Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil henn, når du sier straff ved å jobbe. Man må jobbe for å få penger, det sier seg jo selv. Også skatter vi av det vi tjener, de pengene går videre til sykehus, skoler, politi, osv... Hvordan skulle man ellers fått dette til å fungere?

 

Ved å sette opp avgiftene på f. eks en burger, slik at den blir dyrere enn f. eks en salat, så vil folk "tvinges" over til å kjøpe salaten... Er tvang riktig?

9342272[/snapback]

 

Ja, vi skattar av det vi tener - som går med på å holde oppe ein del offentlige institusjonar. Men igjen, om fleire et meir sunn mat og unngår fedmeproblem, så vil det bli mindre kostnadar i sjukehusdelen - evt. at sjukehusa kan ta inn folk med andre problem i staden. Sjølvsagt, dette er litt satt på spissen, og ikkje fryktelig alvorleg per i dag, men om utviklinga går som den gjer no over lengre tid trur eg personleg av sjukdom/skadar pga. fedme vil utgjere ein relativt stor andel av det sjukehusa har med å gjere.

 

Tvang er vel ikkje etisk riktig, nei, men om det til sjuande og sist er det som må til for å få folk til å endre matvanar og/eller drive meir fysisk aktivitet, så ser eg ingenting negativt i det.

 

Ein ser jo ein del barneskular som etterkvart innfører meir fysisk aktivitet (gym) i skuledagen, og som på mange måtar oppfordrar til eit sunnt kosthold. Ein god måte å gjere det på, introdusere det det tidlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje man burde forby usunn mat?

 

Et forbud vil jo løse flere problemer. Bla kortere helsekøer, flere bedrifter må legges ned(frigjør dermed arbeidskraft som sårt trengs andre steder) og lavere sykefravær m.m.

 

Vi forbyr jo allerede mange narkotiske stoffer. Hovedgrunnen til forbudet er jo alle samfunnsproblemene som narkotika misbruk fører med seg. Og usunn mat fører jo til flere samfunnsproblemer enn narkotika.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kanskje man burde forby usunn mat?

 

Et forbud vil jo løse flere problemer. Bla kortere helsekøer, flere bedrifter må legges ned(frigjør dermed arbeidskraft som sårt trengs andre steder) og lavere sykefravær m.m.

 

Vi forbyr jo allerede mange narkotiske stoffer. Hovedgrunnen til forbudet er jo alle samfunnsproblemene som narkotika misbruk fører med seg. Og usunn mat fører jo til flere samfunnsproblemer enn narkotika.

9351443[/snapback]

 

Man kan ikke forby alt som av noen oppfattes som usunt. Hvor/hvem skal da være "sunnhetsapostler"? Verdien ved personlig frihetsutøvelse burde ikke ødelegges av slike panikktiltak. De som VELGER å leve usunt kan jo heller få lov å betale for det, uten at "normale" må tilpasse seg til deres svakheter.

 

Kan du dokumentere påstanden om at fedme fører til større samfunnsproblemer enn knark?

Lenke til kommentar
Du får se det positive i det.

Disse fettbergene lever ikke så lenge så sånnsett går jo gjennomsnitsaldern ned og eldrekrisen kan avlyses.

9286849[/snapback]

 

Nettopp. Fedme er nesten alltid selvpåskyldt, men i enkelte tilfeller er det en sykdom som har skylden. I de tilfellene blir man jo behandlet uansett..

 

Poenget mitt er at fedme på grunn av for lite trening og for mye mat IKKE er en sykdom, og staten bør derfor IKKE gi alle feite folk gratis operasjoner. (Dette er vel egentlig ikke innenfor temaet i tråden, men det har med fedme å gjøre)

 

Angående det med at sunne produkter er dyrere, så er det ikke så mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Nettopp. Fedme er nesten alltid selvpåskyldt, men i enkelte tilfeller er det en sykdom som har skylden. I de tilfellene blir man jo behandlet uansett..

 

Poenget mitt er at fedme på grunn av for lite trening og for mye mat IKKE er en sykdom, og staten bør derfor IKKE gi alle feite folk gratis operasjoner. (Dette er vel egentlig ikke innenfor temaet i tråden, men det har med fedme å gjøre)

 

Angående det med at sunne produkter er dyrere, så er det ikke så mye å gjøre med det.

9352494[/snapback]

Så du mener man ikke skal få gratis medisinsk hjelp når problemet skyldes dine egne handlinger? Latterlig. Om du skader deg når du er full = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du kjører 3 km/h for fort med bil og kræsjer = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du forsøker å ta ditt eget liv = ingen gratisk medisinsk hjelp. Om du løper over veien på rødt lys og blir påkjørt = ingen gratis medisinsk hjelp. Osv.

 

Ditt forslag er direkte latterlig og noe av det mest useriøse jeg har hørt på lenge.

Lenke til kommentar

Sunn mat er ikke så dyrt. Jeg spiser frukt og grønt hver eneste dag(1-2 bananer, 1-2 fersken pluss noen druer), pluss drikker sunn juice, og spiser som regel thai-mat til middag som er veldig sunt. På lørdager kjøper jeg meg en pose med potetgull og en kartong sjokolademelk som lørdagskos. Drikker nesten aldri brus og spiser nesten aldri godteri, kun ved spesielle annledninger.

 

Om sommerene sykler jeg en god del, og bader i elven. Om vinteren svømmer jeg veldig ofte. Jeg har ingen problemer med å gjøre dette, det er ikke en særlig dyr livsstil og ikke særlig slitsom heller.

 

Er jeg sunn?

 

Jeg forestiller meg fete folk som personer som ikke orker å lage mat på egenhånd, og derfor bestiller pizza/spiser på burgerking oftere enn de burde. Eller kanskje det er folk som er ble fete allerede som barn fordi foreldrene var altfor fraværende, og bare bestilte usunn hurtigmat til ungene sine? Og når de får unger selv, så ender ungene opp med å spise det samme som foreldrene fordi det er lettere enn å bestille/kjøpe separat mat?

I så fall har jeg en viss forståelse, men alikevel: De som er ofre for toskeskap fra foreldrenes side bør ta et oppgjør med seg selv å slanke seg!

 

Jeg synes barnevernet bør ta seg en alvorlig prat med alle foreldre som lar ungene sine blir unormalt fete.

Lenke til kommentar
Nettopp. Fedme er nesten alltid selvpåskyldt, men i enkelte tilfeller er det en sykdom som har skylden. I de tilfellene blir man jo behandlet uansett..

 

Poenget mitt er at fedme på grunn av for lite trening og for mye mat IKKE er en sykdom, og staten bør derfor IKKE gi alle feite folk gratis operasjoner. (Dette er vel egentlig ikke innenfor temaet i tråden, men det har med fedme å gjøre)

 

Angående det med at sunne produkter er dyrere, så er det ikke så mye å gjøre med det.

9352494[/snapback]

Så du mener man ikke skal få gratis medisinsk hjelp når problemet skyldes dine egne handlinger? Latterlig. Om du skader deg når du er full = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du kjører 3 km/h for fort med bil og kræsjer = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du forsøker å ta ditt eget liv = ingen gratisk medisinsk hjelp. Om du løper over veien på rødt lys og blir påkjørt = ingen gratis medisinsk hjelp. Osv.

 

Ditt forslag er direkte latterlig og noe av det mest useriøse jeg har hørt på lenge.

9353251[/snapback]

 

Hvorfor sammenligner du en fullt bevisst handling med det å skade seg selv mens du er full? Eller å kræsje med et uhell? Blir man fet via et uhell? "oops jeg har visst spist 10 hamburgere for mye denne uken"... Om du løper over veien på rødt er du en tosk, men ettersom det bare indirekte var ditt valg å bli påkjørt synes jeg du skal få behandling. Hvis du spiser for mye vet du nøyaktig hva som kommer til å skje, og du har god tid til å snu..

Lenke til kommentar
Så du mener man ikke skal få gratis medisinsk hjelp når problemet skyldes dine egne handlinger? Latterlig. Om du skader deg når du er full = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du kjører 3 km/h for fort med bil og kræsjer = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du forsøker å ta ditt eget liv = ingen gratisk medisinsk hjelp. Om du løper over veien på rødt lys og blir påkjørt = ingen gratis medisinsk hjelp. Osv.

 

Ditt forslag er direkte latterlig og noe av det mest useriøse jeg har hørt på lenge.

9353251[/snapback]

 

 

Å spise mye usunn mat er en bevist handling! Og det er lett å gjøre noe med problemet. Å havne i en ulykke er sjelden en bevist handling.

Lenke til kommentar
Sunn mat er ikke så dyrt. Jeg spiser frukt og grønt hver eneste dag(1-2 bananer, 1-2 fersken pluss noen druer), pluss drikker sunn juice, og spiser som regel thai-mat til middag som er veldig sunt. På lørdager kjøper jeg meg en pose med potetgull og en kartong sjokolademelk som lørdagskos. Drikker nesten aldri brus og spiser nesten aldri godteri, kun ved spesielle annledninger.

 

9353434[/snapback]

 

Bor vi i samme land? Er kanskje ikke så dyrt å leve sunt med en som tjener godt med penger. Men er du for eks student så kan du bare glemme å få i deg 5 om dagen om du har samme forbruk som en "normal" student.

Lenke til kommentar
Nettopp. Fedme er nesten alltid selvpåskyldt, men i enkelte tilfeller er det en sykdom som har skylden. I de tilfellene blir man jo behandlet uansett..

 

Poenget mitt er at fedme på grunn av for lite trening og for mye mat IKKE er en sykdom, og staten bør derfor IKKE gi alle feite folk gratis operasjoner. (Dette er vel egentlig ikke innenfor temaet i tråden, men det har med fedme å gjøre)

 

Angående det med at sunne produkter er dyrere, så er det ikke så mye å gjøre med det.

9352494[/snapback]

Så du mener man ikke skal få gratis medisinsk hjelp når problemet skyldes dine egne handlinger? Latterlig. Om du skader deg når du er full = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du kjører 3 km/h for fort med bil og kræsjer = ingen gratis medisinsk hjelp. Om du forsøker å ta ditt eget liv = ingen gratisk medisinsk hjelp. Om du løper over veien på rødt lys og blir påkjørt = ingen gratis medisinsk hjelp. Osv.

 

Ditt forslag er direkte latterlig og noe av det mest useriøse jeg har hørt på lenge.

9353251[/snapback]

 

Hvorfor sammenligner du en fullt bevisst handling med det å skade seg selv mens du er full? Eller å kræsje med et uhell? Blir man fet via et uhell? "oops jeg har visst spist 10 hamburgere for mye denne uken"... Om du løper over veien på rødt er du en tosk, men ettersom det bare indirekte var ditt valg å bli påkjørt synes jeg du skal få behandling. Hvis du spiser for mye vet du nøyaktig hva som kommer til å skje, og du har god tid til å snu..

9353497[/snapback]

OK. Hva med narkomane da? Det er jo en bevisst handling, og man har god tid å snu, før det er for sent. Skal vi nekte narkomane som ber om det behandling?

 

Hva med fotballspillere som får kneskader mm. ? Det er jo en bevisst handling å legge hele sjela si i fotball. Man vet at det er stor fare for å få slitasjeskader. Og man har god tid å snu før det er for sent. Skal man nekte dem behandling?

 

Skal man følge din ide om å nekte overvektige behandling fordi det er et bevisst valg å spise for mye, så må ma da også nekte alle idrettsutøvere som får slitasjeskader behandling.

Lenke til kommentar
OK. Hva med narkomane da? Det er jo en bevisst handling, og man har god tid å snu, før det er for sent. Skal vi nekte narkomane som ber om det behandling?

 

Hva med fotballspillere som får kneskader mm. ? Det er jo en bevisst handling å legge hele sjela si i fotball. Man vet at det er stor fare for å få slitasjeskader. Og man har god tid å snu før det er for sent. Skal man nekte dem behandling?

 

Skal man følge din ide om å nekte overvektige behandling fordi det er et bevisst valg å spise for mye, så må ma da også nekte alle idrettsutøvere som får slitasjeskader behandling.

9353776[/snapback]

nei, skyt dem sånn som man gjør med travhester som får problemer. :)

Lenke til kommentar

Det der med slitasjeskader blir som å nekte behandling til de som kræsjer med en annen bil mens de kjører. Å kræsje er ikke noe du gjør bevisst Slitasjeskader er noe du kanskje kan få, men det er ikke noe du er garantert til å få. Dessuten er det å utøve en idrett adskillig viktigere for både deg og de rundt deg, enn å spise mye usunn mat. Dessuten er det ikke mulig å snu hvis du først har fått slitasjeskader, og det går vel heller ikke an å merke at man begyner å få det, slik som det gjør med fedme. Å pådra seg slitasjeskade er langt mer ubevisst enn det å spise mye og trene lite over lengre tid.

 

 

Dessuten er det å spille fotball (og idrett gennerelt) regnet som sunt, og det går ikke an å vite om du vil få en slitasjeskade eller ikke! Det er derfor rettferdig å få behandling hvis du har en slitasjeskade.

 

Statistikken for idretsskader er for lav til at man kan regne det å utøve idrett som å bevisst skade seg selv, spesielt ettersom å utøve en idrett er sunt i de aller, aller fleste tilfellene.

 

EDIT: Glemte de narkomane: Jeg synes ikke narkomane burde få behandling.

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar

Likevell er idrettsutøvere (og særlig toppidrettsutøvere) mer utsatt for både slitasjeskader og andre skader enn den generelle befolkning. Akkurat det samme som at overvektige er mer utsatt for div. sykdommer enn den generelle befolkning. Det kommer du ikke utenom...

 

Dessuten likestiller du fedme med noe man selv aktivt velger. Det trenger ikke nødvendigvis være slik.

 

Beklager, men jeg synes din holdning er forkastelig, rett og slett. Du synes det er greit å diskriminere mennesker bare fordi de ikke er like "perfekte" som deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis dette stemmer så gir jo det et godt argument for tvang ...?

Resultatene bekymrer ekspertene.

 

I forsøkene viste det seg også at rottene foretrakk å smake på sukkerløsningen, selv om de allerede var avhengig av kokain.

 

Ekspertene har ingen direkte forklaring på dette overraskende resultatet, men anser at studien beviser at sukker er mer avhengighetsskapende enn kokain.

Sukker verre enn kokain

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...