Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med overvektige i samfunnet?

Anbefalte innlegg

Skjønte ikke helt hva du skulle frem til her, men jeg forslår både belønning til de flinke og straff til de uflinke....

9336766[/snapback]

Hvorfor skal man straffe de som velger å ikke leve sunt?

Hvordan skal de straffes?

Det er rett og slett motbydelig som armenminau nevner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser heller ikke poenget med de straffene heller.

Det er da helt opp til deg selv, om du vil drikke alkohol hver dag, røyke en kartong hver dag, og bare spise på mc-ern.

Ingen av delene er sunt, men man burde ikke straffes for å gjøre noe som bare går utover en selv.

Lenke til kommentar
Straff fungerer med alle andre sosiale problemer i Norge

- Tobakk

- Alkohol

Hvorfor skal det ikke fungere med mat?

9341519[/snapback]

For det første har jeg aldri hørt om noen som har blitt straffet for å røyke eller drikke alkohol (på normal måte). For det andre blir det vel søkt å straffe noen for å innta næringstoffer!?

Lenke til kommentar
For det første har jeg aldri hørt om noen som har blitt straffet for å røyke eller drikke alkohol (på normal måte). For det andre blir det vel søkt å straffe noen for å innta næringstoffer!?

9342043[/snapback]

Det han tenker på med "straff" er de ekstra avgiftene som er på produktene.

Lenke til kommentar

For mange er det i seg selv desverre blitt en straff å være feit. En svensk undersøkelse på barnetrinnet for noen år siden viste at de fleste av barna heller ville være venner med en med tydelig funksjonshemming enn en som var overvektig. Om du idag skal kjøpe deg privat helseforsikring får du ofte høyere pris på forsikringen og kan risikere å ikke få forsikring i det hele tatt om din BMI er for høy. Flere av helseforsikringsselskapene i USA avviser folk fra å få forsikring om du har for høy BMI, og der kan det virkelig bli et problem da du nær sagt er avhengig av forsikring, i motsetning til i Norge. Din kropp, ditt ansvar er mitt motto. Det som dog er litt synd er at overvektige er overrepresentert innen endel diagnoser (eks hjerte- og karsykdommer, enkelte typer kreft, slitasjegikt etc), noe som bidrar til å øke køene i helsevesenet. Hvis økning i antall overvektige fortsetter på sikt, kan dette bidra til et betydelig problem i helsevesenet.

Ting jeg kunne tenkt meg er:

- Fjernet momsen på frukt og grønt, økt den litt på f.eks potetgull, brus med sukker osv.

- Gratis trening i arbeidstida uten at du blir trukket i lønn, eks 2 dager i uka. Noe som i mange bedrifter ville bidratt til å redusere sykefraværet bl.a knyttet til sykdommer hos overvektige.

- Lettere å få fedmeoperasjoner for de med sykelig overvekt (Over BMI 35 med helseplager eller over BMI 40 uten helseplager).

Staten bør ikke tvinge noen eller straffe noen, men heller stimulere til at det blir lettere for folk å holde seg slanke.

Lenke til kommentar

9342043[/snapback]

Det han tenker på med "straff" er de ekstra avgiftene som er på produktene.

9342089[/snapback]

Hehe, vel sånt sett så er det meste ved å leve en "straff"...

Hvorfor skal vi "straffes" for å jobbe? Hvorfor skal vi "straffes" hver eneste gang vi kjøper noe?

Hva forsikring og slikt angår synes jeg dog det er ok at de som selv utsetter seg for høyrisiko betaler mer for seg enn andre lavrisiko kunder.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi "straffes" for å jobbe? Hvorfor skal vi "straffes" hver eneste gang vi kjøper noe?

9342172[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil henn, når du sier straff ved å jobbe. Man må jobbe for å få penger, det sier seg jo selv. Også skatter vi av det vi tjener, de pengene går videre til sykehus, skoler, politi, osv... Hvordan skulle man ellers fått dette til å fungere?

Ved å sette opp avgiftene på f. eks en burger, slik at den blir dyrere enn f. eks en salat, så vil folk "tvinges" over til å kjøpe salaten... Er tvang riktig?

Lenke til kommentar
Ved å sette opp avgiftene på f. eks en burger, slik at den blir dyrere enn f. eks en salat, så vil folk "tvinges" over til å kjøpe salaten... Er tvang riktig?

9342272[/snapback]

Dette blir jo ikke tvang sånn sett da mye av problemet idag er at det usunne alternativet er billigere enn det sunne, slik at mange med dårlig råd "tvinges" til å handle usunt. Eks det at brus er billigere enn skummet melk. En burger trenger jo heller ikke være usunn ;) Jeg synes nå ihvertfall snacks og godteri kunne vært rimeligere og frukt og grønt vært billigere.

Lenke til kommentar

Poenget er at folk kjøper det som er billigst. Ikke alle som har råd til de ekstra kronene sunn mat koster i dag.

Derfor må prisene på sunn mat ned.

Men så har vi oivind_dahle, som mener at de som velger å spise usunn mat, skal straffes, noe som jeg syntes er helt feil.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Poenget er at folk kjøper det som er billigst. Ikke alle som har råd til de ekstra kronene sunn mat koster i dag.

Derfor må prisene på sunn mat ned.

Men så har vi oivind_dahle, som mener at de som velger å spise usunn mat, skal straffes, noe som jeg syntes er helt feil.

9342312[/snapback]

Ja, der er jeg enig med deg. Men er du ikke enig i at snacks\godteri som strengt tatt ikke er mat kunne vært dyrere? Eks hatt 25% moms på det, og momsfritak for en rekke sunne varer tror jeg kunne vært en fin vei å gå. Potetgull er bl.a veldig billig i Norge sammenlignet med i utlandet, mens det på frukt og grønt er helt motsatt. Jeg betaler gladelig et par kroner ekstra for sørlandschipsen min om dette bidrar til at flere velger å ikke kjøpe den fullt så ofte.

Lenke til kommentar

Hvis prisen på usunn og sunn mat er nogenlunde lik, da vil man kunne velge bredere, og om man vil spise sunn eller usunn mat.

Poenget mitt, er at man selv skal få velge om man vil spise det, eller det. Men at mna ikke skal betale mere avgifter for usunn mat enn man gjør for sunn mat.

Lenke til kommentar
Hvis prisen på usunn og sunn mat er nogenlunde lik, da vil man kunne velge bredere, og om man vil spise sunn eller usunn mat.

Poenget mitt, er at man selv skal få velge om man vil spise det, eller det. Men at mna ikke skal betale mere avgifter for usunn mat enn man gjør for sunn mat.

9342344[/snapback]

Men hvordan skal man da greie at prisen for sunn mat blir lik den for usunn mat? Idag er jo sunn mat nesten utelukkende dyrere. Man må jo nødvendigvis ihvertfall sette ned avgiftene på sunn mat slik at prisen kan bli mer lik.

Lenke til kommentar

9342172[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil henn, når du sier straff ved å jobbe. Man må jobbe for å få penger, det sier seg jo selv. Også skatter vi av det vi tjener, de pengene går videre til sykehus, skoler, politi, osv... Hvordan skulle man ellers fått dette til å fungere?

9342272[/snapback]

Poenget var at dersom avgifter er definert som straff da straffes man ved å tjene penger iom. at man må betale avgifter for det.

Lenke til kommentar

9342344[/snapback]

Men hvordan skal man da greie at prisen for sunn mat blir lik den for usunn mat? Idag er jo sunn mat nesten utelukkende dyrere. Man må jo nødvendigvis ihvertfall sette ned avgiftene på sunn mat slik at prisen kan bli mer lik.

9342386[/snapback]

Det kom ut litt feil :p

Nå aner ikke jeg hvordan div matvarer er avgiftsbelagt.

Men er enig i at sunn mat ikke skal være dyrere enn usunn mat, men usunn mat skal heller ikke være dyrere enn sunn mat.

Hvis sunn mat er mer kostbart å lage enn sunn mat, så burde staten skyte inn noe penger til produsenten/selgeren slik at det blir billigere, og også oppfordre folk til å spise sunt.

Lenke til kommentar
Poenget var at dersom avgifter er definert som straff da straffes man ved å tjene penger iom. at man må betale avgifter for det.

9342430[/snapback]

Jeg tenker på det på denne måten, at man har avgifter som er nødvendige. F. eks div skatter.

Og div unødvendige, som bare er der for at folk ikke skal kjøpe det, for at det er for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...