Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?

Anbefalte innlegg

Det er en skam at vi i 2007 lar oss styre av sukkerindustrien som har klart å få Stevia bannlyst i Europa og USA....

Helt utrolig at ikke noe blir gjort på området. Hadde jeg hatt politisk makt i Norge i en uke, skulle jeg gjort drastiske tiltak mot sukkerindustrien og ernæringsindustrien. Samtidig ville jeg kun på en uke fjernet over 5 millioner kilo flesk i Norge!...

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ble ikke stevia bannlyst mye pga at det i tillegg til å fungere som søtstoff også nedsatte fruktbarheten hos de som brukte det betraktelig? Mener at stevia har blitt brukt blant mange urbefolkninger nettopp for å unngå å få barn i mange århundrer.

9355046[/snapback]

Utrolig hva sukkerindustrien har fått inbilt oss :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Stevia

Er ikke bare Japan som bruker dette, men store deler av Asia. Sist jeg så etter var ikke fruktbarhet et av de store problemene der borte...

Lenke til kommentar

For dere smårunde som ikke gidder å gjøre en drit for å litt ned kan jo prøve stevia en liten periode :yes:

VG i går meldte at nesten ingen var villig til å endre kosthold til tross for høyt kolestrol, så jeg vil tro tilsvarende gjelder for fedme :(

Her litt lesestoff for de som kanskje har lyst til å ta skjeen i en annen hånd:

http://www.stevia.no/om_stevia.htm

Uttdrag:

Stevia har vist seg å motvirke tannråte, tretthet, høyt blodtrykk, diabetes, overvekt, nedsatt bukspyttkjertelfunksjon, hjerteklapp og sug etter alkohol, tobakk og andre stimuli.

Lenke til kommentar
Fri jaktlisens.

Tviler egentlig på at div. artige urter skal løse alt sammen...

9355093[/snapback]

På ingen måte :)

Men siden den er helt uten kalorier kan den kanskje erstatte sukker som innholder ekstreme verdier kalorier :) Hvis man går over til dette, kan man fort kutte ned en 500-600 kalorier daglig, noe som gir drastiske utslag på vekta!

Dette er dog bare et av mange tiltak som burde vært gjennomført og gjort lovlig. Samtidig kunne man kanskje vurdere et forbud mot sukker? Eller skyhøye tollavgifter...

Lenke til kommentar
Slutt å være så fordommsfulll. Staten bør ikke blande seg inn i dette i det hele tatt. Folk begynner smått og tenke sundt, og dermed vil produsentene snart tilby en haug med billige og sunne produkter.

9286819[/snapback]

Noen ganger er det bra å være fodomsfull... i hvet fall når det gjelder et slikt problem.. det er ikke bare for vår skyld som må gå i blandt slike smellfeite folk, men også for dems egen skyld.. du kan ikke si at du liker å se på smellfeite mennesker.. (det er jo også noen som har spesielle fetisher da)

det er ikke sunt å være feit.. så hvis det å være feit blir for akseptert, blir det nok bare enda fler som dør av overvektighet..

Lenke til kommentar
Ble ikke stevia bannlyst mye pga at det i tillegg til å fungere som søtstoff også nedsatte fruktbarheten hos de som brukte det betraktelig? Mener at stevia har blitt brukt blant mange urbefolkninger nettopp for å unngå å få barn i mange århundrer.

9355046[/snapback]

Utrolig hva sukkerindustrien har fått inbilt oss :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Stevia

Er ikke bare Japan som bruker dette, men store deler av Asia. Sist jeg så etter var ikke fruktbarhet et av de store problemene der borte...

9355057[/snapback]

Japan sliter jo veldig med fruktbarheten, bare såvidt over et barn pr kvinne ;) Har bare lest noe gammel forskning som sikkert var støttet av sukkerindustrien, sjekket opp på pubmed nå nettopp og der fant jeg ingenting som tilsa redusert fruktbarhet. Jeg er positiv til stevia, skulle ønske det kom for salg. Fint at det er greit å dyrke hjemme i det minste.

Lenke til kommentar
Helt utrolig at ikke noe blir gjort på området. Hadde jeg hatt politisk makt i Norge i en uke, skulle jeg gjort drastiske tiltak mot sukkerindustrien og ernæringsindustrien. Samtidig ville jeg kun på en uke fjernet over 5 millioner kilo flesk i Norge!...

9354998[/snapback]

Skjønner hva du mener Oivind, men man kan ikke tvinge folk til å forandre kosthold, eller til å slanke seg for den saks skyld. Skal vi begynne å forby alt som er skadelige da? Høres veldig ut som slik det er i "Demolition Man" det her :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er en skam at vi i 2007 lar oss styre av sukkerindustrien som har klart å få Stevia bannlyst i Europa og USA....

9354998[/snapback]

Jeg elsker førere som ikke er for bleike. Ja nå har jeg mine tvil til Kristin da ...?

Slanke Norge med fem millioner kilo flesk, og det på bare en uke .... :love: may I kiss your toenails? Kiloantallet tilsvare bare ca. 150 stk. Spermhvaler. O joy, O happiness :w00t: En frelser er født ... :cool:

Kan jeg få en kjeks? Såklart en sukkerfattig da ... :D

Lenke til kommentar

Vist vi kan gi nye lunger/hjerter til mennesker som har røykt hele livet sitt, så kan man også dekke fedmeoperasjoner til mennesker som er så overvektige at de kan dø av det. Noe annet hadde vært total forskjellsbehandling. Nå snakker jeg ikke om mennesker som er litt lubben, men som gjerne er 100 + kg overvektig.

Lenke til kommentar

vi gir ikke nye lunger til en som fortsatt røyker. Og å gjøre mavesekkreduksjon og tarminkortelse på en som ikke har endret kostholdsvanene sine og livstil generelt har vist seg å være svært lite effektivt. Så hvis en person må få hjelp til å endre livsstil før en opperasjon, hadde det da ikke vært greit om han hadde fåt hjelp til dette lenge før han trengte operasjonen? Og hjelp kan være så mangt. Å få folk til å skjønne at det er ikke bra for deg å sitte stille og spise det du har lyst på kan være et punkt på lista.

Hvis det går så langt at man blir diagnosert med Diabetes 2 vil man uansett livstilsendringer ha vanskeligheter med å gå ned i vekt. Men nedrer man livstil på et tidligere stadium kan man klare å få blodsukker og insulinresponsen tilbake på det normale.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Neida, var på Ultra nettopp. Skulle ha tak i en pakning fersk kjøttdeig av svin. To valg: Økologisk; 48 kr. Ordinær; 38 kr.

:)

Lenke til kommentar
Neida, var på Ultra nettopp. Skulle ha tak i en pakning fersk kjøttdeig av svin. To valg: Økologisk; 48 kr. Ordinær; 38 kr.

:)

9370170[/snapback]

Nå er vel ikke den helsemessige gevinsten den helt store ved å spise økologisk kjøtt heller da. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...