DarkSlayer Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Er ikke noe som kan gjøres med dette. Om staten skulle gi treningssenter støtte eller gjøre det billigere så vil ikke det få feite folk til å trimme. 1. Alle bedrifter som ønsker å tjene penger vil maksimere prisen til det folk er villig til å betale for en varer. Billigst mulig gjelder kun om produktene er kliss like og det er stor konkurranse på å selge det (tine melk). Mens trening er så mangt. 2. Trener selv, men ser fint lite feite som trener. Grunn: De har dårlig selvtillit, de veit de er feite, de veit de er stygge, og liker ikke å være et jævla freak-show. OK? Det samme gjelder å handle klær. Pene klær passer aldri, stygge klær passer - her får de hver eneste gang slengt i trynet at de er freaks. Selv betjening kan stå å flire: "hihi - tror ikke vi har NOE i din størrelse". 3. Folk har ikke tid. Jobber 8 til 4. lage mat, unger, dill og dall. plutselig er kl 9-10, og folk vil ha en pause. Så i seng. Hvor skal man få tid til å trene? Man er sliten. Feite folk er kanskje mer slitne fordi de aldri trener, spiser dårlig, og må drasse på den svære kroppen dagen lang - da er det rimelig mye forlangt at disse skal plutselig skal gjøre noe. Det finnes bare en måte. Samle inn alle de feite, tvangssende de til infanteriet i militæret hvor de skal være i minst 1 år, helst 3. Good luck. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Nå må jo det også sies at en god del av "fedmen" her til lands ikke er bare pga usunn livsstil... Da det er mange som går på medisener som gjør at man kan ese ut.. Og det er mange som legger på seg mye fortere enn andre.. ingen er like.. Men må si det hadde vært dritgøy og sett reaksjonen på Øyvind om han plutselig ble stor pga at han ikke hadde muligheter til og trene eller spise riktig... hadde han vært like negativ mot andre "fete" mennesker da? Neh den holdningen du har til overvektige folk er bare rett og slett kvalmende. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Raw_Denim Det er jo nettopp USUNN LIVSTIL som er en direkte årsak til fedmen. Det er jo derfor slankekurer ikke virker på folk, fordi en raks vidunderkur ikke fører noen vei, men at det må en endring av LIVSTIL for å gjøre noe med problemet. Mer aktivitet og kosthold er nøkkelen, og det er mulig mange av de som går på medisiner faktisk ikke trenger det når de endrer livsstil! Dessverre er det alt for mange fedmerelaterte sykdommer i samfunnet vårt og trenden er økende! Så spørsmålet er om vi skal belønne de flinke eller straffe de dårlige. Noe må ihvertfall gjøres før det blir normalt at barn i barnehagestadiet utvikler diabetes som følge av overvekt Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har passert halvveis til ett halvt århundre. Magen begynner å snike seg over buksa nå gitt. Ellers har jeg ikke mer enn det jeg burde ha, men magen begynner å merke påvirkningen av tyngdekraften. Jeg tror jeg vet hvorfor også, jeg tror jeg forstår hvorfor magen min begynner å bli større. Jeg tenkte å fortelle dere hvorfor. Jeg hater å trene! Trening suger småstein! Det er så jævla kjedelig å jogge, slitsomt er det også. Prøv å sykle var forslaget, gjerne spinning sa en kompis av meg. Fy faen, det var om mulig enda kjedeligere og faktisk mer slitsomt også. De har romaskin og tredemølle med TV her ass, test de da. Du kan sette på TVen, men du kommer faen ikke bort i fra at det er sinnsykt kjedelig å trene. Så var det trening av resten av kroppen da, løping, sykling og stepmaskiner var jo bare oppvarming. Nå skulle armer, bein, mage og rygg styrkes. Det bugnet over av forskjellige stenger og plater og taustumper som var festet til andre plater som var mykere. Der satt jeg da, konsentrerte meg om å puste riktig, halte og dro i disse stengene, kjente at det gjorde vondt i musklene, hørte tidviske *klunk* fra platene som var festet på "pressmaskinen" som sto 50 cm unna der jeg satt. Så tenkte jeg: "Hva i helvete gjør jeg her? Nå har jeg spist salat med skinnløs kylling, salat med mager skinke, müsli og faenskap i flere måneder. Magen er like forbanna stor, jeg blir like forbanna sliten og tungpustet når jeg ror, løper, sykler eller stepper. Jeg har ikke blitt sterkere. Jeg er like forbanna sulten hver jævla dag, selv om "dietten" liksom skal være nok til en voksen mann. Faen heller!" Jeg gikk rett ut i bilen, kjørte bort på nærmeste fastfoodsjappe og bestilte den største burgeren de hadde, 333 gram, med ekstra ost og bacon, dobbel chips og en vaskeekte sukkerbombe av en Coca Cola. Det var den første gangen jeg hadde følt meg mett på 4-5 måneder. Magen min begynner å bli større ganske enkelt fordi at det er så jævla kjedelig å trene. Usunn mat er forresten også jævla godt. Jeg har prøvd det sunne liv, men forsto at det rett og slett ikke var noe for meg. Jeg er ikke spesielt stor, ca 170 og veier inn på ca 66 kilo, meg jeg tipper at blodårene mine er rimelig fulle av dritt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Er det slik at samfunnet har utviklet seg til å gjøre det enklere for folk å gi opp? Be like water, søk minst motstand? Har nemmelig et inntrykk av det hos mine yngre kollegaer. Maken til gjennomtrekk og ikke minst sykefravær skal man lete lenge etter i den eldre garde.... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Er det slik at samfunnet har utviklet seg til å gjøre det enklere for folk å gi opp? Be like water, søk minst motstand? Har nemmelig et inntrykk av det hos mine yngre kollegaer. Maken til gjennomtrekk og ikke minst sykefravær skal man lete lenge etter i den eldre garde.... 9299534[/snapback] Ikke alle ønsker å vie livet sitt til å spise havregryn til frokost og proteinshake til middag med ett eple til kvelds, samt å bruke all sin fritid på å løpe, sykle eller pumpe jærn. Det burde du kunne akseptere. Det er ikke snakk om å gi opp, det er snakk om at enkelte kanskje har null interesse for trening. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har lyst til å si litt mer om dette med barn og fedme. Jeg sto i kø på posten forrige dagen og da sto det en mor og en datter der og ventet. Mora var det jeg vil kalle ekstremt overvektig (jeg sliter selv med vekta og det gikk sikkert 5 av meg i omkretsen av magen hennes). Dattera var vel førskolle eller 1-klasse alder og magen og sideflesket veltet over bokselinninga. Nå er det sikkert noen som vil tenke at hvis foreldrene er overvektig og ungene er overvektig så er det sikkert arvelig. Vel, det mest arvelige vi har er miljøet. Barn lærer kosthold av sine foreldre. De spiser det foreldrene sørger for at de spiser. Når jeg var liten hadde vi ganske faste regler ved matbordet. Den viktigste var at man spiser det som blir forsynt. Denne regelen sørget for at vi fikk et balansert kosthold og den lærte oss at man kan godt spise noe som ikke er favorittmaten. Er det noe man ikke liker så godt forsyner man seg bare litt mindere. En fin ting å lære når man etter hvert spiser andre steder enn hjemme. Jeg er skikkelig skremt over hvor mange barn under skolealder jeg vet om som kan gå en hel dag på pølsebrød og ketchup. Fordi de sunes det er godt og ikke minst fordi foreldrene ikke gidder å gjøre den ekstra jobben det er å sørge for at ungen får i seg skikkelig mat i ny og ned. Slike barn er lykkelige fordi de har det akkurat som de vil. Men en 5-åring er ikke i stand til å ta det valget. Og han er heller ikke mindere lykkelig i den store sammenheng fordi om han griner seg gjennom en kjøttkakemiddag. Barn i dag spiser det de synes er godt og får det di liker best. Skjokoladepålegg var et untakk hjemme hos oss. Det var dyrt, lite næringsrikt og vi ble hypre av det. Hvor mange unger i dag har ikke skjokoladepålegg (i en eller annen form) daglig på matpakka med det argumentet at "det er det de vil ha"? Selvsagt er det det de vil ha. Vi ville også det hvis vi hadde fått velge. Men sjokoladepålegget sto ikke i hylla så vi fikk velge blandt de andre , mer sunne valgene. I praksis valgte våre foreldre et sunnere kosthold for oss ved å elliminiere de usunne valgene. Og brus og godteri var noe vi fikk på lørdag. Hva skjer med disse barna når de skal ut i verden og ta sine egene valg. Det er fult mulig at de er i stand til å lese seg til og lære hvordan de bør leve et sunt liv, men det krever adskillig mer selvdisiplin å omstrukturere livet sitt 100% enn det gjør å fortsette med den sunne livstilien du har lært fra barnsben. Overvekt og feilernæring er vårt samfunns viktigste form for omsorgssvikt. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) 2. Trener selv, men ser fint lite feite som trener. Grunn: De har dårlig selvtillit, de veit de er feite, de veit de er stygge, og liker ikke å være et jævla freak-show. OK? Jeg har løst det problemet ved å trene hjemme. Da slipper jeg å slenge rundt på "manboobsene" mine foran perfekte individer Det samme gjelder å handle klær. Pene klær passer aldri, stygge klær passer - her får de hver eneste gang slengt i trynet at de er freaks. Selv betjening kan stå å flire: "hihi - tror ikke vi har NOE i din størrelse". Det har jeg opplevd. Spesielt når de sier "skal du ha noe mer eller" med en spydig tone, nå har jeg brukt en halv evighet for å finne noe som passer, hva tror du ?!?! Kroppsformen min er slik at nesten ingenting passer, så jeg har løst det ved å ha en batman garderobe, mange "outfits" som er nesten helt like 3. Folk har ikke tid. Jobber 8 til 4. lage mat, unger, dill og dall. plutselig er kl 9-10, og folk vil ha en pause. Så i seng.Hvor skal man få tid til å trene? Man er sliten. Feite folk er kanskje mer slitne fordi de aldri trener, spiser dårlig, og må drasse på den svære kroppen dagen lang - da er det rimelig mye forlangt at disse skal plutselig skal gjøre noe. 9299436[/snapback] Jeg trener hver dag med en gang jeg har kommet hjem, hvis det drøyer litt for lenge blir jeg så trøtt. Så det må gjøres med en gang. Nå har jeg ingen forpliktelser etter jobben. Men mange får problemer med å få trening til å passe inn i familielivet. Endret 17. august 2007 av Uderzo Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg vil tro mange kan endre seg med rett oppfølging og det å få muligheten til å trene samt å få tips til kosthold og sunne hurtigretter tror jeg vil hjelpe mange. Tror det er litt for mange som kjører mye bil og spiser hurtigmat for å rekke alt, med litt planlegging får man tid til mer. Man må bare få oversikten, blir litt som gjeldsofrene som synes det er greit å kjøpe en tv på avdrag fordi det er jo bare femti kroner ekstra i mnd, og så kjøpe klær på mastercardet. Tror mange har muligheten til å få en wowopplevelse, men få kommer til å oppdage det selv. Men klart det finnes folk med arvelig fedme så det hele må bli som et ekstra tilbud. Lokasjon er også viktig, så et samarbeid med en kjede eller studentskipnadene er nok ikke dumt. Tror også det er lurt at man må få anbefalingen til en lege først, hvis ikke ender det opp med trening til alle og de som er usikre på hvordan et treningsstudio fungerer ikke kommer. En lege har også en autoritet så når han sier en halvtime i uka så vil mange følge det. I starten burde det være konsultasjon med en som kan mye om emnet som kan legge opp en dagsplan, for enkelte tar det f.eks. bare et kvarter ekstra å sykle til jobb kontra det å kjøre bil og selv om bil er mer behagelig så er det bedre å sykle. Tror det er en del slike hverdagslige løsninger tynne folk velger som de som er litt tykkere ikke ser/ønsker å benytte seg av fordi de ikke ser utbyttet av det på lengre sikt. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg hater å trene! Trening suger småstein! Det er så jævla kjedelig å jogge, slitsomt er det også. Prøv å sykle var forslaget, gjerne spinning sa en kompis av meg. ... "Hva i helvete gjør jeg her? Nå har jeg spist salat med skinnløs kylling, salat med mager skinke, müsli og faenskap i flere måneder. Magen er like forbanna stor, jeg blir like forbanna sliten og tungpustet når jeg ror, løper, sykler eller stepper. ... Jeg gikk rett ut i bilen, kjørte bort på nærmeste fastfoodsjappe og bestilte den største burgeren de hadde, 333 gram, med ekstra ost og bacon, dobbel chips og en vaskeekte sukkerbombe av en Coca Cola. Det var den første gangen jeg hadde følt meg mett på 4-5 måneder. Magen min begynner å bli større ganske enkelt fordi at det er så jævla kjedelig å trene. Usunn mat er forresten også jævla godt. Jeg har prøvd det sunne liv, men forsto at det rett og slett ikke var noe for meg. Jeg er ikke spesielt stor, ca 170 og veier inn på ca 66 kilo, meg jeg tipper at blodårene mine er rimelig fulle av dritt. 9299496[/snapback] Hvorfor skal alt gjøres til det ekstreme? Det finnes andre måte å holde seg i aktivitet enn å gå i treningsstudio. Hvorfor er alternativet enten skinnløs kylling, salat med mager skinke, müsli, eller største burgeren de har, med ekstra ost og bacon, dobbel chips og Coca Cola? Folk er utolmodige. Når de skal endre livstilen sin kaster de seg over en diett og et treningsopplegg de hater og forventer resultater alt for fort. Økt aktivitet kan være noe så enkelt som å gå en tur på 20-30 minutter hver dag. Endret kosthold behøver ikke starte med med enn å kutte ut potetgull og sjokolade i uka. Eller nyte en godt marinert kyllingfillet som er saftig og deilig med godt tilbehør, istede for å stoppe på Shell og kaste i seg en baconpølse. Jeg er overvektig. Det er ikke til å legge skjul på. Jeg vet ikke om jeg går under "fettbergene" som byr Øyvind i mot" men jeg ligger nok veldig nære. Jeg har hatt perioder i livet hvor jeg har vært flink til å trene uten at jeg har gjort det for at jeg skal bli syltynn. Jeg har en kropsbygning som tilsiser at jeg aldri kommer til å se ut som en modell -> kort og gode hofter som jeg arvet av min kjøre bestemor. Men så har jeg også hatt perioder hvor jeg ikke har giddi å trene og det har gått alt for mye i potetgull og skokolade. De siste 3 årene har vært sånn, men i vår sa jeg stopp. Ingen drastiske endringer. Har ikke engagn kommet i gang med noe treingsopplegg. Jeg spiser en helt grei middag stort sett hver dag uten at det er noe ekstremdiett. Det er alt i fra god kylling (ren kyllingfillet må marineres eller fylles med litt godt fyll) til ferdigmat som er greie i næringsballansen. Jeg tar omega 3-, 6-, 9-tilsudd og vitaminer. Og ikke minst; ikke noe godteri som ikke har noe næringsverdi annet enn energi i ukedagene. Noe som har medført at jeg spiser mindere av det i helgene også. Og hva er resultatet? -6kg siden slutten av mai. Ikke resultater å hoppe i taket av, men jeg er knallfornøyd. Ikke fordi jeg ahr godt ned 6kg, men fordi jeg har klart å holde på opplegget mitt. Å endre livstil handler ikke om å kaste om på alle vanene sine, men å begynne med de små endringene man vet man kan gjennomføre. Quayle: magen har ikke kommet fordi du hater å trene, men fordi du spiser baconburger, chips og cola litt for ofte. Man behøver ikke å kutte ut noe helt. Steg 1 er å begrense det. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Fatter ikke at folk er så opptatt av at det er mindre tid til å trene og lage mat. Dette er unnskyldninger for å være vann og søke minst motstand. For 30 år siden var butikkene åpne kun mellom 0900 og 1600. Folk måtte faktisk handle mat i lunsjpausen! Samtidig hadde lengre arbeidsdager og i snitt lengre tid på reiseveien. Dette kombinert med at matvarer måtte bringes med på buss osv. Enda hadde folk tid til å trene og ikke minst tid til å lage mat. Merkelig det der hvordan vi i det moderne samfunn, snart ikke har tid til en dritt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Fatter ikke at folk er så opptatt av at det er mindre tid til å trene og lage mat. Dette er unnskyldninger for å være vann og søke minst motstand. For 30 år siden var butikkene åpne kun mellom 0900 og 1600. Folk måtte faktisk handle mat i lunsjpausen! Samtidig hadde lengre arbeidsdager og i snitt lengre tid på reiseveien. Dette kombinert med at matvarer måtte bringes med på buss osv. Enda hadde folk tid til å trene og ikke minst tid til å lage mat. Merkelig det der hvordan vi i det moderne samfunn, snart ikke har tid til en dritt. 9299722[/snapback] Hehe, nå glemmer du at kona både kjøpte maten og lagde middag Ellers har folk alltid tid i ordets strikte forstand, det folk mener med "jeg har ikke tid" er "mine prioriteringer er slik at jeg bruker tiden på andre ting enn dette". AtW Endret 17. august 2007 av ATWindsor Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har og inntrykk av at fokusen på kosthold og trening er økende, men da i gruppen : de med høyere utdanning og bedre økonomi... 9299411[/snapback] Jeg tror det stemmer. Det er ikke så lett å oppdage i det norske samfunnet fordi det er så lite synlige sosiale forskjeller. Men de som har tilbrakt en del tid i USA (hvor sosiale forskjellene er mer markerte og overvekten i mange tilfeller ekstrem) kan neppe ha unngått å legge merke til akkurat det fenomenet. Det gjelder også andre livsstilsrelaterte områder, for eksempel røyking (kilde SSB): Jeg fant desverre ingen tilsvarende statistikk for fedme i farten, men det er ingen grunn til å anta at bildet ikke er det samme. Geir Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ja,litt skivebom der Øyvind. Flere familier hadde en hjemmeværende. Flere folk var i arbeid hvor de var fysisk aktive. De som trente var nok folk som var aktive i en eller annen idrett. Få som trente på studio kun for å trene. Og det med å handle i lunsjpausen; de fleste handlet nok inn for hele uka på lørdag. Før kl13 da butikken stengte. Men en ting som du ikke poengerer som er viktig. Det er så mange som sier at de har så dårlig tid. Har ikke tid til å trene eller slage skikkelig middag. Vihar dårldig tid fordi mer og mer runtd oss er tilgjengelig mer eller mindere hele tida. Vi trenger ikke lenger å strukturere hverdagen vår og det gjør at vi har mindere tid. Dette så vi godt på videregående. Det var de som hadde flest fritidsaktiviteter som hadde best tid til lekser. De som kunne gjøre dem når som helst fikk aldri gjort de, eller gjorde de i huj og hast i siste liten. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Er det slik at samfunnet har utviklet seg til å gjøre det enklere for folk å gi opp? Be like water, søk minst motstand? Har nemmelig et inntrykk av det hos mine yngre kollegaer. Maken til gjennomtrekk og ikke minst sykefravær skal man lete lenge etter i den eldre garde.... 9299534[/snapback] Jeg har en mistanke om at det alltid har vært slik. Vi som er gamle idag har også vært unge en gang, og de voksne den gangen sa antagelig akkurat det samme om oss. Jeg tror dette har med modning og livssituasjon å gjøre. "Gi blaffen"-holdningen til ting er aldersrelatert, det viser seg i tråder her på forumet også. (Ikke for å skjære alle under en kam.) Jeg tror dog at likegyldigheten brer seg i takt med at en del tradisjonelle verdier blir "gammeldagse". Jeg har noen synspunkter på hvorfor det er sånn, men det kan vi ta i en egen tråd så ikke denne sporer av... Geir Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg tror dog at likegyldigheten brer seg i takt med at en del tradisjonelle verdier blir "gammeldagse". 9299815[/snapback] Men det er jo veldig syn at "å holde seg i form og ta vare på kroppen" annsees som en gammeldag verdi. Men jeg tror kanskje ikke det bare er holdningen som er problemet. Før var større del av befolkningen i fysisk aktivitet i arbeide. Når man sitter på et kontor må man få den fysiske aktiviteten på annen måte. Dette betyr ikke nødvendigvis blidtrening på helsestudio 5 dager i uka. Det beste tipset jeg har hørt i forbinnelse med fysisk aktivitet er: "Walk the dog. Even if you don't have one". Altså for en person som har lite fysisk aktivitet i hverdagen så er en halvtimes gårtur med bikja hver dag uendelig mye mer en ikke noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Men hva kan vi gjøre med problemet folkens? Skal vi belønne de flinke og/eller straffe de dårlige? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Kanskje finansminsteren skal innføre opsjoner på kiloene (helt ot for de som ikke tok den) Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Fatter ikke at folk er så opptatt av at det er mindre tid til å trene og lage mat. Dette er unnskyldninger for å være vann og søke minst motstand. For 30 år siden var butikkene åpne kun mellom 0900 og 1600. Folk måtte faktisk handle mat i lunsjpausen! Samtidig hadde lengre arbeidsdager og i snitt lengre tid på reiseveien. Dette kombinert med at matvarer måtte bringes med på buss osv. Enda hadde folk tid til å trene og ikke minst tid til å lage mat. Merkelig det der hvordan vi i det moderne samfunn, snart ikke har tid til en dritt. 9299722[/snapback] Reinspikka bullshit Før i tia var kjærringa hjemme. Hu handla mat. Ingen trente før i tiden. Men de gikk til jobb, det var få eller ingen kontorjobber men mye mer fysisk arbeid. Ferie? De gikk til ferien. Buss? Fantes ikke før. Samfunnet var mye mer aktivt før. Idag har alle bil (det var det ikke før), idag er er serviceyrker med liten aktivitet normen. Aktivt arbeid er det snart kun forsvaret som har. Det at folk velger minste motstands vei er normalt. Kun særinger som må ha utfordringer hele tiden. Men jobben kan jo trimme folk. Så lenge 1t trim, 3x uka er en del av jobbeskrivelsen og jobben betaler - så er vel det enkleste opplegget. Hmm ... faktisk kan staten pøse inn penger på det istedet for avgifter, belønning, skattefordeler med helsestudio.. hmm Men ingen arbeidsplass gidder det. Lykken for en arbeidsplass er å ha billigst mulige arbeidere, for da tjener de mest penger - altså fett er personlig problem Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Personlig tror jeg grunnlaget blir lagt i barndommens tidlige år. Her ser man også en forandring. I "gamle dager" var man etter skolen ute med kompiser helt til leggetid nærmest. Man holdt seg i konstant aktivitet selv om man ikke gikk inn for det eksplisitt. På skolen drakk man også melk og ingen drakk brus ol. Idag blir det bare mer og mer tilgjengelig sukker i skolen, og flere barn engasjerer seg i innendørs stillesittende aktiviteter som feks. spilling istedet for å være i fysisk aktivitet. Det virker som fler og fler har problemer med å gjennomføre vanlige gymtimer, enkel aktivitet blir rett og slett for tungt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå