Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?


Anbefalte innlegg

virker som det er en del her som ikkje tåler at folk er annerledes.

Jeg er nokså mye overvektig.

Så...

Er enige om at treningsplasser kan være billigere.

 

Men. back to my case.

Det er og flere som ikkje får gjort så mye med det.

Jeg har selv en medfødt feil som gjør at jeg har problemer med å holde meg i aktivitet over lengre tid eller noe tungt (Innsnerving på hovedpulsåren)

 

Og når jeg leser slike tråder som dette så blir jeg EKSTREMT dårlige av å tenke på hvordan dette blir generalisert og bruker tunge ord.

 

oivind_dahle: Jeg hadde stor respekt for deg før når jeg leste postene dine.

Men etter denne posten så vurderer jeg å stikke ifra forumet.

 

quote ifra deg: Jeg er redd for at det er sosialt akseptert å være smellfeit. Ser alt for mange trillrunde som vogger rundt

 

 

Og så? aksepter at folk ikkje er like.

Folk har forsjellige oppvekst. Forsjellige levemåter.

Vi gjør som vi vil.

Viss du ikkje tåler det.. Vennligst hold deg inne, ikkje les aviser eller noe ting.

 

 

 

BANG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oivind_dahle: Jeg hadde stor respekt for deg før når jeg leste postene dine.

Men etter denne posten så vurderer jeg å stikke ifra forumet.

 

quote ifra deg: Jeg er redd for at det er sosialt akseptert å være smellfeit. Ser alt for mange trillrunde som vogger rundt

9295435[/snapback]

Ikke bry deg om utseendefikserte folk som han.

Lenke til kommentar
quote ifra deg: Jeg er redd for at det er sosialt akseptert å være smellfeit. Ser alt for mange trillrunde som vogger rundt

9295435[/snapback]

Dette sier egentlig mest om trådstarter, og bør kanskje ikke blandes sammen med forumet generelt. Og angående det sitatet er det nærliggende for meg å ville si:

 

jeg er redd for at det er sosialt akseptert å være et rasshøl og komme med slike meninger slik som øyvind dahle her fremmer. Ser alfor mange slike egoister gående rundt.

 

Forøvrig tipper jeg at du sikkert har et bedre liv enn han. Etter min opplevelse har folk som er så opptatt av utseende det faktisk ikke bra i det hele tatt. De hater seg selv for hvordan de ser ut. Presser seg stadig. Har ofte ikke noe bra forhold. Eneste menneskene som er perfekte nok for dem, er mennesker slik som dem selv. Man får overfladiske forhold hvor alt man er opptatt av seg selv og hvor perfekt man selv er.

Lenke til kommentar
Så saken er at du ikke spiser brødmat? Vel, de kostholdseksperter jeg har hørt uttale seg sier at man skal spise grovt brød for å få i seg fiber bl.a. At du lever etter en helt spesiell diett som du har valgt selv betyr ikke at restauranter burde være forpliktet til å servere mat som passer ditt kosthold. Det er ikke lovpålagt å servere mat som ikke inneholder gluten heller for alle de som lider av glutenalergi. Heller ikke mat som ikke inneholder melkeprodukter for de som er laktoseintolerante.

9293960[/snapback]

Jeg er tilhenger av grovt brød, men man må passe seg litt. Fordi det er ikke alt brød som ser grovt ut som faktisk er grovt. Ta feks amerika, der får man ikke kjøpt grovt brød. Det som er av grovt brød der er farga loff. Er endel produkter her hjemme også som er omtrent det samme. Ta enkelte speltbrød (dette leste jeg her om dagen) så er det faktisk ikke så mye spelt som er brukt fordi spelt er dyrt.

 

Beste er å bake selv, eller gjøre som meg. Spise havregryn.

Nå skal det også sies at jeg ikke er blodseriøs når det gjelder kosthold slik at hvis jeg er ute i oslo på shoppingtur osv så spiser jeg gjerne junk uten å tenke på konsekvensene.

Så lenge jeg holder meg til sunne matvarer mesteparten av tiden så klarer jeg å nå mine mål.

 

 

Skal si meg enig i at de som ikke kan noe for at de er feite er det synd på, men de som faktisk har valgt det selv har jeg ikke noe igjen for. Jeg har veid 25kilo mer enn det jeg har gjort nå. Skjerpet meg og begynte å lære meg om kosthold og trening, idag veier jeg fra 72-75 litt ettersom jeg spiser for å legge på meg eller gå ned i vekt. Er meget fornøyd med hva jeg selv har oppnådd. Så kom deg på studio, spist sundt tren hardt! :thumbup:

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Oyvind; nothin lasts forever....incl. YOU! Det såkalte fedme-problemet er vel ikke akkurat enormt i Norge? Din erfaring kan jo selvfølgelig være annerledes...Hahaha...Dette minner sterkt om fascime !! Skjerp deg!! Du MÅ ikke ligge med dem heller ;-) Du glemte homofile, innvandrere, FRP'ere, Bingospillere...U name it!....Latterlig...

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk flest i Norge feite? Er det fordi vi absolutt ikke har råd til å spise sunn mat? Er det fordi det er så dyrt å trene? Dyrt å jogge? Dyrt å gå på ski? Er det fordi vi har kun 2 timer gym på VGS istedet for 3?

 

Eller.. er det fordi tykke folk flest "ikke klarer å trene fordi de har en sykdom blablabla", "ikke tåler sunn mat blablabla", "har spisesykdommer slik at de må spise blablabla"..

 

?

 

Feite folk flest har blitt feit fordi de har spist mer enn de har trengt og ikke giddet å ta i et tak for å ha ei sunn helse..

Lenke til kommentar

Burde vel lest postene ovenfor, men trening på "blå resept" burde vel ikke være umulig. (mao gratis/subsidiert trening ved legens anbefaling). Vil tro at når mange får en plan og ser fremgang med treningen pga at de får hjelp så vil de gjerne fortsette med å trene.

 

Så forhåpentligvis vil det hjelpe. Men det har vel ikke vært testet før så resultatet er uvist.

Lenke til kommentar
Feite folk flest har blitt feit fordi de har spist mer enn de har trengt og ikke giddet å ta i et tak for å ha ei sunn helse..

9297647[/snapback]

Ok. På hvilken måte bryr dette deg?

9297662[/snapback]

 

Du kan jo heller spørre deg selv; hvorfor bryr samfunnet seg om at mange feite folk bidrar til lengre sykehuskøer som følger av alle typer innfarkt og sykdommer de feite har påført seg selv, for ikke å snakke om kostnadene resten av oss må ta.

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar
Du kan jo heller spørre deg selv; hvorfor bryr samfunnet seg om at mange feite folk bidrar til lengre sykehuskøer som følger av alle typer innfarkt og sykdommer de feite har påført seg selv, for ikke å snakke om kostnadene resten av oss må ta.

9297750[/snapback]

Og mange av de som bryr seg om de ekstra kostnadene overvektige er for samfunnet ser ingen problemer med å drikke seg kanon fulle hver eneste helg. Eller de samme som ikke ser noen problemer med å bruke kunstige stimuli for å bygge opp kroppen sin.

 

Det er noe med å se på sine egne problemer før man klager på andres.

Lenke til kommentar

De betaler da skatt og avgifter de på samme måte som oss, og med dagens helsevesen har de fortjent den helseskjekken de skulle behøve. Dessuten lever de kortere så dermed vil man ikke betale mer for dem enn om det skulle være en vanlig person. Og nå er det heller ikke ALLE som sliter med så alvorlige helseproblemer.

 

Det er et så dårlig argument. La folk få gjøre det de selv vil, enten det er røyking eller spising.

Lenke til kommentar
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger

 

Ordbruken anses å være støtende og provoserende.

 

Årsaken til fedme og overvekt kan ha flere grunner, noen sliter med lav stoffskifte,

arvelige egenskaper og psykiske problemer osv.

 

Det er også bevist at dårlige spisevaner med ukritisk vurdering av matens innhold kan føre til overvekt. Det er vel dette tråden dreier seg om.

 

Ser gjerne at siviliserte mennesker bruker siviliserte ord når man diskuterer om disse problemene. Å henge ut en gruppe personer uten saklig og veldokumentert grunnlag ved ymse kallenavn kan vi ikke akseptere her i huset.

 

Bytter ut noen ord og forventer at diskusjonen videre holder saklig nivå.

 

:)

Lenke til kommentar

Nå har jeg litt lyst til å ta Øyvind litt i forsvar her (ikke at jeg er enig i alt han sier ). Det blir poengtert at de fete betaler skatt og dermed har samme rett på det de koster, men hva med barn? Nå mener jeg selvsagt ikke at barn ikke har denne retten fordi de ikke betaler skatt, men at manglende holdning til matinntak og mosjon går ut over veldig mange barn. Overvekt blandt barn og unge er et kraftig økende problem her i landet. Når en 10åringer veier over 100kg og knapt orker å gå opp en trapp er det omsorgssvikt. Men det vikrer som om det ikke er politisk korrekt at barneværnet trer inn i slike saker. Når det er sagt føler jeg også at barneværnet har ikke har gjort jobben sin i lang tid i slike saker. Foreldre som ikke har evne til å gi barna sine et daglig balansert kosthold bør få hjelp på et mye tidligere stadium.

Lenke til kommentar

Intressant å se flamming er tillatt :)

 

Dog har jeg flammesikker dress på meg og går inn med harde ord og påstander. Greit at jeg tar det til det ekstreme, men ingen diskusjon uten at noen drar litt i :)

 

Jeg har selvfølgelig stor respekt for at enkelte mennesker sliter med fedme problemet, men igjen er det lagt opp til i samfunnet at det er ok å være tjukk :(

 

Jeg nevner:

 

Fastfood er tilgjengelig 24-7 og i Oslo trenger du vel ikke bevege deg mer enn 100 meter så har du usunn mat tilgjengelig i bøtter å spann.

 

Usunn mat er billig

 

I dagligvarebutikkene er godis og slikt satt opp slik at DU som kunde skal kjøpe mest mulig av dette når du står forann kassa og kjeder deg i kø.

 

Enkelte butikker setter opp brus ved inngangen i butikken, slik at du skal ha en cola mens du handler (eks ultra på bryn).

 

Fastfood restauratnene bare øker og øker porsjonene sine, og tilbyr "Kingsize" for bare noen kroner ekstra.

 

Og lista fortsetter og fortsetter, men kort oppsummert er det :

 

Beveg deg minst mulig og dytt i deg mest mulig dritt.....

 

 

 

Jeg peker bare en finger på dette, og fedmeproblemet er relativt stort i Norge. Og igjen er det et økende problem, men siden dette rammer så mange er det liten vilje til å gjøre noe med det.

 

Derimot røykekampanjer kjøres det hardt på. Trafikkanter skal ha på refleksvest midt på lyse dagen, og sikkerhetstiltakene på en rekke områder er helt ville. Unger skal ikke lenger klatre i trær osv.

Mens det virkelig store problemet med fedme og inaktivitet blir stadig gjemt under stolen :(

 

Jeg ønsker bare en diskusjon om dette, og angående overskriften skal jo den provosere. En provoserende overskrift tiltrekker meddebattanter :=

Lenke til kommentar

Jeg vil vel ikke si at fedmeproblemet blir stukket under stolen. Det er vel mer forkus på diett og slanking en det noen gang har vært. Men fokus på slanking og diett slår også ut andre veien. Fler og fler får et kropsfokus før de når puberteten og dette er et helvete for jenter når homonene setter inn og de begynner så smått å få kvinnelige former.

 

Man burde fokusere mer på at det er viktig å være sunn og aktiv og mindere på et fiktivt kroppsideal.

Lenke til kommentar
Intressant å se flamming er tillatt :)

Nei, flaming er ikke tillatt. Reagerer man på tråder eller poster skal det rapporteres, ikke kommenteres i tråden. Merk at vi setter pris på slike tilbakemeldinger, modereringen og reglene skal reflektere brukerne såvel som forumets eiere og moderatorer. Men i tråden blir det bare off topic og fører til personkrangel og misstemning.

 

Så lenge vi lar tråden være åpen så kan folk enten diskutere temaet eller la være å poste i den. To poster er slettet, og videre diskusjoner om trådens skjebne tar dere med oss på PM eller via rapport-knappen.

 

Jeg ønsker bare en diskusjon om dette, og angående overskriften skal jo den provosere. En provoserende overskrift tiltrekker meddebattanter :=

9299366[/snapback]

Her på forumet holder vi oss til følgende enkle "regel": Vi vil ha stor takhøyde for meninger, lavere for måten den uttrykkes på, og alle lavest for meninger om andre brukere. Forumet er ikke VG eller BlaBla, vi ønsker ikke at trådene her skal konkurrere om oppmerksomheten ved hjelp av tabloide metoder. At det fungerer viser denne tråden og et par andre de siste dagene, men det er bare fordi de er alene om å gjøre det. Den dagen alle tråder er slik er effekten borte og resultatet er et dårligere forum.

 

Denne posten skal ikke kommenteres. Kontakt oss gjerne om dere har synspunkter. Dersom dere synes vi burde ha større takhøyde for det tabloide eller provoserende her på forumet så start gjerne en tråd om det under tilbakemeldinger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...