Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Vice, no er gymtimane på skulen eit helvete for folk med dårleg sjølvbillete. Eg meine vi bør gjere noko for å unngå at så mange born blir overvektige. Kanskje gjere det lettere for foreldre å regulere tida barna sitt framfor TV-en/PC-en? Noko ala World of Warcraft har (Parental Controls)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hva kan vi gjøre med problemet folkens?

Skal vi belønne de flinke og/eller straffe de dårlige?

9299910[/snapback]

Belønn de flinke. Gulroten virker bedre enn pisken, og folk venner seg til straff etterhvert. Det ser vi på skattene, de har liten oppdragende effekt over tid. Setter du en bomring rundt en by synker biltrafikken en stund, men så venner folk seg til at det koster en tier og så tar den seg opp igjen.

Geir :)

Lenke til kommentar

Folk bruker mesteparten av den våkne tida si på jobb, så det er for meg innlysende at arbeidsgivere i samarbeid med bedriftshelsetjenesten bør sette i gang tiltak, særlig mot de i stillesittende jobber. Sunn mat i kantina, treningsrom, kanskje fellestrening om morgenen, tilby livsstilskurs og lignende.

Lenke til kommentar

Nja, jeg snakker ikke om penger. Belønningen må være andre typer goder, som å kunne trene i arbeidstiden, subsidiering av sykkel for de som vil sykle til jobben og mulighet for å dusje når man kommer fram, osv. Gjør sunn mat tilgjengelig og billig (fjern matmomsen på grønt og frukt). Gi folk som følger visse tiltak for å holde seg sunne og friske seg sunne rett på en ekstra ferieuke. Den type ting. (Ikke dermed sagt at akkurat disse forslagene er realiserbare.)

Geir :)

Edit: Olsen var før meg.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men hva kan vi gjøre med problemet folkens?

Skal vi belønne de flinke og/eller straffe de dårlige?

9299910[/snapback]

Som jeg har sagt tror jeg det hjelper lite å fokusere innsatsen på å endre holdningen til voksene mennesker som er overvektige. Hjelper ikke om du får allle overvektige over 20 til å endre kosthold og aktivitetsmønster når gruppen som vokser opp i dag kommer til å være enda flere når de er over 20. Foreldre til sterkt overvektige barn (8åringer på 50kg) må få hjelp til å endre familiens hverdag slik at barnet kan få et bedre liv.

Selvsagt er betyr det ikke at man ikke skal drive holdningsskapning blandt voksne og ungdom også, men uten å sørge for at fremtidige generasjoner vokser opp med vode vaner kjemper man en forgjeves kamp.

Lenke til kommentar

Men om vi trekker frem røykekampanjen som jeg vil si fungerte. Der var det liten belønning til de flinke, men derimot straff til de dårlige.

Hva kan det skyldes at denne kampanjen gikk så bra?

Edit:

Legger til at dette er en holdningsendringskampanje som vil ha sterke likhetstrekk mot holdningsendringer av livsstil.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Det som er litt ironisk med hele denne debatten er at en del av problemet sannsynligvis ligger i nettopp dette.

Vår kjære trådstarter vil jeg påstå er faktisk med på å gjøre problemet verre (selv om han poster her og prøver å gi inntrykk av at han bare vil ha en debatt om problemet). La meg forklare litt nærmere:

1. )

Jeg kunne for tiden godt tenkt meg å bli kvitt en del overflødige kilo grunnet sykemelding og medisiner den siste tiden. Men jeg kommer aldri i livet til å sette min fot i noe treningsstudio mer. Hvofor? Jo for jeg vet at trengingsstudio er samlingssted for slike mennesker som trådstarter. Mennesker som er sykt opptatt av sin egen kropp. Mennesker som ser ned på folk som er overvektige. Mennesker som ikke går over veien for å kalle overvektige for hvaler og store feite klumper som eser rundt i gata, slik det ble gjort i den opprinnelige posten til trådstarter før den ble sensurert. (Ja det du driver med er faktisk ren mobbing oyvind_dahle). Hadde det ikke vært for at jeg vet at drar man på treningsstudio så møter man garantert på slike mennesker som deg, så hadde jeg faktisk dratt på treningsstudio. I stedet prøver jeg heller å være litt aktiv ved å gå tur i skog og mark og lignende, men dette er på langt nær så effektiv.

2. )

Mennesker som er litt overvektige i ung alder blir svært ofte bare mer og mer overvektige. En av årsakene til dette er at de blir mobbet. Hva tror du skjer når et barn som veier et par kilo for mye blir mobbet? Jo, svært ofte gir barnet opp. Begynner å spise masse dritt og legger på seg. Hvofor? "Hva er vitsen. Jeg er jo i utgangspunktet feit."

Og hvem er det som i hovedsak står får mobbingen? Jo gjerne de som har et sykt kroppsideal, og slik som trådstarter sier "blir kvalm av disse fettklompene". De får igjen med seg alle andre vanlige mennesker på denne mobbingen.

Å mobbe overvektige barn er grusomt, å mobbe overvektige voksne er egentlig ikke noe særlig bedre.

Personlig blir jeg kvalm av dobbeltmoralen som vises her i denne tråden. oyvind_dahle: Du kan si hva du vil, men du er og blir en stor del av problemet selv med dine holdninger.

Så hva er løsningen? Vell. Først og fremst må mobbingen av feite mennesker stanse. Deretter kan man sette igang tiltak som gir folk grunn til å leve ett bedre liv.

Jeg kan nesten helt sikkert si at enhver overvektig person som leser denne tråden, vil ikke få noe matnyttig ut av den. Men svært mange vil få svært mye negativt ut av det.

Et lite bonuseksempel til slutt: Det ble nevnt en svært overvektig dame tidligere i tråden som handlet klær sammen med sitt overvektige barn. Hva tror du hun gjør når betjeningen reagerer på hennes overvekt? Gjerne med et litt fårete glis på munnen? Tror du hun bestemmer seg for å slanke seg? Nope. Hun løper av gårde til nærmeste fastfood shappe og trøster seg med noe digg.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

:fun:

Jeg er den store stygge ulven. buhu

Jeg for min del er bare lei av å ta i problemet med silkehansker, da dette ikke fører noen vei. Hva er galt å kreve litt av en person?

btw: langt større sjanse for å treffe meg i skogen enn på senter forresten, siden jeg kun er 1 time daglig på studioet, men 3 timer daglig i skauen....

Syns ikke det er så mye mobbing av tjukkasser som cyclo her skal ha det til jeg. Tror tjukkassene selv innbiller seg dette og ikke minst lager selv en vrangforestilling av samfunnet rundt seg. Slik Cyclo viser her med sine antagelser om treningsstudioer :)

Av og til må man kanskje erfare noe for å uttale seg .)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt vanskelig å sammelikne med røykekampanjen. Det går ann å legge ned forbud for å røyke bestemte steder fordi dette er plagsomt for andre rundt deg. Men får du allergiannfall av å gå forbi en fyr som sitter på en parkbenk og spiser pølse i brød? Blir de som jobber på McDolalds syke/overvektige av å være i næreheten av folk som spiser usunn mat? Dessuten er dette et problem som starter i lav alder for mange.

Hvordan lager man en lov som begrenser det usunne uten å begrense det sunne? Et eksempel på dette er sukker avgiften som ble innført for at folk skulle kjøpe mindere mat med store mengder sukker, som feks brus. I dag blir all brus belastet av den avgiftsloven. Og siden mineralvann med kullsyre defineres som brus blir det avgifts beslastet, mens juice ikke blir det. Byrokratiet lenge leve.

Men kan begrense tilgjengeligheten ved å avgiftsbelegge, men hvor setter man grensen? Jeg lever med den holdningen at overdrivelse og ekstemisme er ikke bra samme hva det handler om. Være seg relgion, politikk eller helse og livstil. Røykeloven har jeg sansen for da den ikke bare fjærner valget fra de som røyker, men gir ikkerøykere muligheten til å slippe røykluft over alt hvor enn en går. Nå kan en ikke røyker velge å omgåes røykere, før kunne røykerene velge å fyre opp samme hvems om var i nærheten. Men hvordan overfører man dette til usunn mat? Forbud høres litt ekstremt ut. Man kan ha en veldig sunn livsstil og forstatt nyte litt usunt i ny og ne uten at dette går drastisk ut over helsa.

Man kan kanskje avgiftsbelaste frityrolje så chips blir svindyrt. Tenker at hvis potetgullsposen ble doblet i pris over natta så går vel salget ned en del også.

En annen ting i tilleg til holdningsskapning er tilgjengelighet. Man kan sørge for at barn får minst ett balansert måltid om dagen ved å ha skolemat. Faren ved dette ser vi i england der skolematen er langt fra sunn.

Jeg tror at det er vanskelig å gjøre noe i forhold til lovgivning, men at man kan nå langt med holdningskampanjer og opplæring av både voksene og barn.

Lenke til kommentar

Nå har det seg også slik at private bedrifter er flinke til å prøve å gjøre noe for sine ansatte, men vi har enkelte politikere i dette landet som motarbeider slike holdninger. Dere har hørt om det som kalles frynsegoder? Jeg skal vedde på at hvis det hadde blitt vanlig for bedrifter å sponse treningskort til sine ansatte så hadde SV hylt ut om at dette var ett frynsegode og derfor måtte skattelegges. Jeg prøver ikke å gjøre dette til en politisk debatt, men jeg tror nok det ligger noe i dette. Dagens politiske system gjør det vanskelig for bedriften å gi sine ansatte hjelp i slike situasjoner.

Jeg kjenner folk som jobber i privat sektor som har treningsrom, masasjestoler og liknende tilgjengelig i arbeidstiden. De blir oppfordret til å ta ett avbrekk for å ta noen minutter i masasjestolen, de får også lov til å ta "fri" i arbeidstiden for å trene i bedriftens trimrom.

Dette gjelder i bedrifter hvor de ansatte har stillesittende arbeide. Både økonomer, programerere og andre som sitter på en stol det meste av dagen.

Lenke til kommentar
:fun:

Jeg er den store stygge ulven. buhu

Jeg for min del er bare lei av å ta i problemet med silkehansker, da dette ikke fører noen vei. Hva er galt å kreve litt av en person?

btw: langt større sjanse for å treffe meg i skogen enn på senter forresten, siden jeg kun er 1 time daglig på studioet, men 3 timer daglig i skauen....

Syns ikke det er så mye mobbing av tjukkasser som cyclo her skal ha det til jeg. Tror tjukkassene selv innbiller seg dette og ikke minst lager selv en vrangforestilling av samfunnet rundt seg. Slik Cyclo viser her med sine antagelser om treningsstudioer :)

Av og til må man kanskje erfare noe for å uttale seg .)

9300479[/snapback]

Spennende dette. Du antar ting som du ikke har noen forutsetning for å si noe som helst om. Jeg har faktisk tidligere brukt treningsstudio aktivt, men sluttet tvert da jeg ble lei av å se hvordan mange av "det faste klientellet" oppførte seg.

Og om jeg møter deg i skauen så har det fint lite å si. Vi passerer på en vei. Thats it. På et helsestudio så må man stå i samme rom i en time.

Jeg sier absolutt ikke at du alene er den store stygge ulven. Jeg sier at mennesker med holdninger og oppførsel slik som deg på ingen som helst måte hjelper situasjonen, og sannsynligvis gjør den verre.

Og si hva du vil om at "jeg bare er lei av å ta på problemet med silkehansker". Du prøver bare å ro deg unna det faktumet at dine uttalelser faktisk er svært støtende for enkelte mennesker og kan enkelt defineres som mobbing.

Heller ikke særlig imponerende at eneste forsvar du har er sutring og en vag påstand om at jeg ikke vet hva jeg prater om. Kom med skikkelige motargument du.

Lenke til kommentar
1. )

Jeg kunne for tiden godt tenkt meg å bli kvitt en del overflødige kilo grunnet sykemelding og medisiner den siste tiden. Men jeg kommer aldri i livet til å sette min fot i noe treningsstudio mer. Hvofor? Jo for jeg vet at trengingsstudio er samlingssted for slike mennesker som trådstarter. Mennesker som er sykt opptatt av sin egen kropp. Mennesker som ser ned på folk som er overvektige. Mennesker som ikke går over veien for å kalle overvektige for hvaler og store feite klumper som eser rundt i gata, slik det ble gjort i den opprinnelige posten til trådstarter før den ble sensurert. (Ja det du driver med er faktisk ren mobbing oyvind_dahle). Hadde det ikke vært for at jeg vet at drar man på treningsstudio så møter man garantert på slike mennesker som deg, så hadde jeg faktisk dratt på treningsstudio. I stedet prøver jeg heller å være litt aktiv ved å gå tur i skog og mark og lignende, men dette er på langt nær så effektiv.

Jeg har ofte trent på helsestudio og føler ikke noe problem med det. Det finnes mange treningssentere og man behøver ikke å velge det største bolestedet.

2. )

Mennesker som er litt overvektige i ung alder blir svært ofte bare mer og mer overvektige. En av årsakene til dette er at de blir mobbet. Hva tror du skjer når et barn som veier et par kilo for mye blir mobbet? Jo, svært ofte gir barnet opp. Begynner å spise masse dritt og legger på seg. Hvofor? "Hva er vitsen. Jeg er jo i utgangspunktet feit."

Og hvem er det som i hovedsak står får mobbingen? Jo gjerne de som har et sykt kroppsideal, og slik som trådstarter sier "blir kvalm av disse fettklompene". De får igjen med seg alle andre vanlige mennesker på denne mobbingen.

Å mobbe overvektige barn er grusomt, å mobbe overvektige voksne er egentlig ikke noe særlig bedre.

De som har "et par kilo" som du sier har ikke noe problem. Når man snakker om overvektige barn i mediene i dag er det ikke snakk om gjennomsnittet +- 2 kilo. Det er snakk om 8-10åringer som veier 10-20 kg mer enn de fleste klassekammeratene. Og for en 8åring snakker vi om en betydelig andel av kropsvekta.

Jeg ser problemet med mobbingen, men det betyr bare at foreldere som ikke klarer å legge opp et fornuftig kosthold til sine barn må få hjelp til dette. Det er et problem som folk må få hjelp til. Det at overvektige har så dårlig selvbilde at de føler det som mobbing hvergang overvekt blir omtalt som et problem beviser dette.

Personlig blir jeg kvalm av dobbeltmoralen som vises her i denne tråden. oyvind_dahle: Du kan si hva du vil, men du er og blir en stor del av problemet selv med dine holdninger.

Så hva er løsningen? Vell. Først og fremst må mobbingen av feite mennesker stanse. Deretter kan man sette igang tiltak som gir folk grunn til å leve ett bedre liv.

Jeg kan nesten helt sikkert si at enhver overvektig person som leser denne tråden, vil ikke få noe matnyttig ut av den. Men svært mange vil få svært mye negativt ut av det.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjenn; jeg er overvektig. Og jeg synes både denne debatten og problemstillingen i seg selv er interresant og et av vår tids største helseproblemer som må gjøres noe med.

Et lite bonuseksempel til slutt: Det ble nevnt en svært overvektig dame tidligere i tråden som handlet klær sammen med sitt overvektige barn. Hva tror du hun gjør når betjeningen reagerer på hennes overvekt? Gjerne med et litt fårete glis på munnen? Tror du hun bestemmer seg for å slanke seg? Nope. Hun løper av gårde til nærmeste fastfood shappe og trøster seg med noe digg.

9300425[/snapback]

Hun handlet ikke klær, hun sto i kø på posten. Mora kan spise det hun vil og være så overvektig hun er komfortabel med, det bryr ikke meg. Men jeg tok fram eksempelet fordi jeg sto der og tenkte stakkars unge. Hun kommer ikke til å ha en lett oppvekst. Selv ikke med masse gode venner som beskytter henne mot mobbing kommer hun til å vokse opp med dårlig helse, høy risiko for diabetes 2 (som føritiden kom etter et langt liv med feil kosthold, i dag får barn det i 10-12 årsalderen), hun kommer til å ha leddproblemer som et resultat av vekta. Og sannsynligheten for at hun lærer gode kostholdsvaner som hun kan ta med seg videre i livet er liten.

Det er ikke kult å gå i butikken og ikke finne klær som passer (been there done that), men hvis det var meg som ble ledd av så hadde jeg i alle fall tenkt for meg selv at dette skal ikke dattera mi oppleve, så hadde jeg sørget for at sjokoladepålegg ikke var i kjøkkenskapet 7 dager i uka. Tenk så mye mer kos det er å få noe godt når man ikke får bare det man vil ha hver dag!

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Xell:

det er så simpel argument å si at man ikke skal ha brus og sjokoladepålegg i huset.

Nå er ikke jeg feit, men har vært med noen feite folk, og ingen av de har vært utpreget fastfood, snop, etc etc.

Vi snakker om at de spiste det samme som jeg (jeg spiser mer snop faktisk)...

Ehm hvor er problemet da??

Men hva er et sunt kosthold? Jeg er interessert i å finne ut av det, men orker overhode ikke slike "mer fiber, fisk og mindre fett", og så må jeg tråle kokebøker og finne ut sunnhetsnivået til alt - slitsomt ass. På toppen av det hele så har man minst 2 ulike synspunkt på hva som er sunt.

"spis mer grovt brød" - "Spis mindre brød".

Flere sier at veiledning trengs... personlig veiledning tolker jeg det litt som.

Det koster flesk, bokstaveilg talt.

Undervisning i skolen om kosthold er fraværende - dette kunne lett ha blitt fikset.

Personlig veiledning om kosthold og personlig trener ... eller en person som kan motivere, og dra framover ... dette koster.

Dette kunne man ha sett på.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

La meg først problemet med ungene, da de som er voksen og ekstremt overvektig ikke kommer til å forandre seg hvis man er realistisk. Jeg snakker ikke om de som bare veier et par kg for mye, men de som faktisk lider av fedme.

Jeg mener at det er foreldrenes sin skyld at barnet blir ekstremt overvektig. Ungene lærer å spise først og fremst i hjemmet, der får de vite hva som er sunt og godt, de har ikke noen lommepenger og kan ikke styrte til butikken og kjøpe seg godter når de ser en reklame på tv. Så da er utgangspunktet å lære barnet å spise sunt hjemme, ikke gi barnet mat med en gang etter middag og lignende, rett og slett kontrollere hva barnet spiser. Hvis man gjør dette så lærer man barnet å spise riktig, og så må barnet også ha litt viljestyrke, men det er enkelt hvis barnet enda ikke er overvektig.

Er foreldrene overvektig eller glad i mye fet mat så blir barnet påvirket.

Lenke til kommentar

DarkSlayer: er du sammen med disse vennene hele tiden? Her har jeg mye personlig erfaring og jeg er drittlei av folk som klager over dårlig forbrenning. Variasjonen i forbrenningen er forsvinnene liten for to personer som varier det samme og som har samme aktivitetsnivå. Det som varierer mer enn man tror er aktivitetsnivået. Det er gjort undersøkerlser på idrettsutøvere der det viste seg at folk som hadde samme kosthold og samme treningsopphold hadde allikevel ikke samme aktivitetsnivå og det ga store utslag på vekta. En annen ting er at det er lett for en som vet at han må skjerpe intaket av usunne produkter å begrense seg når andre er i nærheten for så gi etter for fristelsen når han er alene. Dette er personlig erfaring. Hvis jeg kjøper en pose potetgull på butikken er det fordi jeg har lyst på nå, ikke for at jeg har den liggende til lørdag. Så jeg kan også med hånden på hjertet di at jeg ikke ofte har snop i huset. Det er som regel spist opp. Jeg har venner som er tynnere enn meg og jeg har venner som er tykkere. Ingen av oss er i tvil om at forskjellen skyldes i stor grad hva vi spiser og hvordan og hvor mye vi beveger oss. En av mine venner kan skrive under på dette. Han gikk ned 15kg ved å bytte fra majones til smør under saltpølsa i nistepakka.

Forskjeller i aktivitetsnivå kan være noe så lite i øyenfallende som at av fire mennesker som setter seg ned og ser en film har 1 person sittet i en possisjon hele tiden med totalt avslappede muskler, mens en annen skifter minimalt på sittestillingen sin ca hvert 15minutt og sitter mer oppreist og bruker derfor faktisk musklene mer i løpet av de 2 timene. Det virker ikkke stor, men summer det opp over timer/dager/år og du har en del kilo. Hvis man følger disse to tilbake til barndommen kunne man kanskje se forskjeller som at den ene krabbet rundt på gulvet og lekte med diverse leker, men den andre kanskje kunne sitte sille på gulvet med ryggen lent mot senga og lese tegneserier i flere timer på rad. Små nyanser som virker ubetydelige men som utgjør mye når man summerer op aktivitetsnivået. Nå er det selvsagt ikke noe galt hverken ved å slappe av eller lese tegneserer, men da må man lære seg å ha ett annet aktivitetsnivå i perioder.

Når jeg nevner sjokoladepålegg så trodde jeg det kom fram at jeg ikke nødvendigvis snakket om 20åeringer som har flyttet for seg selv, men at små barn i dag i større grad en før får lov til å velge å spise det de har mest lyst på, i stede for at voksene rundt dem sørger for at de får i seg det de trenger. Jeg vil gjerne se deg motargumentere at mengden barn som drikker brus i ukedagene har økt de siste 30 åra. Brus er den største sukkerkilden i norske barns hverdag. Og det hjelper lite å gi 2åringen appelsinjuice i stede. Han får i seg litt c-vitaminer, men bortsett fra det er det fortsatt alt for mye sukker. Lær ungene å drikke vann når de er tøste.

Hva er et sundt kosthold. Den beste leveregelen jeg har er "alt med måtehold". Man behøver ikke å bare spise ekstremsunne ting hele tiden, hvis man øker det sunne noe og begrenser det usunne.

Når jeg snakker om veiledning så mener jeg det er en god start å sørge for opplæring av de som skal ta hånd om og ha ansvar for andre levende inidvider som ikke enda tar egene valg. Når det nå blåses opp i mediene om okraftig overvektige barn mener jeg at barneværnet skulle vært involvert for lenge siden. Og da snakker jeg ikke om at barnes skal fjærnes fra hjemmet men at foreldrene trenger hjelp. Det finnes desverre alt for mange foreldre der ute som ikke klarer å være voksene nok. "hun liker det" eller "hun vil så gjerne ha det" er ikke et argument for at en 3åringe spiser pløsebrød med ketchup i stede for middag.

Lenke til kommentar
Ønsker trådstarter et bedre liv for de fete, eller ønsker han bare å ikke se dem ute på gata?

9291804[/snapback]

Jeg ønsker at de bidrar i samfunnet, og ikke påløper meg ekstra kostnader pga deres livsstil.

9291831[/snapback]

Sist jeg sjekket så bidrar mennesker med litt ekstra fett på kroppen i samfunnet de også. Man kan fint være smellfeit og i full jobb, og tynn på sofaen. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...