Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?


Anbefalte innlegg

Se det fra en annen vinkel:

 

Hvordan kan vi belønne de som holder seg i form da?

9291743[/snapback]

 

Vansklig å si, det er allerede ganske kraftige belønneringer for å være tynn, slik som status, bedre helse osv, jeg tror ikke det uten videre blir lett å toppe det.

 

AtW

9291844[/snapback]

 

Status å være tynn?

 

 

Snart er man ansett som idiot fordi man trener og holder seg i form. Jeg er mye ute i møter og har tilgode å få en skikkelig salat til lunsj. Stort sett er det baggiser med majones i store mengder, og spør jeg om en salat blir jeg ansett som rar.

 

Dagblad artikkelen bare bekrefter at der er snart helt ok å være tjukk, og da blir man rar om man er trent.

 

Jeg kunne tenke meg belønning i form av billigere helsestudio, lavere utgifter til mat, fortrinn i sjukehuskøer osv

9291856[/snapback]

 

Artikkelen "bekrefter" jo i like stor grad at det er høystatus å være tynn. At man "snart blir sett på som idiot" for å holde seg i form synes jeg ikke harmonerer med virkligheten overhodet, hva er grunnlaget ditt for å mene dette?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvem er sunne og og hvem er usunne? Bestefaren min var tynn som en strek og veldig aktiv (jobbet i et fysisk aktivt yrke hele sin arbeidskarriere). Men de siste 30 årene av hans live slet han med høyt kolesterol og hjerte og lunge problemer. Få mennesker som hadde sett han på gata som 40-åring hadde tenkt at han var spessielt usunn. Vi har mange unggutter på jobben her som tynne som noen streker. Hverken mye fett eller muskler på de kroppene der. Men når jeg ser hva de spiser i lunsjen ville jeg ikke akkurat puttet de i kategorien "sunne mennesker". Og de kommer neppe til å være tynne som noen streker om 15 år. Men jeg har en liten følelse at disse ikke var de første trådstarter tenkte på når han startet denne tråden.

 

Greit nok at når man ser en 15åring på 150kg så er det tydelig at peronen er på feil spor hva gjelder kosthold og mosjon. Men hva med alle 15-25åringene som ikke ser usunne ut, men som kommer til å bli fettbergene som koster samfunnet masse penger om 10-20 år om de ikke endrer sine usunne vaner.

 

Trådtittelen nevner fettbergene, men jeg tror at det helper lite å legge all fokus på de som allerede er kraftig overvektige. Man må gjøre noe med samfunnet for å minske mengden protensielle framtidige "fettberg". Også må man ikke glemme at det ikke bare er overvektige mennesker som har helseproblemer reltatert til (manglende) mosjon og kosthold.

Lenke til kommentar
Jeg er mye ute i møter og har tilgode å få en skikkelig salat til lunsj. Stort sett er det baggiser med majones i store mengder, og spør jeg om en salat blir jeg ansett som rar.

9291856[/snapback]

 

Jeg har enda ikke jobbet i en bedrift (inklusive mange sommerjobber) hvor ikke salat er en del av lunsjtilbudet.

Lenke til kommentar
Ønsker trådstarter et bedre liv for de fete, eller ønsker han bare å ikke se dem ute på gata?

9291804[/snapback]

 

Jeg ønsker at de bidrar i samfunnet, og ikke påløper meg ekstra kostnader pga deres livsstil.

9291831[/snapback]

Hvordan vil de belaste deg med ekstra kostnader? De betaler da sine skatter og avgifter de også. Dagens system med skatter og avgifter gjør at de har fortjent å faktisk spise som de selv vil. Dessuten lever de kortere så staten sparer penger på dem når de kommer opp i åra ;)

 

Privat helseomsorg FTW!

Lenke til kommentar
Ta deg en tur i divers kantiner og møtelokaler. Sunn mat er en mangelvare blitt og ingen reagerer.

 

Vi blir stadig tjukkere og tjukkere, og vi liker ikke å bli minnet på det. De topptrente sunne blir derfor neglisjert og utstøtt av gruppen.

9291905[/snapback]

 

At det er vansklig å få tak i sunn mat kan det godt argumenteres for, men det hindrer ikke det faktumet at det er økt status i å være tynn. At de godt trente blir utstøtt ser jeg ingenting som tyder på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, bare sunn mat som smaker vondt ;)

 

Det man kan gjøre er å spise en pølse uten brødet da, evt. med minimalt med ketchup. Ellers finnes det jo flere matbutikker som har det tilbudet at man kan lage sin egen salat, men jeg har alltid synes at det virka litt dyrt.

 

Disse sunne produktene kommer med tiden og utvalget vil bli større for de som er sunne. Evt. sette ned tollavgiftene osv. på sunn mat når FrP kommer i regjering :p

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg så mye om Jernbanetorget i Oslo siden jeg bor i Trondheim, men jeg vil tro at det finnes mange løsninger på problemet ditt.

 

Det finnes sikkert en Big Bite eller liknende i nærheten. Der kan du få en grov landgang, med alskens grønnsaker, med eller uten smør, med eller uten majones.

 

Du kan velge mellom en hel del forskjellig pålegg, f.eks roast beef som faktisk må kunne regnes som ganske sundt. Du kan jo bestille en meny med appelsinjuice eller en naturell Bon Aqua til. De smører landgangen mens du venter og du velger selv hva du vil ha på. Så enkelt kan det gjøres. Nå vet ikke jeg om dere har BigBite i Oslo, men det finnes helt sikkert liknende tilbud der også, hvis ikke så vil jeg bli svært overrasket.

 

Sushi er jo også ett alternativ. Rå fisk med ris til kan vel neppe være spesielt usundt det heller?

 

Jeg er på ingen måte noen kostholdsekspert, jeg har begynt å få en liten mage som jeg ønsker å kvitte meg med. Prøver derfor å spise litt sunnere enn det jeg har brukt å gjøre.

 

Jeg tror nok at tilbudet er der, men at du nekter å se det for å ha noe å sutre over.

Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke noe tilbud for oss. Mulig Narvesen har en dvask salat liggende et eller annet sted.

 

I Oslo er det en eneste restuarant som har fokus på hva du får i deg:

 

http://lillekalori.no/

 

I chinamat, thaimat, indisk osv er det ofte store mengder skjulte karbohydrater. Baggiser og slikt vil jeg ikke engang kommentere....

 

Det rett og slett et elendig utvalg til de som velger den sunne linje...

 

Men for den usunne KRYR det av tilbud. Eks mc donalds, burgerking, jafs, bigbite, narvesens super menyer, deli de lucia, 7-11 osv

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker at de bidrar i samfunnet, og ikke påløper meg ekstra kostnader pga deres livsstil.

9291831[/snapback]

 

På den annen side kan man jo spørre seg i hvor stor grad kjipe folk som Øyvind Dahle som er bare er opptatt av å klage på andre, finne feil samt syte over at de ikke har det bra nok på bekostning av andre tilfører samfunnet av skade ved psykiske lidelser ved at de gjør samfunnet kaldere å leve i.

Lenke til kommentar
Javel, så salat er det eneste sunne tilbudet? Det er ikke alle som prøver å på alle måter holde seg unna karbohydrater vet du. Ris og poteter er helt ok mat for de fleste, så dermed vil jeg andta at chinamat osv. kan være ganske sundt.

 

BigBite trenger heller ikke være så usunt.

9292157[/snapback]

 

Hamburger og pizza er også ok mat for de fleste;)

 

Man kan spise mye god sunn mat uten å holde seg til salat. Men det er ingen tilbud om det. Sett deg inn i kosthold så vil du kanskje se dette du og :)

 

Jeg søker også info om det jeg skal spise, hva inneholder det. For min del ønsker jeg å ha et stabilt blodsukker hele dagen, og det betyr også at jeg må spise når jeg er på shopping i byen, men igjen er det få eller ingen tilbud med mindre jeg setter meg ned på en restaurant og bestiller en kyllingsalat eller lignende.

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenke meg belønning i form av billigere helsestudio, lavere utgifter til mat, fortrinn i sjukehuskøer osv

9291856[/snapback]

Nå finnes det jo allerede "belønning" for helsestudioene iom. at det ikke er en momsbelagt tjeneste. Ulempen med dette er selvfølgelig at denne belønningen trolig går rett i lomma på eierne og kundene ser aldri snurten av den... :thumbdown:

 

Ellers finnes det sunn man overalt. Tom. på McDonalds som du trekker fream som et eksempel på usunn mat, serveres det sunn mat.

Lenke til kommentar

Man dropper selvfølgelig dressing dersom man skal ha sunn salat.

Og glem ikke at selv en feit hamburger er sunt(men nå er de fleste burgere der laget av rent kjøtt uansett så kjøttet er ikke fett..), problemet er at ting først blir usunt når man overdriver, eller dersom man inntar giftstoffer selvsagt.

Lenke til kommentar
MC donalds salat smaker død.

 

Dessuten fyller de på med kruttonger og dvaske grønnsaker..

9292336[/snapback]

Om man skal gå inn på personlig preferanser om hva man synes smaker godt eller ikke så blir det en annen diskusjon, her var det kun sunnhet som ble trukket fram.

Lenke til kommentar
Det bør bli stuerent å bruke personlig helse som argument i lønnsforhandlinger. Man må kunne forhandle seg frem til bedre lønn ved å påpeke man gjør en innsats for å hindre sykdomsfravær, har lavere risiko for langtidsfravær og er mer opplagt til å utføre sine oppgaver.

9291761[/snapback]

 

Dette er nå stuerent i yrker hvor fysikken er et argument. Som i forsvaret, politiet og brannvesenet bl.a. :)

 

Jeg har heller ingen problem med å påpeke om jeg skal søke jobb at jeg holder god form og således også er mindre utsatt for sykdom og skader. Tror ikke akkurat det vil bli ansett som ikke å være stuerent. :)

 

Nå strekker min erfaring med arbeidstagere seg fra forsvaret og Posten og der kan jeg i hvert fall påpeke at det overhodet ikke var stuerent å være overvektig der. I forsvaret er det eksempelvis mer akseptabelt å være en dårlig men tynn leder fremfor en god men overvektig en.

Lenke til kommentar
MC donalds salat smaker død.

 

Dessuten fyller de på med kruttonger og dvaske grønnsaker..

9292336[/snapback]

Om man skal gå inn på personlig preferanser om hva man synes smaker godt eller ikke så blir det en annen diskusjon, her var det kun sunnhet som ble trukket fram.

9292370[/snapback]

 

Poenget mitt er nok at kvaliteten på MC donalds mat ikke er på høyden med en skikkelig salat. Krutongene er kaloribomber. Salaten er helt sikkert ferdiglagd også.

 

Å si at Mc Donalds er et sundt alternativ er ikke holdbart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...