Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?

Anbefalte innlegg

Uttdrag:

Stevia har vist seg å motvirke tannråte, tretthet, høyt blodtrykk, diabetes, overvekt, nedsatt bukspyttkjertelfunksjon, hjerteklapp og sug etter alkohol, tobakk og andre stimuli.

9355083[/snapback]

Og dette er ulovlig å bruke?

Høres jo ut som rene vidundermiksen, som staten har forbydd sammen med en haug andre ting. Og nesten alle forbudene er like idiotiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå begynner jeg å bli lei av dere som sutrer over at sunn mat er dyrere enn usunn mat. Det er rett og slett ikke sant.

9370124[/snapback]

For en som bor hjemme hos mamma og pappa og ikke handler selv, er det klart at sunn og usunn sikkert koster like lite. Akkurat slik penger vokser på trer og at mamma og pappa aldri går tom for penger...

For de som lurer på Stevia, mener jeg man burde finne en del programmer om det på nrk.no

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Neida, var på Ultra nettopp. Skulle ha tak i en pakning fersk kjøttdeig av svin. To valg: Økologisk; 48 kr. Ordinær; 38 kr.

:)

9370170[/snapback]

Nå er vel ikke den helsemessige gevinsten den helt store ved å spise økologisk kjøtt heller da. :shrug:

9370579[/snapback]

Mulig du har rett ...? men får jeg valget mellom de to variantene så vet i hvert fall jeg hva jeg velger.

Kjøper du økologisk kjøtt fra Gilde vet

du at det kommer fra en produsent som

ivaretar miljøet og som legger stor vekt

på å tilfredsstille dyrenes naturlige

adferd og behov. Enten du velger

smakfull entrecôte, saftig indrefilet eller

mør flatbiff er kvaliteten et resultat av

strenge rutiner både når det gjelder

husdyrhold og produksjon.

Gilde økologisk kjøtt er godkjent av

Debio og er derfor noe av det mest

naturlige du kan legge på tallerkenen.

Noen påstår at de kan kjenne at det

smaker litt bedre også. Kanskje det er

fordi kua eller oksen også vet hva de

spiser?

Godkjent økologisk kjøtt er merket

med Ø-merket fra Debio, kontrollinstansen

for økologisk landbruksproduksjon.

For deg betyr det at

produktet du holder i hånden

kommer fra dyr som har fått bevege

seg fritt i et balansert og godkjent

økologisk miljø. Alt økologisk kjøtt fra

Gilde har dette kvalitetsstempelet.

www.debio.no

Gilde

Lenke til kommentar

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=195956

I de akademiske kretser, som jeg ferdes i, er tankerekker og kunnskap våpenet. De godt utdannede følger råd, slutter å røyke, bruker sykkelhjelm og spiser magert. Mens de gruppene av samfunnet med lavest levealder, også er de mest lavest utdannelse. Hvis det blir pålagt avgifter på hva som er usunt, vil det også nå fram til mennesker med dårlig råd og dårlige matvarer, tror ernæringsprofessoren.

I Norge er jo fedme et relativt stort problem i de med lavere utdanning og de som har mindre økonomiske ressurser å rutte med. Man ser her at opplysningskampanjer ikke fungerer, da de rett og slett ikke ønsker eller har evne til å lytte til dette...

Hva må til da?

STRAFF

Høyere priser på junktfood og lavere priser på sunn mat.

Siden denne gruppen tydligvis nekter å endre vanene sine, er jo samfunnet nødt til å gjøre det for de...

Lenke til kommentar

Ikke helt enig her Oivind. Alkohol er også ett "samfunnsproblem" skal vi forby det også da, eller øke prisene på det? Nei, vi er voksne mennesker å bør få lov til å ete å drikke det vi vil. Med de skattene vi betaler nå til dags, å ett Olje fond gjennom taket, bør ikke Norge ha problemer med å ta seg av de som faktisk blir alt for store. Heller begynne med noen tiltak med de da, for da her de vist at de ikke er istand til å bestemme over seg selv. Men da snakker vi om SKIKKELIG SVÆRE FOLK.

Lenke til kommentar
I Norge er jo fedme et relativt stort problem i de med lavere utdanning og de som har mindre økonomiske ressurser å rutte med. Man ser her at opplysningskampanjer ikke fungerer, da de rett og slett ikke ønsker eller har evne til å lytte til dette...

Hva må til da?

STRAFF

Høyere priser på junktfood og lavere priser på sunn mat.

Siden denne gruppen tydligvis nekter å endre vanene sine, er jo samfunnet nødt til å gjøre det for de...

9390573[/snapback]

Hvorfor ikke bare forby alt som folk ønsker å gjøre, men som er skadelig.

Det er mange som dør i bilulykker hvert år, vi forbyr biler, da dør ingen.

Alkohol er jo skadelig, det må seff forbys.

osv...

Ser ingen grunn til å forby ting, uansett om det er skadelig for folk. Det er jo ens eget valg om man vil spise sunt eller usunt.

Og jeg ser ingen grunn til å straffe folk som velger å "skade" seg selv. Det er jo ikke du som får vondt.

Hvorfor skal ikke en voksen person få lov til å ta ansvar for sin egen kropp?

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Det er klart folk har rett til å spise hva de vill. Men dersom man feks hadde inført litt høye avgifter på mat med høyt fett og eller sukkerinnhold så hadde kanskje de fleste som propper i seg alt for mye av dette redusert inntaket litt. Det gjøres på alkohol og tobakk så hvorfor ikke på sjokkolade og potetgull. Hvis brusen hadde kostet dobelt så mye så hadde nok ikke folk drukket så mye. Og brus er den største kilden til sukker for folk flest. Og dermed også den største kilden til overinntak av kalorier.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg skjønner at det kunne vært lurt å ha høyere avgifter på fet/usunn mat, men syntes absolutt ikke dette burde inføres. Jeg mener at man SELV har 100% ansvar for overvekt siden man 100% selv velger hva man propper i seg. Syntes oxo at avigiftsnivået på Alkohol/tobakk burde vært likt som på andre varer pga akkurat dette. Om jeg velger å spise meg smell feil, så er det MIT problem, ikke samfunnets.

Feit mat, alkohol osv kan føre til dårlig helse, sykdommer osv og er på den måten farlig, men som sagt velger vi selv, svake mennesker som ikke klarer å styre intakene får ha det så godt:P

Lenke til kommentar

Gammel tråd, men siden sunn mat på lengre sikt fører til mindre utgifter for samfunnet gjennom bedre helse etc. er det urimelig at det beskattes like mye som mat/drikke som fører til helseproblemer.

Alkohol fører til mer helseproblemer enn epler, ergo mer utgifter for staten enn epler. Både rett og rimelig at dem som vil nyte alkohol betaler for den skaden alkohol volder samfunnet? Har du noen gang hørt om folk som sloss i taxikø etter å ha tyllet ned 10 epler på en eplebar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...