Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke noe på dette med dyrere usunn mat og billigere sunn mat.

 

Alt i alt er det kalori inn - kalori forbrendt som gjelder. Det fins ingen andre "naturlige" måter å gå ned i vekt enn å spise mindre kalorier enn det man forbrenner. Skal du ta av f.eks et kg fett, må du ha et underskudd på 9000 kalorier.

 

Dette med kalorier har ingenting med sunn eller usunn mat og gjøre. Jeg kunne like godt slanket meg med usunn mat som med sunn mat. Jeg kunne faktisk gått ned i vekt bare av å spise sjokolade!

 

Dette med flere gymtimer på ungdomsskolen/VGS er bare tøys og tull i mine øyne. Det ødelegger bare for oss idrettsungdom, som allerede trener flere ganger dagen. Vet ikke om dere andre også har erfaringer med at fete mennesker prøver å slippe unna gymmen også? Hadde folk heller hatt en god kunnskap om kosthold og hvordan kroppen fungerer, tror jeg mange av ungdommene hadde klart å finne ut hvordan de skulle holde vekta nede selv. Det er uttrolig mye vranglære om BMI, GI, kosttilskudd og ikke minst om hvordan kroppen fungerer blandt mange nordmenn idag.

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Majestixx, er ikkje berre energi inn minus energi ut som har ein påvirkning. No er eg ikkje ein kostholdsekspert, men kva maten inneheld har ein god del å seie.

 

Å påstå at antal kJ ein får pr dag er den einaste faktoren er litt svakt. (Vi brukar ikkje kalorier i Noreg forresten ;) )

Lenke til kommentar

nå ville jo jeg tro at om man spiste sunn mat så fikk du i deg mindre kalorier enn usunn mat og derfor gå ned mer på en treningsøkt enn om du hadde spist usunn mat da... så jeg tror ikke det hadde vært så effektivt å slanke seg på sjokolade sånn som majestixx her sier...

 

Anngående hva man skal gjøre med de overvektige i samfunnet, så er jo det egentlig careface. Det er samme for meg om en annen person er overvektig, og jeg vil tippe at 99% har seg selv å takke for deres overvekt. og egentlig er jeg lei av å høre overvektige whine hele tiden, særlig på alle disse slanke programmene ;P

Lenke til kommentar
Dette med flere gymtimer på ungdomsskolen/VGS er bare tøys og tull i mine øyne. Det ødelegger bare for oss idrettsungdom, som allerede trener flere ganger dagen.

 

 

 

Ikke nødvendigvis, hvis du spiller fotball, håndball eller lignende i fritiden, hvorfor ikke gjøre dette i en sammenheng med skolen heller, slik det gjøres i andre land som fks USA, hvor High-school's har sine egne fotball/baseball/pingpong-lag?

 

På den måten ville flere bli engasjert i sport og friluftsliv, og ville slippe å måtte oppsøke det selv, noe som ofte er en stor hindring for ungdom, du vet, folk tar bare det som lander i fanget på dem.

 

På denne måten vill vi også kunne knytte sammen ungdom som ikke nødvendigvis ville omgås hverandre utenom skoletiden. = for eksempel økt integrering.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
nå ville jo jeg tro at om man spiste sunn mat så fikk du i deg mindre kalorier enn usunn mat og derfor gå ned mer på en treningsøkt enn om du hadde spist usunn mat da... så jeg tror ikke det hadde vært så effektivt å slanke seg på sjokolade sånn som majestixx her sier...

 

 

 

 

Enda en gang: Sunn mat betyr ikke "slankemat" man er ikke sunn bare fordi man er slank!

Jeg ville påstå at det er sunnere å ha ett par kilo i reserve en å se ut som om du spiser knekkebrød til alle måltider.

 

Det er mindre næring i sjokolade en det er i kjøttkaker, dermed hadde du gått ned i vekt dersom du hadde spist sjokolade istedenfor middag.

Lenke til kommentar
Majestixx, er ikkje berre energi inn minus energi ut som har ein påvirkning. No er eg ikkje ein kostholdsekspert, men kva maten inneheld har ein god del å seie.

 

Å påstå at antal kJ ein får pr dag er den einaste faktoren er litt svakt. (Vi brukar ikkje kalorier i Noreg forresten  ;) )

9290352[/snapback]

 

Det er energi inn og ut som har størst påvirkning. Man kan som nevnt over kun spise sjokolade hele dagen å gå ned i vekt, men går man ned i vekt på en sunn måte? Neppe. Kroppen får ikke i seg nok vitaminer og næring den trenger. Dessuten vil du nok ikke få noen metthetsfølelse pga du kan ikke spise mye sjokolade om dagen.

 

Hvis målet KUN er å gå ned i vekt, uansett metode så kan man rase ned i vekt ved å spise lite usundt, men det er ikke å anbefale. Man mister også muskelmasse ved nedgang uten protein inntak. Dessuten vil man ikke få mye energi i kroppen om man ikke stapper nedpå litt treige karbohydrater slik at kroppen får energi utover dagen.

Sunne fettsyrer skal man også ha, spesielt omega3, 6 og 9.

Lenke til kommentar
nå ville jo jeg tro at om man spiste sunn mat så fikk du i deg mindre kalorier enn usunn mat og derfor gå ned mer på en treningsøkt enn om du hadde spist usunn mat da... så jeg tror ikke det hadde vært så effektivt å slanke seg på sjokolade sånn som majestixx her sier...

 

Det er mindre næring i sjokolade en det er i kjøttkaker, dermed hadde du gått ned i vekt dersom du hadde spist sjokolade istedenfor middag.

9290943[/snapback]

 

Hvor får du det ifra? La oss ta 100g kjøttdeig (da snakker vi bare kjøttdeig) ligger på 196kcal. Melkesjokolade (tar freia) ligger på 550kcal per 100g.

Sier jo seg selv hva som er best, nå valgte jeg også kjøttdeig, som er mye mer usundt enn feks karbonadedeig ( 115kcals/100).

Man skal jo ha litt mer til når man lager middag av kjøttkaker selvfølgelig.

Lenke til kommentar
og egentlig er jeg lei av å høre overvektige whine hele tiden, særlig på alle disse slanke programmene ;P

9290871[/snapback]

Det er vel fordi de er vant til å trøstespise istedenfor å ta tak i problemene sine. det er ikke bare å bevege kroppen sin, det er gjerne noe psykisk som må fikses på først.

Endret av JoeCamel
Lenke til kommentar
Majestixx, er ikkje berre energi inn minus energi ut som har ein påvirkning. No er eg ikkje ein kostholdsekspert, men kva maten inneheld har ein god del å seie.

 

Å påstå at antal kJ ein får pr dag er den einaste faktoren er litt svakt. (Vi brukar ikkje kalorier i Noreg forresten  ;) )

9290352[/snapback]

 

For vekta, så er det til slutt energi inn minus energi ut som er bestemmende jo. Kroppen vil regulere vekten til et nytt nivå som sørger for at kalorier ut og kalorier inn er i balanse. Enkelte matvarer påvirker dog energi-ut-delen. Men resultatet er okke som at om du vil ned i vekt, så må du ta inn mindre enn du bruker. Og for å få en permanent endringi vekt, må du også ha en permanent endring i inntak eller uttak.

 

AtW

Lenke til kommentar
Se det fra en annen vinkel:

 

Hvordan kan vi belønne de som holder seg i form da?

9291743[/snapback]

Det bør bli stuerent å bruke personlig helse som argument i lønnsforhandlinger. Man må kunne forhandle seg frem til bedre lønn ved å påpeke man gjør en innsats for å hindre sykdomsfravær, har lavere risiko for langtidsfravær og er mer opplagt til å utføre sine oppgaver.
Lenke til kommentar

ATW: det er en sannhet med modifikasjoner. Det hjelper lite å redusere sitt usunne kosthold til bare en sjokolade om dagen , og ikke noe annet, og tro at det er den optimale løsningen bare fordi energiinntaket er mindere enn forbruket. Dersom man ikke får i seg de rette næringsstoffene fungerer ikke kroppen som den skal, hverken i energiomsettningen eller i vedlikehold av cellene.

 

Jeg er periodevis veldig usunn av meg (ja jeg vet, dårlig selvdisiplin :blush: ). I de usunne periodene har jeg faktisk en tendens til å spise lite, men det lille jeg spiser er er dårlig balansert, næringsmessig. Men allikevel så hjelper det ikke bare å øke aktiviteten. Det kan selvsagt hjelpe litt, men det er først når jeg sørger for å få i meg balansert mat, og da spesielt de fettstoffene som kroppen trenger, at resultatene er synlige.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Fat people makes me look better, syntes det er positivt. :!:

 

Men til saken, sunnere mat må bli billigere og usunn det motsatte. Begynne og reklamere mer for gode og sunne matretter, tips om hvordan man går ned i vekt. Som jeg ikke skjønner er så vanskelig om man går inn for det.

Alt i alt så mener jeg at folk for bestemme selv, tvang er no sjit uansett.

 

180px-No_fat_chicks(peter_griffin).jpg

Peter r00lz.

Endret av lanez-nor
Lenke til kommentar
ATW: det er en sannhet med modifikasjoner. Det hjelper lite å redusere sitt usunne kosthold til bare en sjokolade om dagen , og ikke noe annet, og tro at det er den optimale løsningen bare fordi energiinntaket er mindere enn forbruket. Dersom man ikke får i seg de rette næringsstoffene fungerer ikke kroppen som den skal, hverken i energiomsettningen eller i vedlikehold av cellene.

 

 

Jeg står på mitt, det som gjelder for vektens del er eneriginntak-energiuttak, at det ikke er sunt bare spise sjokolade har ingenting med det faktumet å gjøre. Det er ikke gunstig å gå rundt å banke opp folk heller, men om det får deg til å forbrenne mer energi er det slankende.

 

AtW

Lenke til kommentar
Se det fra en annen vinkel:

 

Hvordan kan vi belønne de som holder seg i form da?

9291743[/snapback]

 

Vansklig å si, det er allerede ganske kraftige belønneringer for å være tynn, slik som status, bedre helse osv, jeg tror ikke det uten videre blir lett å toppe det.

 

AtW

9291844[/snapback]

 

Status å være tynn?

 

 

Snart er man ansett som idiot fordi man trener og holder seg i form. Jeg er mye ute i møter og har tilgode å få en skikkelig salat til lunsj. Stort sett er det baggiser med majones i store mengder, og spør jeg om en salat blir jeg ansett som rar.

 

Dagblad artikkelen bare bekrefter at der er snart helt ok å være tjukk, og da blir man rar om man er trent.

 

Jeg kunne tenke meg belønning i form av billigere helsestudio, lavere utgifter til mat, fortrinn i sjukehuskøer osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...