Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?


Anbefalte innlegg

1. Næringsstandarder i skole og jobbkantiner.

2. Momsfritak på frukt og grønt.

3. Ta igjen Danmarks sykkelsti-forsprang.

4. Tilby jevnlige helsesjekker for både ståsted og videre motivasjon (Utrolig hva leger kan få til)

5. Innføre flere skolegymtimer i uken med følgende oppsett:

--- a. Unge gymlærere ("Den heksa av en gymlærer!" kjenner vi til)

--- b. Null teori (Dette kan naturfag ta over)

--- c. Gode gymlokaler med skikkelig ventilasjon og utstyr.

--- d. "Aktivitet for moroens skyld" (Ikke "trening for å ikke bli feit")

 

Ingen "ekle" inngrep fra statens side, men forhåpentligvis inngrep som setter litt bevegelse i folket.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Næringsstandarder i skole og jobbkantiner.

2. Momsfritak på frukt og grønt.

3. Ta igjen Danmarks sykkelsti-forsprang.

4. Tilby jevnlige helsesjekker for både ståsted og videre motivasjon (Utrolig hva leger kan få til)

5. Innføre flere skolegymtimer i uken med følgende oppsett:

--- a. Unge gymlærere ("Den heksa av en gymlærer!" kjenner vi til)

--- b. Null teori (Dette kan naturfag ta over)

--- c. Gode gymlokaler med skikkelig ventilasjon og utstyr.

--- d. "Aktivitet for moroens skyld" (Ikke "trening for å ikke bli feit")

9327153[/snapback]

Kan forsåvidt stille meg helt bak dette. :yes:

Lenke til kommentar

Så mennesker med høy muskelmasse og lav fett% får ikke lov til å spise sjokolade? hmmm.

 

BMI er en utrolig dårlig index da den ikke tar hensyn til muskelmassen. Normal fett% for en middels trent voksen kvinne er 20-25% (fittnesutøvere på topnivå har lavere, men på den andre siden har de slanka bort alt som en gang var pupper og erstattet det med silikon). Dersom jeg beholder min nåværende muskelmasse så vil jeg ligge på fett% under normal mens BMIen min vil ligge opp mot overvektig.

 

På den andre siden kan en person som har lite muskelmasse legge på seg masse fett for å oppnå en "normal" BMI.

Lenke til kommentar
Sette "vektgrense" på usunn mat? Har du en BMI over 30 får du ikke handle cola eller sjokolade. Du slipper heller ikke inn på Macern :p

 

Får å være helt ærlig synes jeg dette er en ekstremt god ide.

9334205[/snapback]

Så folk skal ikke få lov til å spise hva de vil?

Lenke til kommentar
Diskriminering en god idé?

9334213[/snapback]

 

 

Jeg må nesten stille spørsmål om hvem som blir diskriminert eller ikke.

For de som velger å leve sundt og ha fysisk aktivitet opplever følgende:

 

- Vi må planlegge hverdagen vår i forveien, da det ikke finnes tilbud til oss når det gjelder mat ute i samfunnet. I byer har du dog muligheten til å kjøpe en salat eller noe annet sundt, men det betyr at man må sette seg ned på en restaurant eller lignende. Vi har ingen alternativ for et rask måltid sånn uten videre. Dog påpeker jeg at vi kan spise enkelt frukter som eple, men igjen er det ingen alternativ om man ønsker å få i seg proteiner.

 

- Reklame for mat og butikk tilbud handler utelukkende om fete ekle produkter:

eks kjører RIMI kampanje på Pizza, vi ser masse reklame for grandiosa, cola, mc donlds, peppes osv.... Hvor blir det av reklamen for oss?

 

- Det er katastrofalt dyrt å leve sundt. Spesielt om man er en i husholdningen. Ved å velge billig drittmat kan vi få det litt romsligere i økonomien. Dette er rett og slett en skam at enkelte mennesker tvinges inn i et usundt kosthold fordi de ikke har råd til noe annet! Man ser så og si aldri annet en kampanjer på junk.

 

- Trening koster mye! Elixia og Sats som eksempler koster over 6000 kroner i året! I tillegg kommer treningstøy og sko + annet dill man trenger. Utrolig mange single som ikke har råd til dette. Hvertfall ikke når de skal kombinere solid kosthold og trening!

 

- Vi er med å dekke utgiftene i samfunnet som andre benytter seg av. Det blir stadig lengre og lengre sykehuskøer relatert til fedme. Det er også økende psykiske lidelser relatert til fedme. Dog skal vi være med å dekke dette...

 

 

 

Samfunnet ønsker ikke fete mennesker, men legger allikevel opp til dette. Jeg syns det er på tide å belønne de som velger å holde seg i form, med:

 

1. Billigere mat

2. Billigere trening

 

 

Så syns jeg man kan straffe de fete med:

 

1: Langt større kostnader med fedmerelatert sykdom i sykehusene.

2. Langt dyrere junkkfood

3. Begrense tilgangen for slikkerier og brus (selges ikke i skoler, skal sjules på lik linje med tobakk, selges ikke i spesielle tider som alkohol)

4. Forby reklame for usunn mat

 

 

 

Samfunnet må slutte å belønne seg selv med gotterier og brus, men heller begynne å straffe tjukkasene økonomisk og gi de sunne solide valg og en mer romslig økonomi :)

 

 

Den dagen det blir smertefullt for lommeboka å velge den usunne linje er det kanskje flere som velger den sunne linje. Dette vil gi mange positive ringvirkninger i samfunnet. Det er posta nok

Lenke til kommentar
...

9334740[/snapback]

Jeg kan si meg helt enig i at å leve sunt må bli mye billigere.

 

Men å sette opp prisene og gjøre det "værre" for folk som vil leve usunt ser jeg ikke poenget med. Du sier her at sunn mat er så dyr at folk velger å spise usunn mat. Det er som du sier helt feil, i forhold til hva det burde være. Men å gjøre det omvendt ser jeg ikke poenget med. Ja det vil nok bli flere folk som spiser sunt.

 

Men mye av den sunne maten er ikke like god som mye av den usunne, og det er folk som også gir blanke F i om det de spiser er sunt eller ikke.

Og hvorfor skal da folk spise sunt? Fordi folk vil at folk skal være sunne? Det er jo et helt individuelt valg. Og man bør legge til rette for folk, slik at det blir billigere enn det er i dag å trene og spise sunt, slik at flere får råd til det. Men vil man være usunn, så burde man ikke "straffes" av den grunn.

Lenke til kommentar
V-by: hvorfor ikke? Staten gjøre det jo allerede med tobakk og alkohol. Skyhøye avgifter for å senke konsumet. Hvorfor ikke gjøre det samme med potetgull og sjokkolade?

9335020[/snapback]

Det er mye jeg er uenig med staten i. hehe

 

Ved å forby eller gjøre det værre å få tak i, eller dyrere å kjøpe usunne ting, gjør at folk velger det som er billigst.

Men hvorfor skal konsumet senkes?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal konsumet senkes? Fordi det har eksplodert de siste 20 åra. Vi har gått fra å spise fordi vi trenger mat til å kreve at vi skal har råd til å spise hva som helst når som helst uten tanke på hva kropen trenger. Vi får i oss enorme mengder vi har absolutt ingen nytte av og får ikke i oss nok av de tingene kroppen trenger for å fungere normalt.

 

Dersom prisene på det som er godt men usundt hadde vært litt høyere hadde vi kanskje gått tilbake til å kose oss med det gode som en ekstaordinær ting en gang i mellom i stede for se på det som noe hværdagslig som det er helt naturlig å spise hele tiden.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal konsumet senkes? Fordi det har eksplodert de siste 20 åra. Vi har gått fra å spise fordi vi trenger mat til å kreve at vi skal har råd til å spise hva som helst når som helst uten tanke på hva kropen trenger. Vi får i oss enorme mengder vi har absolutt ingen nytte av og får ikke i oss nok av de tingene kroppen trenger for å fungere normalt.

9335140[/snapback]

So?

Skal ikke folk få spise hva de vil?

Hvis jeg vil spise ting som kroppen min egentlig ikke trenger, så skal da ikke det være noen andres sak enn min egen.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Diskriminering en god idé?

9334213[/snapback]

 

 

Jeg må nesten stille spørsmål om hvem som blir diskriminert eller ikke.

For de som velger å leve sundt og ha fysisk aktivitet opplever følgende:

 

- Vi må planlegge hverdagen vår i forveien, da det ikke finnes tilbud til oss når det gjelder mat ute i samfunnet. I byer har du dog muligheten til å kjøpe en salat eller noe annet sundt, men det betyr at man må sette seg ned på en restaurant eller lignende. Vi har ingen alternativ for et rask måltid sånn uten videre. Dog påpeker jeg at vi kan spise enkelt frukter som eple, men igjen er det ingen alternativ om man ønsker å få i seg proteiner.

 

- Reklame for mat og butikk tilbud handler utelukkende om fete ekle produkter:

eks kjører RIMI kampanje på Pizza, vi ser masse reklame for grandiosa, cola, mc donlds, peppes osv.... Hvor blir det av reklamen for oss?

 

- Det er katastrofalt dyrt å leve sundt. Spesielt om man er en i husholdningen. Ved å velge billig drittmat kan vi få det litt romsligere i økonomien. Dette er rett og slett en skam at enkelte mennesker tvinges inn i et usundt kosthold fordi de ikke har råd til noe annet! Man ser så og si aldri annet en kampanjer på junk.

 

- Trening koster mye! Elixia og Sats som eksempler koster over 6000 kroner i året! I tillegg kommer treningstøy og sko + annet dill man trenger. Utrolig mange single som ikke har råd til dette. Hvertfall ikke når de skal kombinere solid kosthold og trening!

 

- Vi er med å dekke utgiftene i samfunnet som andre benytter seg av. Det blir stadig lengre og lengre sykehuskøer relatert til fedme. Det er også økende psykiske lidelser relatert til fedme. Dog skal vi være med å dekke dette...

 

 

 

Samfunnet ønsker ikke fete mennesker, men legger allikevel opp til dette. Jeg syns det er på tide å belønne de som velger å holde seg i form, med:

 

1. Billigere mat

2. Billigere trening

 

 

Så syns jeg man kan straffe de fete med:

 

1: Langt større kostnader med fedmerelatert sykdom i sykehusene.

2. Langt dyrere junkkfood

3. Begrense tilgangen for slikkerier og brus (selges ikke i skoler, skal sjules på lik linje med tobakk, selges ikke i spesielle tider som alkohol)

4. Forby reklame for usunn mat

 

 

 

Samfunnet må slutte å belønne seg selv med gotterier og brus, men heller begynne å straffe tjukkasene økonomisk og gi de sunne solide valg og en mer romslig økonomi :)

 

 

Den dagen det blir smertefullt for lommeboka å velge den usunne linje er det kanskje flere som velger den sunne linje. Dette vil gi mange positive ringvirkninger i samfunnet. Det er posta nok

9334740[/snapback]

 

Meget bra innlegg denne gangen oyvind_dahle, og nesten uten noe form for mobbing. :thumbsup:

Forøvrig er det en ting du sier jeg reagerer på:

1: Langt større kostnader med fedmerelatert sykdom i sykehusene.

I Norge har man faktisk krav på hjelp uansett årsaken til skade/sykdom. Og slik bør det forbli. Ta f. eks. basehoppere, som blir reddet uten at det koster dem noe.

 

Å gjøre slutt på dette ville være en uting. Skal man si at det skal koste mer å havne på sykehus fordi man er overvektig, må man også si at det skal koste mer på sykehus når du havner der pga. en treningsskade.

 

Eneste måten dette kan gjøres på, uten at det blir diskriminerende, er å innføre at det koster mer for alle skader/sykdommer man selv er skyld i. Og det kommer til å ramme brorparten av befolkningen. Deg inkludert.

 

---

 

En annen ting jeg reagerer på er at man i Norge for tiden er opptatt av miljøvennlighet. Likevell er frukt og grønnt sinnsykt dyrt, sammenlignet med f. eks. kjøtt. Dette er både et helseproblem og et miljøproblem, og her bør det virkelig gjøres noe.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Diskriminering en god idé?

9334213[/snapback]

Jeg må nesten stille spørsmål om hvem som blir diskriminert eller ikke.

For de som velger å leve sundt og ha fysisk aktivitet opplever følgende:

9334740[/snapback]

 

Jada, det er greit nok at sunne mennesker opplever enn litt mindre tilgjengelig hverdag enn de usunne. Sånn er det alltid for spesielt interesserte. Om samfunnet vil tippe vektskålen i sunn favør må det mer til enn bare begrensning for de fete. Man må opplyse og ikke minst få bevegelse i forbrukerne.

 

Og det der med diskriminering. Du stiller spørsmål om at mennesker med en BMI på 30 (utrolig nøyaktig mål det) ikke skal gå yte enkelte varer mot single ikke har råd til treningsstudio er diskriminering? Hva i alle dager? Du påpeker jo selv at prioritering er alt.

 

Nei, gjør enkle grep som får forbrukeren på gli. Kroppen er det eneste mennesket eier, og da må man ha et visst ansvar selv.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du skulle frem til her, men jeg forslår både belønning til de flinke og straff til de uflinke....

 

Prioritering er alt ja. Men når kostholdsvaner skal legges og man flytter hjemmefra for å studere som 18 -20 åring er derimot viktig å se at hver krone teller.

 

Over 6000 kroner på helsestudio, og ikke minst 4 x i året på matbudsjett gjør at man kanskje rett og slett ikke har økonomi til det. Det er synd man da skal tvinges inn i en usunn livsstil, som man kanskje vil holde seg til når man senere i livet får god råd....

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt hva du skulle frem til her, men jeg forslår både belønning til de flinke og straff til de uflinke....

 

Prioritering er alt ja. Men når kostholdsvaner skal legges og man flytter hjemmefra for å studere som 18 -20 åring er derimot viktig å se at hver krone teller.

 

Over 6000 kroner på helsestudio, og ikke minst 4 x i året på matbudsjett gjør at man kanskje rett og slett ikke har økonomi til det. Det er synd man da skal tvinges inn i en usunn livsstil, som man kanskje vil holde seg til når man senere i livet får god råd....

9336766[/snapback]

 

1. Jeg referer til innlegget over med punktene mot fedme.

 

2/3 Å ha råd til helsestudio betyr ikke at man blir sunn og frisk. Jeg bruker selv treningsstudio til muskelmasse, men de nødvendigste grepene samt kondisjon/fettbrenning klarer man fint foran speilet eller i nærmeste park. Man trenger ikke det beste av det beste for å ikke være feit.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Riktig, men for de "feite" er kanskje ikke fornøyelige turnøvelser i parken det beste alternativ ...!

 

Kan være at disse behøver den sosiale settingen som et studio kan være, er den beste ...?

:)

Lenke til kommentar

Æsj skal staten bestemme hva vi skal gjøre og spise nå også?

 

Din tanke om å straffe de feite er motbydelig, oivind_dahle.

 

Skal man veie hele befolkningen og alle over 30 BMI skal få denne straffen? Hva er sunt og usunt?

 

Mongoforslag. Etter min mening kan man bare stenge ned hele denne idiotiske tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...