre om ikke de kan sette opp et en range-extender eller noe slik. Er nok ikke så lurt å begynne tukle med routeren til skolen din, skjønt et alternativ kan jo være å prøve en retningsbestemt antenne passiv antenne. Men som sagt innledningsvis bør du først prøve å få hjelp hos system-ansvarlig....

Lenke til kommentar

Dustete policy, men det er en annen sak. Da er vel det eneste alternativet ditt å prøve en ekstern passiv antenne. både komplett og psdata har en god del slike, men det kan fort koste mer enn det smaker, men siden du sier at du er akkurat utenfor rekkevidden tror jeg det skal fungere. Må huske på at de fleste "vanlige" nettverkskort har en knøttliten antenne...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det finnes et utall forskjellige, noen til utendørs, andre til innendørs bruk,

http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=3816&mlevel=181002

Denne linken tar deg til utvalget hos PSdata.

Bare vær oppmerksom på at noen antenner skal kobles til routeren, mens andre er men å kobles til nettverkskortet, og det fremgår ikke alltid av spesifikasjonene så det beste er nok i dette tilfellet å ringe til salgsavdelingen hos PSdata og få hjelp av dem.

Lenke til kommentar

Enten bruk en repeater til å "gjennta" signalet og dermed strekke det trådløse nettet utover i rekevidde i den retningen du plasserer det fra ruteren, eller kjøp et antenne til PCen, ruteren, eller ideelt sett begge. Ikke alle rutere og trådløse nettverkskort støtter tilkoblinger for antenner dog..

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ikke tilgang til routeren, så kan ikke koble noe til den. Når det gjelder nettverkskort, så har jeg en gammel bærbar med et 3com trådløst kort som er satt inn. Vet ikke hva denne korttypen heter :p Men har det noe å si for hvilken antenne jeg kan kjøpe? Må da såklart ha ei antenne som jeg kobler til pcn.

Lenke til kommentar

Som nevnt tiligere; ta kontakt med salgsavdelingen hos en av de store webshoppene pr telefon, dermed unngår du å kjøpe noe som kanskje ikke passer akkurat ditt kort osv.

(selv bruker jeg PS og Komplett, og har spesiellt god erfaring med PS når det kommer til litt "kinkige" problemstillinger...)

Lenke til kommentar

Du må først legge inn ny firmware i router fra dd-wrt.com.

På WRT54GL er dette temmelig rett frem, mens på f.eks Buffalo må du legge den inn på en spesiell måte.

Deretter velger du client-mode og søker inn nettverk. Så legger du inn nettverket med kanal & evt kryptering.

Antennen kobler du til routeren og retter mot antennen til nettverket du skal motta.

 

Du bruker en vanlig nettverkskabel til PC for å få inn internett.

Lenke til kommentar

Okey, så jeg må kjøpe en av disse og gjøre som du sier. Men vil det funke da? Husk at jeg ikke har noe tilgang til instillinger på nettet og heller ikke tilgang til routeren som sender ut signal.

Jeg må altså kunne ta imot et trådløst signal, jeg kan ikke ta imot internett med kabel om dere skjønner.

Og så må jeg ha en antenne i tillegg? Noe slikt som denne?

 

Og på linksys-routeren står det "for linux" i beskrivelsen...jeg har windows.

Endret av Memphis88
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du må først legge inn ny firmware i router fra dd-wrt.com.

På WRT54GL er dette temmelig rett frem, mens på f.eks Buffalo må du legge den inn på en spesiell måte.

Deretter velger du client-mode og søker inn nettverk.  Så legger du inn nettverket med kanal & evt kryptering.

Antennen kobler du til routeren og retter mot antennen til nettverket du skal motta.

 

Du bruker en vanlig nettverkskabel til PC for å få inn internett.

9406415[/snapback]

 

Da har jeg mottatt den WRT54GL, men hvordan legger jeg inn ny firmware? Blir det det samme som å flashe den? Rekner med det var under "downloads" på den sida jeg skulle gå på.

Og skal routeren kobles til PC-en via en nettverkskabel?

Endret av Memphis88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...